Proč je Netflix ve streamovacích válkách stále neporazitelný?

úterý, 12. listopadu 2024, 07:05 TV MediaGuru

Balíčkování nebo integrace na hlubší úrovni by mohly změnit globální postavení na trhu služeb videa na vyžádání, píše Erika Luzsicza.

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

Je Netflix jako streamovací jednička neporazitelný? A proč se konkurenci nedaří jej předstihnout, nebo alespoň dohnat? Projděme si základní fakta streamovacích válek. Netflix, Amazon a Disney se v mezičase vyprofilovaly jako globální tahouni celého odvětví a největší hráči v USA. Až na Netflix se všichni zatím potýkají s tím, že je jejich byznys model prodělečný. Naopak vedle nich stojí Apple, který nemá sice tak velký podíl na trhu, zato má největší platební sílu. Ten má k dispozici tolik volné hotovosti, že by to pokrylo rozpočet leckterého malého státu. Takže může uspořádání na trhu snadno změnit, když bude chtít. Sečteno podtrženo, máme tu základní čtyřku, proti které stojí ještě několik „menších" hráčů s rozsáhlým teritoriálním pokrytím nejenom v USA. Jako například Max. Jenže tato služba má jen v USA podíl na sledovanosti v průměru 2 %. Jak už číslo napovídá, to nestačí na rozbití ustavující čtyřky, nebo dokonce na dotáhnutí se lídra, jakým je Netflix.

Samozřejmě by jistá šance byla. Nutně by však zejména menší hráči potřebovali spojit síly. Takovéto rozhodnutí o spolupráci však leží u vedení mateřských společností jako je Warner Bros. Discovery a dalších. Jenže doposud jakékoliv snahy o diskuzi nikam nevedly, protože nikdo se nechce vzdát hlavního kormidla. Tedy potenciálně přenechat rozhodování své konkurenci. Pokud bychom na toto jednání nahlédli jinou optikou, všichni zmínění tudíž zřejmě ještě pořád věří, že na trhu je dostatek prostoru pro čtyři či pět velkých hráčů. Respektive musí tomu věřit, protože v opačném případě by to znamenalo uznat porážku.

Co je tedy třeba udělat, aby se do vyvolené čtyřky až pětky dostaly? První a nejjednodušší možností, jak toho dosáhnout, je balíčkování. Pokud to doposud šlo u kabelové televize, proč by to nešlo u streamu?! Aktuálně existuje na vybraných trzích jen pár možností balíčkování – například Disney nabízí v USA balíček s konkurenčním Max. Dále pak třeba Comcast, který nabízí balíček Xfinity Stream Saver. Balíčkování statisticky snižuje počty těch, kteří svá předplatná ruší, nebo dokonce utíkají ke konkurenci.

Další možností je integrace na hlubší úrovni. Některé platformy již řešily i možnosti joint venture, kde by vznikla zcela nová společnost, kam by vložily společně svůj obsah a vznikla tak nová unikátní streamovací služba. Mezi prvními takovými projekty je spolupráce mezi Comcastem a Paramountem v Evropě, Max je pak výsledkem spojení Warner Bros. a Discovery. Nutno dodat, že podobný postup je velice odvážný, dokonce by se dalo říct že riskantní, má ale obrovský potenciál.

Ať už první nebo druhá varianta vyžaduje strategické přemýšlení (a podporu shareholderu) a také odvahu. Na tom všem lze ale stavět a následně i vydělat. Pak je tu ještě další varianta. U té se zdá, že se jí bezmyšlenkovitě drží většina streamovacích obrů. Tedy hrát především sám na sebe, pálit obrovské množství peněz jako doposud a doufat, že se aktuální vývoj brzy obrátí.

Autorka textu: Erika Luzsicza, Axocom