V letošním roce využívá služeb rozvozu potravin, které nabízí čím dál více hráčů na trhu, týdně 11 % českých spotřebitelů, je to o 4 pb. více než před dvěma lety. Měsíčně pak tuto službu využívá 34 %, z toho několikrát do týdne 5 % dotázaných. Vyplývá to ze studie Food Trends výzkumné agentury Ipsos.
Alespoň jednou týdně si téměř 90 % Čechů vaří doma, za poslední dva roky však tento způsob stravování zaznamenal mírný pokles, a to o 3 pb. Denně se tak stravuje 34 %, několikrát za týden 43 %. Druhým nejčastějším způsobem konzumace jídla je stravování v podnikových jídelnách, na třetí příčce jsou poté restaurace nebo kavárny, do nichž chodí alespoň jednou měsíčně téměř polovina obyvatel.
Způsob stravování Čechů velmi ovlivnila pandemie – častěji než před ní si doma vaří 33 %, zatímco v restauracích a kavárnách jí méně často 40 % dotázaných. Je vidět, že
Hlavním místem pro nákup potravin jsou pro spotřebitele supermarkety a hypermarkety, v nichž nakupuje téměř 90 % lidí – nejčastěji v Lidlu, Albertu a Kauflandu. Na druhém místě jsou překvapivě drogerie, kde pro potraviny a nápoje chodí přes 40 % obyvatel. V nezávislých obchodech, které nepatří velkým řetězcům, pak 32 % dotázaných. Za uplynulé dva roky vzrostla obliba online supermarketů, kde nakupuje 22 % dotázaných.
Ohledně samotné konzumace je znatelné, že Češi do značné míry omezili konzumaci slazených nápojů, alkoholu a sladkostí, a to zejména kvůli své snaze o zdravější životní styl a zhubnout. Omezení mléčných výrobků obvykle vyplývá spíše ze zdravotních důvodů, jako jsou potravinové alergie a intolerance.
V příštím roce chtějí Češi zvýšit svou spotřebu ovoce a zeleniny, navýšit chtějí také svou konzumaci ryb a luštěnin. Zajímavé je, že mladí lidé ve věku 18–24 let jsou více než ostatní věkové skupiny nakloněni konzumaci jak masa a masných výrobků, tak i rostlinných alternativ.
Při výběru potravin se spotřebitelé nejvíce inspirují svými přáteli, rodinou a kolegy, a to z 50 %. Webové stránky s recepty ovlivňují 29 % populace, zatímco platformy sociálních sítí ovlivňují 22 % Čechů, influenceři pak 8 %.
-stk-