Black Friday chtějí využít dvě třetiny Čechů, e-shopy akci prodlužují

úterý, 19. listopadu 2024, 11:00 Retail, Marketing MediaGuru

Původně jednodenní slevová akce se na českém trhu roztáhla i na celý měsíc. Při svých nákupech s ní počítají dvě třetiny nakupujících.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Black Friday neboli Černý pátek se blíží. Původem americká marketingová slevová akce, jež letos vychází na 29. listopadu, se v našich končinách notně protáhla až na několik týdnů. Není neobvyklé, že místo Black Friday někteří hráči komunikuje týden nebo k tomu využívají i celý listopad. Českým spotřebitelům to nevadí, naopak tuto slevovou akci čím dál více využívají při svých (nejen) vánočních nákupech. 

Podle průzkumu dopravce GLS se na slevy v rámci Black Friday chystá 64 % nakupujících, ať už kvůli nákupu vánočních dárků (30 %), nebo jen pro spontánní využití slev (34 %). Mezi mladými do 26 let plánuje slevovou akci využít dokonce 76 % spotřebitelů, u lidí starších 55 let 55 %

„Black Friday už se zařadil mezi vrcholy předvánoční sezóny, pro nás je to signál, že už jsme opravdu ve finále. Další přepravní vrcholy před Vánoci pak přicházejí po jednotlivých adventních víkendech, zejména po prosincovém termínu výplat,“ přibližuje ředitel GLS v České republice Pavel Včela.

První akce Black Friday běží již od začátku měsíce

Obchodníci jsou na Black Friday připraveni, první akce běží již od počátku listopadu. V následujících dnech bude kulminovat nejen vlna slev, ale i zasílání různých slevových akcí, newsletterů či slevových kódů. Předpokládají přitom, že jejich tržby v následujících týdnech budou násobně vyšší. 

Jedním z hráčů, který Black Friday tradičně roztahuje do celého měsíce, je i Alza. V termínu od 30. října do 30. listopadu nabízí až 80% slevy na tisíce produktů. „Slevy se týkají produktů snad ze všech kategorií Alzy, takže není problém sehnat výhodně jak elektroniku, tak třeba i hračky, kosmetiku, knihy, ale i nářadí a mnoho dalšího. Ve slevách pak samozřejmě nechybí ani Apple produkty, konzole PlayStation, stavebnice Lego nebo spotřebiče či beauty produkty značky Dyson,“ popisuje tisková mluvčí společnosti Eliška Čeřovská

Déle než měsíc probíhá Black Friday i u Allegra, slevy budou u něj i partnerského Mallu dosahovat až do výše 50 %. „Black Friday slevy se dotknou všech kategorií, ať už půjde o kosmetiku, sportovní vybavení nebo třeba dětské hračky. Právě ty bývají spolu s elektronikou během Black Friday vůbec nejsilnější kategorií,“ říká za online tržiště Tereza Copers s tím, že ačkoliv zákazníci nenakupují tak bezhlavě jako dříve a své nákupy si během slevových akcí více promýšlí, stále existuje podle průzkumu Allegra 24 % respondentů, kteří tak činí bez předešlého plánování. 

Na celý měsíc roztáhl Black Friday také Datart, podle něhož dojde během této akce až k 35% nárůstu prodejů oproti běžnému období. Zájem očekává zejména v segmentu mobilních telefonů, notebooků, chytrých hodinek, malých domácích spotřebičů, ale také energeticky úsporných produktů. „V Datartu jsme Black Friday prodloužili i letos na celý listopad, což umožní zákazníkům pohodlnější nákupy bez zbytečného spěchu. Tento krok také pomáhá předcházet přeplněným prodejnám a přetíženému e-shopu. Zároveň tím zajišťujeme, aby měli spotřebitelé dostatek prostoru k promyšlenému nákupu a mohli využít poradenství našich elektrospecialistů,“ vysvětluje tisková mluvčí řetězce Petra Psotková. V rámci slevové akce nabídne na tisíce zlevněných produktů napříč různými kategoriemi s průměrnými slevami okolo 15 až 20 %.

Black Friday je i silné komunikační téma 

Stěžejní slevovou akci prodejci neopomínají ani ve své komunikaci. Black Friday se dostává do celého mediálního mixuAlza jej komunikuje v televizi a dalších kanálech, Allegro zařazuje i outdoor nebo influencery. Důležitým komunikačním prostředkem je newsletter

„Z dat z minulých let vidíme, že 50 % e-shopů tvoří kampaně na Black Friday, v podstatě se na ně soustředí celý listopad. Během samotného Black Friday dne je pak vidět nárůst o 300 % v odeslaných e-mailových kampaních, které vedou až ke 180 % nárůstu počtu objednávek a růst tržeb o více než 220 %. I v tomto roce tedy očekáváme stejnou až větší míru zapojení českých e-shopů do Black Friday, rozložení slevových akcí do celého měsíce, a největší snížení cen právě v samotný Black Friday,“ říká Ladislav Hrbáček, zakladatel a CEO Leadhub.

Kvůli Black Friday klesá význam povánočních slev

Black Friday se mezi českými spotřebiteli naplno zabydlel, část nakupujících jej využívá i pro nákup jiných než vánočních dárků.  „Mnoho lidí na Black Friday odkládá a plánuje nákupy vánočních dárků i jiných produktů. Sledují předem nabídky různých e-shopů, aktivně vyhledávají nejvýhodnější nabídky a slevy. Často využívají srovnávače cen a slevové servery. Někteří zákazníci také během Black Friday nakupují impulzivně a pořizují si zboží, které původně neplánovali, kvůli slevám a omezené době platnosti nabídek,“ vysvětluje ředitel marketingové agentury PPC Profits Tomáš Čupr. 

Naopak právě kvůli akcím typu Black Friday podle něj postupně klesá význam povánočních slev, i když jejich smysl stále úplně nezmizel. „Není to pouze díky nižším cenám, ale také kvůli zvýšené koupěschopnosti po Vánocích, mnoho lidí dostane jako vánoční dárek hotovost nebo poukazy na nákup,“ dodává. 

 -stk-