PwC: V Česku rychle porostou internet a gaming, TV a rádio pomaleji

pondělí, 14. října 2024, 07:00 Reklama, Výzkum MediaGuru

V Česku se bude i v následujících letech dařit především reklamě na internetu, televize a rádio budou růst jen zvolna, vyplývá ze studie PwC. 

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Celkové výnosy z reklamy na internetu letos i v dalších letech v Česku dále porostou poměrně rychlý tempem. Televize a rádio budou generovat stabilní růst reklamních příjmů, nadále budou ztrácet naopak tištěná média, vyplývá z letošní studie PwC Global Entertainment & Media Outlook.   

„Trendy, které v mediálním průmyslu sledujeme, nejsou žádným překvapením. Jednoznačným vítězem v reklamních příjmech je online svět, přičemž prudký nárůst tržeb zažívá herní průmysl a e-sport. Naopak tradiční média v lepším případě stagnují, u tištěných médií pak pokračuje dlouhodobý propad tržeb. A tyto trendy se určitě nezlomí ani v dalších letech,“ komentuje vývoj na mediálním trhu Olga Řehořková, partnerka společnosti PwC Česká republika.

Objem reklamy na internetu letos v Česku by měl letos dosáhnout zhruba 67 mld. Kč, za posledních 5 let se tak téměř zdvojnásobí. Do budoucna poroste průměrným tempem přes 8 % ročně, a už v roce 2028 by tak měl dosáhnout 89 miliard korun. Z hlediska objemu peněz se tak jedná o největší reklamní trh ve střední a východní Evropě

Prudký nárůst popularity herního průmyslu a e-sportu doprovází i na českém trhu růst tržeb. Pro letošní rok jej PwC odhaduje na více než devět miliard korun, což je dvakrát více než před pěti lety. I v dalších letech tento trh poroste o téměř 10 procent ročně, v roce 2028 už by tak tržby měly dosáhnout až 14 miliard korun. 

Televize a rádia si budou i v následujících letech držet pozvolný růst příjmů. Televizní příjmy loni poprvé přesáhly miliardu dolarů (přes 23 mld. korun) a letos by měly vzrůst o 100 milionů dolarů (2,3 mld. korun), v dalších letech ale porostou jen velmi mírně zhruba o 2 % ročně

Streamovací služby a placené televizní kanály, jako jsou Netflix, HBO Max, Disney+, Apple TV či Amazon Prime, přitom porostou na úkor tradičních volně šířených programů. „Zatímco reklamní tržby televizí se prakticky nemění, příjmy z předplatného rostou tříprocentním tempem. V roce 2028 se tak příjmy z předplatného streamovacích televizí a placených kanálů zhruba vyrovnají s příjmy z reklamy u tradičních TV stanic,“ dodává Olga Řehořková. Podobné tříprocentní tempo při zhruba třetinovém objemu oproti televizi si udrží i výnosy rádií.

Slušným tempem okolo 6 % ročně by v nejbližších letech měly růst i tržby kin. „U našich klientů v oblasti kinematografie sledujeme, že kina prožívají v České republice určitou renesanci. Tahounem tohoto sektoru jsou jednak celosvětové blockbustery jako loňský fenomén ‚Barbenheimer‘, ale také lokální firmy s domácí produkcí, na které si český divák dlouhodobě potrpí,“ vysvětluje Olga Řehořková s tím, že letošní tržby kin by měly v Česku dosáhnout 113 milionů dolarů (přes 2,6 mld. Kč). Návrat lidí do kin je přitom celosvětovým trendem, když loni příjem ze vstupného v kinech vzrostl o 30 %. Nadále však zůstávají za rekordními příjmy z předcovidového roku 2019, kterých dosáhnou až za dva roky.

V globálním měřítku letošní studie PwC Global Entertainment and Media Outlook předpokládá, že příjmy v zábavním průmyslu porostou zhruba čtyřprocentním tempem a v roce 2028 dosáhnou 3,4 bilionu dolarů oproti loňským 2,8 bilionu. Samotné příjmy z reklamy by přitom v roce 2026 měly poprvé v historii přesáhnout bilion dolarů. Třetinu všech tržeb přitom toto odvětví dosáhne v USA, rychle ale rostou lidnaté rozvojové trhy jako Indie, Čína, Indonésie či Nigérie.

Také v celosvětovém měřítku se přitom nejvíce peněz točí v internetové reklamě, která by měla růst i nadále téměř desetiprocentním ročním tempem. Studie přitom uvádí, že streamingové služby už tempo svého růstu zpomalily a budou muset upravovat své obchodní modely a hledat i jiný zdroj příjmů než jen tradiční předplatné. „Jednou z hlavních cest zvyšování ziskovosti určitě bude lepší využití umělé inteligence, která pomůže hráčům v zábavním průmyslu lépe poznat své zákazníky a ušít jim službu na míru. To se odrazí ve vyšší loajalitě a větší ochotě za individualizované služby utrácet. Lepší poznání zákazníků díky AI může vést také k vyššímu nasazování reklamy do streamovacích služeb typicky výměnou za zlevněné předplatné. Obecně velký reklamní prostor nabízejí také živá vysílání velkých sportovních akcí, které zatím na streamovacích platformách nenajdeme,“ naznačuje technologický pokrok do budoucna expert PwC na umělou inteligenci Patrik Meliš-Čuga.

-stk-