Věrnostní programy využívají Češi důsledněji než dříve
Nárůst cen motivoval české spotřebitele k důslednějšímu využívání věrnostních programů. Jejich znalost zároveň za poslední rok vzrostla. Nejčastěji se užívají při nákupu potravin, zjistil výzkum ResSolution Group.
Většina respondentů (86 %) zná nějaké zákaznické či věrnostní programy. Je to o tři procentní body více než v loňském roce. Tuto znalost uvádí 90 % žen, zatímco u mužů je to84 %. Povědomí o věrnostních programech mají nejvíce respondenti ve věkové skupině 35 – 54 let (92 %), naopak je nižší u skupiny se vzděláním bez maturity. Výrazná většina respondentů (90 %), kteří znají nějaké věrnostní nebo zákaznické programy, je zároveň členem alespoň jednoho programu. Vyplývá to z výzkumu ResSolution Group pro MediaGuru.cz.
Zároveň se ukazuje, že přes dvě třetiny dotázaných (68 %) v důsledku inflace více využívají věrnostní programy a slevové akce. Častěji jde o ženy. Věrnostní programy využívá důsledněji až 60 % respondentů a 43 % respondentů je členem více věrnostních programů než dříve. Členství v zákaznických programech se za poslední rok rozšířil zejména u mladších spotřebitelů ve věku 15-34 let.
Nejčastěji se užívají věrnostní programy u prodejců potravin (98 %), prodejců léků (88 %) a prodejců drogerie a kosmetiky (80 %). Uvedeny jsou podíly z těch, kteří jsou členem nějakého věrnostního programu.
Nejrozšířenějším věrnostním programem u prodejců potravin je Lidl Plus (68 %). Druhým nejčetnějším je loňský vítěz Tesco-Clubcard (61 %), třetím Kaufland Card a těsně čtvrtá Penny karta (58 %). Přes polovinu respondentů (54 %) využívá věrnostní program Můj Albert.
V případě prodejců léků využívá nejvíce respondentů věrnostní program Dr. Max (76 %) a Benu (50 %). Oba prodejci mají značný náskok před ostatními. U obchodníků s drogerií a kosmetikou jsou programy Moje dm (61 %) a Teta klub (51 %), opět s náskokem před dalšími. Je to zároveň stejné pořadí jako loni.
Výsledky pro všechny dotazovaná odvětví uvádíme v grafech níže.
Polovina respondentů (50 %), kteří jsou členem nějakého věrnostního programu, uvedla, že má některé zákaznické karty plastové a jiné má v telefonu/aplikaci. Pětina dotázaných (21 %) vlastní pouze fyzické karty a další více než čtvrtina (29 %) má zákaznické karty výhradně v telefonu/aplikaci. Se zvyšujícím se věkem roste podíl těch, kteří mají jen plastové věrnostní karty.
Více než polovina respondentů (56 %) preferuje okamžité slevy na vybrané zboží. Sbíraní bodů a poté využití slevy na zboží dle vlastního výběru bere jako dobrou možnost 34 % respondentů.
Postupné sbíraní bodů uplatnitelných na zákazníkem vybrané zboží je ideální formou věrnostních výhod pro 40 % dotázaných v nejmladší věkové skupině (15–34 let), zatímco u nejstarší věkové skupiny (55 let a více) je to o 14 p. b. méně.
O výzkumu
- Metoda: Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI). Respondenti jsou součástí Českého národního panelu.
- Cílová skupina: Internetová populace 15+
- Vzorek: Analýza dat byla uskutečněna na vzorku 527 respondentů.
- Terénní sběr: Proběhl v době od 14. 10. do 23. 10. 2024.
- Realizátor: ResSolution Group
-mav-