Češi hledají informace nejvíce na internetu, poté v televizi

středa, 6. listopadu 2024, 06:30 Výzkum MediaGuru

Češi hledají informace nejvíce na online médiích a v televizi, sociální sítě využívá třetina lidí v Česku, ukázal výzkum NMS Market Research.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Nejčastějším zdrojem informací jsou pro Čechy a Češky internetová média a noviny. Informace o dění v Česku i ve světě z nich čerpá 65 %. Ve srovnání s tištěnými médii je to šestkrát více. Výjimkou jsou v tomto ohledu voliči SOCDEM, mezi těmi je 41 % těch, kteří informace čerpají právě z tištěných novin a časopisů, což je nejvíce v porovnání s voliči jiných politických stran a hnutí. Druhým nejčastěji užívaným zdrojem je televize (58 %) a třetím sociální sítě a fóra (35 %), za nimiž s menším odstupem následuje rádio (32 %). Vyplývá to z výzkumu NMS Research.

Zprávy v internetových médiích nejčastěji otevřou voliči ODS (86 %), TOP 09 (82 %) a SPD (82 %). Nejlépe si internetová média vedou u mladých, mezi lidmi ve věku 18-34 let je využívá 72 %.

„Zatímco u internetových médií se využití napříč generacemi příliš neliší, u televizního vysílání se zvyšuje podíl televize jako zdroje informací s rostoucím věkem. Z televize získává informace 73 % lidí z generace tzv. baby boomers, v porovnání s průměrem je to o 15 p. b. více, ve srovnání s generací Z dokonce o 34 p. b. více,“ komentuje výsledky průzkumu Lucie Režná z NMS Market Research.

Zdroj: NMS Market Research Czech, online průzkum, N=1301, 18+ říjen 2024

Zdroj: NMS Market Research Czech, online průzkum, N=1301, 18+ říjen 2024

Sociální sítě a internetová fóra jako zdroj informací využívá 35 % lidí v Česku. Nejčastěji informace ze světa i tuzemska hledají na sociálních sítích voliči Motoristů sobě (66 %), PRO 2022 (50 %) a Pirátů (49 %). Pirátští voliči také v porovnání s průměrem třikrát častěji pro získávání informací využívají podcasty.

Mezi těmi, kteří informace získávají na sociálních sítích a internetových fórech, jednoznačně vede Facebook. Jako zdroj informací ho využívá 81 %. Výjimku tvoří zástupci generace Z, mezi kterými dominuje u sociálních sítí jako zdroj informací Instagram. Pro informace ze světa i Česka chodí na Instagram 84 % mladých ve věku 18-26 let, kteří sociální sítě jako informační zdroj používají. V obecné populaci využívá Instagram 44 % lidí a YouTube potom 41 %.

Srovnatelně jako zdroj informací využívají lidé v Česku Tiktok (16 %) a X (15 %). Tyto sociální sítě využívají častěji muži ve srovnání s ženami.

Online průzkumu se zúčastnilo 1301 respondentů. Sběr dat probíhal na reprezentativním vzorku populace 18+ pomocí on-line dotazování od 4. do 9. října 2024. Další informace najdete zde.

-mav-