První zjištění: Uživatelé preferují platit daty, souhlasy se zvýšily

středa, 9. října 2024, 07:05 Internet & Mobil MediaGuru

Z dat sdružení Czech Publishers Exchange (CPEx) vyplývá, že zavedení lišt, které nabízejí souhlas daty nebo zpoplatněný nesouhlas, přispělo k navýšení udělených souhlasů.

Lukáš Štol na konferenci Adform Summit 2024, zdroj: MediaGuru.cz

Lukáš Štol na konferenci Adform Summit 2024, zdroj: MediaGuru.cz

Zavedení lišt, které uživatele vyzývají k udělení souhlasů s daty o jejich chování na internetu výměnou za konzumaci obsahu zdarma, nebo v případě jejich nesouhlasu k zaplacení určité peněžní částky, zvýšilo podle prvních dat sdružení Czech Publishers Exchange (CPEx) míru prosouhlasenosti v průměru o 9 %. Rozdíly jsou ale mezi jednotlivými doménami. Čím větší doména, tím je nárůst získaných souhlasů vyšší, uvedl na konferenci Adform Summit 2024 Lukáš Šmol, ředitel Czech Publishers Exchange.

Do srovnání je zařazeno šest domén od tří vydavatelských skupin, které byly sledovány v období čtyř měsíců. Míra prosouhlasenosti se v nejlepším případě po zavedení tzv. consent wall zvýšila o 15 %, v nejhorším případě ale klesla o 10 %.

„Reakce uživatelů jsou v zásadě příznivé, vlna hejtů nepřišla. Dostali jsme se do bodu, kdy uživatelé chápou, že obsah není zadarmo a že akceptují možnost volby,“ uvedl Lukáš Štol. Dodal zároveň, že uživatelé preferují „platit daty“, tedy že udělují souhlasy s užitím dat, a nadále tak mají přístup k obsahu zdarma (resp. výměnou za data). Většina nově získaných souhlasů přišla od těch uživatelů, kteří je původně dávat odmítali nebo nevyjádřili plný souhlas.

„Máme mírný důvod k optimismu. Reakce uživatelů nebyla tak zlá, jak jsme se obávali a vypadá to, že jsme se posunuli dále. Dobrá zpráva pro vydavatele je ta, že prostor, který se zmenšoval, může narůst,“ uvedl šéf CPEx. Na druhou stranu zdůraznil, že český internetový trh je teprve na začátku se zaváděním consent wallů a v osvětě veřejnosti, že příprava obsahu něco stojí. Zároveň nelze vyloučit, že s rozšiřováním lišt na další weby se problém vrátí a počet souhlasů získaných od uživatelů začne klesat.

Lišty nabízející možnost vyvázat se ze souhlasů zaplacením měsíčního poplatku postupně zavedly největší mediální skupiny českého internetu. V průběhu posledního půlroku s ním přišly společnosti Seznam.cz (produkt Seznam bez cílené reklamy za 49 Kč, případně Seznam bez reklamy za 149 Kč), Czech News Center (web bez reklamy za 99 Kč) a Mafra (obsah bez reklam za 149 Kč).

Bez souhlasů se vydavatelům rozpadne reklamní obchodní model

pondělí 19. srpna 2024

-mav-