Z VOD služeb mají na českém trhu spotřebitelé nejblíže ke značce Netflix, s ní si tedy spojují nejvíce pozitivních očekávání. Druhou nejbližší, byť s odstupem, je videoplatforma TV Nova Voyo, které se daří zabírat prostor tam, kde zahraniční streamovací gigant není tak silný. Jedná se především o nabídku českých filmů a seriálů a také v nastavení vnímané hodnoty oproti ceně. Vyplývá to z případové studie výzkumné agentury Ipsos.
Voyo si v očích Čechů za posledních 12 měsíců také nejvíce polepšilo. Oproti tomu Netflix se podle spotřebitelů meziročně zhoršil.
Na českém trhu je Netflix silný napříč téměř všemi drivery. Lidé si ho spojují se službou, kterou rádi využijí, když si chtějí po dlouhém dni odpočinout a uvolnit nebo když mají více času na delší sledování. Také jej vnímají jako hráče, který jim pomáhá objevovat svět a inspiruje je. Jediným driverem, kde pokulhává, je nabídka českých filmů a seriálů, kde se podařilo prosadit Voyu.
„Druhá věc, která se Voyu podařila, je správné nastavení vnímané hodnoty oproti ceně, kterou sledující za službu platí. Přestože, možná překvapivě, cena v této kategorii nepatří mezi top drivery, je dobré zmínit, že Voyo je na tomto parametru vnímané výrazně lépe než Netflix,“ přibližuje za Ipsos Miroslav Paška.
Voyo ve vnímání spotřebitelů dokázalo předčit i svou českou konkurenci, a to jak již zmíněnou vnímanou výhodností ceny, tak i u více „technických“ parametrů, jako je je možnost sdílení účtu s rodinou či přáteli, sledování na různých zařízeních, snadnost a orientace v ovládání, či přehrávání ve vysoké kvalitě. „Nespornou výhodou značky Voyo je pak její silnější spojování s pravidelně a často aktualizovaným obsahem, což je jeden z nejdůležitějších driverů pozitivního vztahu ke značkám v této kategorii. Prima+ je na něm pod průměrem celého trhu. Značce Voyo pravděpodobně tento atribut navíc pomáhá ke zřetelnějšímu positioningu z hlediska sledovaných end benefitů, kdy je profil tažen benefitem strukturování a plánování času a udržováním rutiny,“ vysvětluje Paška.
V neposlední řadě se značce Voyo podařilo více než ostatním hráčům – s výjimkou Netflixu – vybudovat v myslích zákazníků i silnější asociaci s různými příležitostmi sledování. Lidé si ho rádi pustí, když si chtějí odpočinout, když si chtějí krátce něco pustit, když se chtějí na něco podívat s rodinou či přáteli, před spaním nebo pro rychlý začátek dne. Silnou příležitostí, kde je na tom česká videoplatforma podobně jako Netflix, je i sledování na pozadí.
-stk-