Agentura Kaspen/Jung von Matt představila nový nástroj s názvem Brand Performance Index, s nímž bude měřit, jak efektivně pracují firmy s vlastní značkou. Celkem se zaměří na šest průmyslových segmentů, jako první je na řadě automotive.
V automotive jsou podle Brand Performance Indexu tři šampioni – Škoda Auto, MG a Tesla. „Sílu značky do prodejů efektivně převádí stálice jako automobilky Toyota, Volkswagen a Hyundai. Jestli se ale na něco mají značky rozhodně zaměřit, pak je to salience, která jasně koreluje s podílem na prodejích,” přibližuje Filip Janouch, spoluautor indexu a jeho metodiky.
Index staví na dvou ukazatelích: market performance, který zahrnuje počet prodaných vozů v předchozím roce a růst prodejů ve stejném období, a brand performance, jenž zahrnuje povědomí o značce a salienci. „Salientní značky jsou takové, které zákazníky spontánně napadnou jako první, když začnou přemýšlet o koupi něčeho, třeba nového auta,“ popisuje šéf výzkumu Behavio Vojtěch Prokeš a dodává: „Je v dlouhodobém zájmu každého brandu pracovat na tom, aby byl v některé z nákupních situací salientní. Výzkumy už mnohokrát ukázaly, že když dočasně vypnete brandové kampaně nebo na budování značky rezignujete úplně, začne vám klesat salience a spolu s ní i prodeje. Čím menší značka jste, tím to jde rychleji.“
„Podobná měření máme promyšlena u šesti segmentů a máme v plánu je prověřovat jeden až dvakrát ročně. Chceme pomoci vedení firem správně rozhodovat o jejich značkách a byznysu,” vysvětluje Tomáš Kopečný, ředitel agentury Kaspen/Jung von Matt.
Měření je postaveno tak, aby nemělo vítěze ani poražené, má naopak pomoci značkám identifikovat příležitosti pro zlepšení pozice na trhu. Report je k dispozici ke stažení na webu Kaspen/Jung von Matt. „Jsme teprve na začátku, index pro každý ze segmentů chceme propočítat opakovaně. Pro management podniků bude zajímavé sledovat, jak se jednotlivé kampaně, rozhodnutí nebo i události, které firma ovlivnit nemohla, propíší do výkonu značky,“ doplňuje Kopečný.
-stk-