Marketingové trendy 2025: Transparentnost, AI i retail média
Co vše se na českém trhu může propsat do marketingu, reklamy a komunikace? Přinášíme přehled letošních trendů.
Na začátku nového roku přinášíme přehled trendů, které podle předpovědí vícero společností ovlivní v následujících měsících marketing, reklamu i komunikaci na českém trhu. I letos bude nutné brát v potaz měnící se spotřebitelské chování, klást důraz na transparentnost a autentičnost, ale rovněž neopomenout komunikační kanály, které získávají při konzumaci obsahu na důležitosti.
(1) Transparentnost řeší všichni
Transparentnost, autenticitu a důvěryhodnost, to hledají v době dezinformací a rychlých změn spotřebitelé u značek. Podle agentury Ipsos v posledních letech vzrostl zájem o ty značky, které se dokážou prokázat transparentními a odpovědnými hodnotami a za značku s image, jež je pro lidi osobně přitažlivá, je ochotno připlatit si 59 % Čechů. Worldcom Public Relations Group, sdružující na 115 společností z celého světa, ve svém reportu říká, že na transparentnost a odpovědnost klade stále větší důraz mladší publikum. Je požadována od značek napříč spektrem, i od sociálních sítí, které tak zveřejňují své nástroje Ad Library poskytující přehledy o inzerci napříč danou platformou.
(2) Umělá inteligence je nezbytná, lidskost ale také
Umělá inteligence je již využívána v marketingu, reklamě i PR a bude rozhodně trendem nejen v letošním roce. Podle Worldcom Public Relations Group investuje více než polovina firem (55 %) do zvyšování kvalifikace svých zaměstnanců v této oblasti, 64 % předpokládá, že AI významně zlepší jejich produktivitu, nicméně až 75 % zákazníků se obává rizika dezinformací spojených s AI. Umělá inteligence uvolní mnohým odvětvím ruce od rutinních úkolů, nicméně i tak nesmí značky ve své komunikaci nikdy zapomenout na autenticitu, lidský kontakt a bezpečnost. Technologie mají interakci se spotřebiteli usnadňovat, nikoliv odlidšťovat.
(3) Význam tradice a nostalgie roste
Ruku v ruce se zrychlujícím se vývojem umělé inteligence jde ale i příklon mnoha spotřebitelů k tradičním vzorcům. Význam tradice a nostalgie roste po celém světě, a tak se stávají silným nástrojem pro marketéry, kteří chtějí posílit vztah mezi spotřebiteli a značkami. V Česku je podle zjištění Ipsosu přesvědčení o tom, že tradice je důležitou součástí společnosti, dokonce silnější (82 %) než v EU (78 %) a ve světě (81 %). Sílí i důraz na lokálnost – za výrobky, které jsou vyrobeny u nás, je ochotno připlatit si 60 % Čechů.
(4) Udržitelnost bez greenwashingu
V oblasti ochrany životního prostředí by měly být i letos značky proaktivní a prokazovat svou angažovanost. Spotřebitelé od firem nyní očekávají konkrétní kroky a nejsou spokojeni s nejednoznačnými závazky. Většina Čechů (62 %) se dle zjištění Ipsosu domnívá, že firmy nevěnují ochraně životního prostředí dostatečnou pozornost. Až 67 % dotázaných je toho názoru, že pokud rychle nezměníme své návyky, čeká nás ekologická katastrofa.
(5) Češi slyší na zdravý životní styl
Kromě péče o planetu rezonuje u českých spotřebitelů i zdravý životní styl. Až 78 % Čechů souhlasí podle Ipsosu s tím, že se musí o sebe více starat po fyzické stránce, a také, že klíčové je správné stravování. Necelá polovina (49 %) je ochotna obětovat své pohodlí, pokud za to získá zdravé produkty. Značky díky tomuto trendu mají příležitost profilovat se jako lídři v oblasti zdraví a wellness a nabídnout inovativní produkty či služby, které podporují celkovou vitalitu.
(6) Češi jsou národem posluchačů
Česká republika se celosvětově umístila na 19. pozici v podílu lidí, kteří si pouští podcasty, v rámci Evropské unii na 8. příčce. Dle dat NMS research pro Český rozhlas poslouchá podcasty v Česku víc než polovina internetové populace, a to alespoň jednou měsíčně (54 %). Více než třetina (36 %) dokonce jednou týdně. Podle Českého statistického úřadu je poslouchá 3,99 milionu Čechů. Jak v reportu Digitální trendy ukazuje OMG, zajímavým fenoménem je také koncentrace podcastů z mediálních domů v podcastových topchartech. Podcasty jsou tak významným médiem, kde je pozornost posluchačů k reklamnímu sdělení vysoká.
(7) Obsah se bude ještě více tiktokizovat
Při tvorbě obsahu je potřeba mít na paměti, že jeho konzumace se mění, čím dál více se tzv. tiktokizuje, jak ve svém článku o trendech v sociálních sítích upozorňuje Vítězslav Klement. Sdělení jsou velmi krátká, obsah se orientuje na video, důraz je kladen na zábavnost. Rovněž se výrazně mění i samotné šíření obsahu – již není tolik důležité, koho lidé sledují, mnohem větší roli hrají kontext a tematika.
(8) Reklamní sítě retailových médií rostou
Reklamní platformy, které si budují retaileři, získávají na důležitosti, a to i v České republice, kde k zásadním hráčům patří například Alza, Allegro, Košík, Rohlík, Dr.Max nebo Heureka. Kantar ve svém přehledu marketingových trendů uvádí, že jen v USA získají tato retailová média v roce téměř čtvrtinu všech mediálních výdajů. Podle dat IAB Europe se celkový objem retail médií dostal před třemi lety na srovnatelnou úroveň s investicemi do tištěné reklamy a pro rok 2026 se předpokládá, že v Evropě doženou i televizní reklamu.
(9) Zájem o streaming roste
Televizní vysílání sice stále ještě dominuje, nicméně sledování streamovacích platforem získává na oblíbenosti. V Česku sledovalo podle dat ČSÚ pořady na placených streamovacích kanálech jako Netflix nebo Max loni 42 % osob starších 16 let, což bylo o sedm procentních bodů více než v roce 2023. Celkově šlo o 3,65 milionu osob. Kantar ve svém globálním průzkumu zase zjistil, že streaming na svých chytrých televizorech sleduje až polovina lidí. Více než polovina marketérů (55 %) na to reaguje v této oblasti zvČSyšováním svých investic.
(10) Obsah vytvářený uživateli a zaměstnanci hraje prim
S rostoucími náklady na influencer marketing se značky budou podle predikce Forbesu více spoléhat i na obsah, který vytvářejí sami uživatelé (USG) a nebo zaměstnanci firem (EGC). Nabízí totiž autentický způsob, jak budovat u spotřebitelů důvěru.
-stk-