Společenská odpovědnost je fajn, Češi ale chtějí hlavně kvalitu

pondělí, 25. listopadu 2024, 06:30 Marketing, Výzkum MediaGuru

Až 64 % Čechů je jedno, jestli je značka eticky, nebo sociální zodpovědná, chtějí zejména kvalitní produkty, vyplývá z aktuální studie Ipsosu.

Zdroj: Freepik

Zdroj: Freepik

Ve světě dezinformací se značky stávají pro lidi odrazem jejich vlastního pohledu na svět a hodnot. Rozhodují se většinou z důvodů ekonomických, ale nejen podle nich. V posledních letech je vidět dvouciferný nárůst podílu lidí, kteří říkají, že jsou ochotni utratit více za značku, jejíž image je pro ně přitažlivá. Ukazuje to aktuální studie Global Trends agentury Ipsos, jež vychází z dat od více než 50 tisíc respondentů z 50 zemí světa.

Za značku s image, jež je lidem osobně přitažlivá, je ochotno připlatit si 59 % Čechů, přičemž globální průměr je 55 %, a v Evropě dokonce jen 48 %. Oproti roku 2021 navíc role image značky v očích tuzemských spotřebitelů významně vzrostla, a to o celých 22 pb. z původních 37 %.

Zdroj: Ipsos Global Trends

Zdroj: Ipsos Global Trends

Naopak zatímco ve světě se 65 % spotřebitelů snaží kupovat produkty od značek, které se chovají odpovědně, a to i přes vyšší cenu, v Evropě tak činí 55 %, u nás je to jen 52 %. Až 77 % Evropanů důvěřuje také více novému produktu od značky, kterou už znají, a 63 % je ochotno utratit více za lokální výrobky.

Zdroj: Ipsos Global Trends

Zdroj: Ipsos Global Trends

Většině Čechů (64 %) je totiž jedno, zda je značka eticky nebo sociálně zodpovědná, chtějí hlavně, aby nabízela kvalitní produkty. V porovnání ve světě má tento názor 52 % spotřebitelů, v EU 51 %.

Zdroj: Ipsos Global Trends

Zdroj: Ipsos Global Trends

Kromě kvality a společenského rozměru značek se do centra pozornosti dostává i zákaznická zkušenost. Polovina Čechů je ochotna připlatit si za lepší zákaznickou zkušenost, zatímco v EU je to 56 %, globálně 63 %. U nás (64 %), a ještě více světě (74 %) lidem ale začíná vadit, jak se zákaznický servis stává příliš automatizovaným a neosobním.

Při utváření zákaznické zkušenosti a rozhodování o nákupu hrají zásadní roli online nakupování, recenze a také influenceři. Téměř tři čtvrtiny českých spotřebitelů (72 %) je přesvědčeno, že na internetu najdu lepší nabídku než v kamenných obchodech. Pokud si při svém rozhodování jisti, pročítají si na online recenze (76 %), ve světě to dělá dokonce 80 %. Více než pětina Čechů (23 %) nakupuje na základě doporučení od influencerů, globálně mají ještě větší váhu, kdy dokážou ovlivnit více než třetinu (34 %).

Zdroj: Ipsos Global Trends

Zdroj: Ipsos Global Trends

-stk-