![Ilustrační foto, zdroj: Freepik](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/egsj2rbe/hokej_freepik.jpg)
Ilustrační foto, zdroj: Freepik
Lední hokej je na tuzemském trhu i nadále nejčastějším sportem, kterému Češi fandí. Platí to u 59 % české populace, pro třetinu je to dokonce sportem číslo jedna. Až za ním následuje v oblibě fotbal, biatlon, motosport a tenis. Hokejová fanouškovská struktura se přitom rozšiřuje, mnohem více se zápasy sledují v rodině, se svými partnery tak tráví čas i 65 % žen, což přináší nové komunikační příležitosti pro značky. Vyplývá to z průzkumu výzkumné agentury Ipsos pro asociaci Český hokej.
Sledování hokeje v televizi meziročně vzrostlo
Hokej nejčastěji Češi sledují v televizi (46 %), přičemž tento rok vzrostl meziročně o 6 pb. počet diváků mužského hokeje, a to zejména kvůli letošnímu světovému šampionátu, kde získali čeští hráči zlato. Díky tomu také narostl podíl těch, kteří si kupují merch (10 %). Dále fanoušci sledují zápasy na internetu, na sportovní stadiony chodí zhruba jedna pětina.
![Zdroj: Ipsos](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/iammrx2c/ipsos_hokej_mediatypy.png)
Zdroj: Ipsos
Informace o Českém hokeji si tři čtvrtiny fanoušků vyhledávají online nebo na sociálních sítích, jen třetina je čerpá z televize a pětina se o něm baví s blízkými. Ze sociálních médií je dominantní stále Facebook, který 52 % fanoušků navštěvuje i několikrát denně. Následuje Instagram a s velkým odstupem TikTok a X. BeReal využívá 12 %, a to jen sporadicky. Nejvíce lidé oceňují u příspěvků fotografie (59 %), videa (53 %), až poté text (46 %). Soutěže vyhledává čtvrtina fanoušků, chat s osobností 11 %. Desetina Čechů používá mobilní aplikaci Českého hokeje.
Noví fanoušci přilákali nové sponzory
V letošním roce se stalo sledování mužského hokeje více rodinnou záležitostí. Se svými partnery fandilo 65 % žen, zápasy sledovaly i děti fanoušků, muži se na ně častěji dívali s přáteli (51 %).
„V loňském roce se ke sledování mužského hokeje se svými partnery hlásilo méně žen než letos (loni 56 %, letos 65 %), což souvisí s tím, že ženy převážně fandí národnímu týmu a Mistrovství světa přitáhlo jejich pozornost. Ale obecně platí, že ženy se k fandění dostávají přes své partnery nebo rodinu, zatímco muži kvůli sportu samotnému,“ vysvětluje za Ipsos Renata Novotná.
![Zdroj: Ipsos pro Český hokej](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/miwbtlyu/ipsos_hokej_fanousci.png)
Zdroj: Ipsos pro Český hokej
Rozšíření fanouškovské struktury otevřela nové komunikační možnosti pro značky, které dříve sportovní sponzoring nezvažovaly. „Práce s daty nám obecně pomáhá ve spolupráci se všemi partnery. Díky datům o fanoušcích a predikování vygenerované partnerské mediální hodnoty jsme dokázali oslovit i značky, které nejsou tradičně spojovány se sportovním sponzoringem – příkladem je Uber, který byl partnerem v minulé sezóně, nebo Samsung a Notino, který byly u Mistrovství světa 2024. Zároveň naše pokročilé datové analýzy a reporting přinášejí hodnotu i tradičním partnerům, jako jsou Škoda Auto nebo Pilsner Urquell. Tito partneři mají k dispozici nadstandardní datové výstupy, které jim umožňují lépe zacílit své aktivity a komunikaci,“ přibližuje marketingový manažer Českého hokeje Matej Kraus.
Letošní úspěch přispěl k pozitivnímu vnímání Českého hokeje
Díky letošnímu úspěchu národní hokejové reprezentace byly výrazně ovlivněny i spontánní asociace s Českým hokejem. Negativní sentiment z minulého roku vystřídaly zmínky o hrdosti, mistrech či zlaté medaili, obecně je vidět významný nárůst pozitivního vnímání této sportovní značky. Z partnerů vystupuje u fanoušků zejména Pilsner Urquell. Meziročně se zlepšilo i vnímání českých hokejistů, pozitivně je vidí 84 % fanoušků. Na oblibě získali hráči z MS 2024, mimo jiné Pastrňák, Červenka, Gudas, Dostál a Nečas.
![Zdroj: Ipsos pro Český hokej](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/24cjez4g/ipsos_hokej_brandnetwork.png)
Zdroj: Ipsos pro Český hokej
„Úspěch na domácím mistrovství světa je pro nás důležitým komunikačním tématem, a i v této sezóně se budeme snažit z něj vytěžit maximum. Naše strategické plánování však není závislé pouze na sportovních úspěších. Plánujeme dále rozvíjet klíčové projekty v oblastech digitalizace, komunikace a eventového managementu, aby Český hokej zůstal moderní a atraktivní značkou pro všechny cílové skupiny,“ říká o plánech Kraus.
-stk-