Respekt je v prvním roce po osamostatnění ziskový
První rok samostatného fungování Respektu skončí pro vydavatelskou společnost Respekt Media v plusu. Vyčlenění ze společnosti Economia a nastavení vlastního podnikání se podařilo, hodnotí ředitel vydavatelství Pavel Volčík.
Od 1. listopadu 2023 se týdeník Respekt osamostatnil a začal novou éru. Loni založená vydavatelská společnost Respekt Media, do které vložili své podíly i redaktoři a zaměstnanci týdeníku, má za sebou první rok existence. Co přechod do nové společnosti přinesl a jak se projevil na hospodaření týdeníku, popisuje v rozhovoru ředitel vydavatelství Respekt Media Pavel Volčík.
Je to rok od osamostatnění Respektu od vydavatelství Economia. Jak se vám odchod z prostředí většího vydavatelského domu podařil?
Celý rok byl velmi pestrý a zejména první měsíce byly značně náročné. Ne proto, že bychom měli potíže, ale proto, že jsme toho chtěli udělat co nejvíce v co nejkratším čase. Bohužel jsme se také museli v únoru vyrovnat s odchodem našeho dvorního ilustrátora Pavla Reisenauera. Protože byl Pavel tvůrcem naší vizuální identity, museli jsme velmi rychle najít její novou podobu. Díky tomu, že šéfredaktor Erik Tabery oslovil několik zajímavých ilustrátorů, kteří se na tvorbě titulní strany střídají, se nám to podařilo.
Co bylo nejnáročnější při nastavování nového vydavatelského procesu, například ve vztahu s distributory nebo tiskárnami?
Tady jsme naštěstí žádný problém nezaznamenali a přechod byl naprosto plynulý. Ukázalo se, že i přes skutečnost, že jsme za sebou neměli Economii, nás partneři vnímali jako dostatečně velký subjekt. Proto se nám ceny za tisk a distribuci nezvýšily. Pro větší změny jsme se rozhodli až letos na podzim. Od konce října nově využíváme tiskárnu Triangl, kde jsme velmi spokojeni. Kvalita tisku je lepší a čtenáři změnu příznivě ocenili. Řešíme také změny v distribuci.
Konkrétně?
Otáčíme poměr doručených předplatných ve prospěch PNS a naopak snižujeme podíl České pošty. Pošta je teď naším marginálním doručovatelem a doručování budeme dál převádět na PNS. Bohužel pošta není ochotna nebo schopna službu pro naše předplatitele plnit dle našich představ a ke spokojenosti zákazníků. Bojovali jsme s tím už roky, ale bezprostředně poté, co jsme se od Economie osamostatnili, jsme to nechtěli hned řešit, aby byl přechod co možná nejplynulejší.
Přestože jsme za sebou neměli Economii, partneři nás vnímali jako dostatečně velký subjekt. Proto se nám ceny za tisk a distribuci nezvýšily.
Pro Respekt je klíčový předplatitelský kmen. Jak ten se podařilo transformovat do nového prostředí?
Převod předplatitelského kmene se uskutečnil ve dvou fázích. V první došlo k migraci do nového předplatitelského systému, což se stalo okamžitě od 1. listopadu 2023. V další fázi jsme už v průběhu roku investovali do akvizice digitálních předplatitelů. Předělali jsme kompletně celý web, který jsme začátkem června úspěšně spustili. Slibujeme si od něho, že zvýší uživatelskou spokojenost a komfort a rovněž i konverze na digitální předplatné.
Kolik digitálních předplatitelů teď Respekt má? A jaký je poměr jen digitálních předplatných a předplatných tištěných, v rámci kterých mohou předplatitelé využívat i digitální přístup?
Celkový počet všech našich předplatných – digitálních i tištěných – je dnes 24 tisíc. Je to lehce vyšší číslo, než tomu bylo před rokem. Považujeme to za obrovský úspěch vzhledem k tomu, jak se trh vyvíjí. Potvrzuje se, že naši čtenáři jsou věrní. Pokud se bavíme o digitálním předplatném, tak v průběhu roku rosteme. Každý náš předplatitel tištěného vydání má také zároveň digitální předplatné.
Vidíme, že z tištěného kmene využívá digitální edici až 80 % předplatitelů. Rozpad na typ předplatného je spíš technická věc, kterou využíváme pro plánování distribučních kanálů. Když to převedu na výnosy, tak z tištěného předplatného se nám podařilo zachovat plánované výnosy pro rok 2024 a výnosy z digitálního předplatného se zvyšují. Díky tomu můžeme uvažovat i o rozšiřování redakce.
Zmiňujete přírůstek digitálních předplatných. Vidíte, že by digitální verzi volili jiné čtenářské skupiny než ty, které čtou tištěnou verzi?
Věkové rozpětí našich předplatitelů je široké, nezaměřujeme se jen na některé věkové skupiny. Je ale pravda, že typický nový digitální čtenář je spíš mladší. Často se stává, že rekrutujeme digitální předplatitele přes podcasty, jejichž poslechovost stále roste.
Má tedy i do budoucna smysl držet tištěnou edici Respektu?
Stoprocentně. Je zásadní pro celkový rozvoj titulu. Vůbec neuvažujeme o tom, že bychom do printu neinvestovali. Když mluvíme o investicích do digitálu, tak především proto, že pro nás v minulosti neměla takovou prioritu. Neznamená to ale, že bychom tím zanedbávali print. Navíc stále prodáváme v průměru osm tisíc tištěných výtisků týdně ve volném prodeji v trafikách a jiných prodejních místech.
Tištěná edice je zásadní pro celkový rozvoj titulu. Vůbec neuvažujeme o tom, že bychom do printu neinvestovali.
Před osamostatněním tisknul Respekt každý týden více než 40 tisíc kusů výtisků. Platí to stále?
Ano, tištěný náklad je v průměru 40 tisíc, tedy stejný jako v roce 2023. Pokud k 24 tisícům předplatitelů připočteme průměrně téměř 8 tisíc kusů ve volném prodeji, tak je náš průměrný týdenní zásah stále velmi silný.
Už jsme se dotkli toho, že se vám výroba změnou vydavatelské společnosti neprodražila. Jak se přechod do nové vydavatelské společnosti celkově projevil na straně nákladů?
Kontrakty se nám podařilo dohodnout za stejných nebo v některých případech i za lepších podmínek. V tisku a distribuci, což jsou pro vydávání nejzásadnější položky, jsme na tom stejně, jako když jsme byli v Economii. U nás prostě nefungovala klasická ekonomická úspora z rozsahu. Z různých důvodů. Náklady na neredakční části firmy jako obchod, marketing, finance či právní služby jsou navíc o dost nižší, než byla alokovaná částka pro Respekt v Economii, a to nám zásadním způsobem pomáhá dosáhnout současných výsledků.
Náklady jsou celkově nižší, než byly a výnosy minimálně stejné nebo o něco vyšší. Jak se to propíše do celkového výsledku?
Letošní rok skončíme s čistým ziskem. Zatím nechci říkat kolik, protože ještě chybí jeden měsíc, ale už teď je jasné, že budeme v plusu. Tak jsme ale rozpočet pro letošní rok nastavovali a dopadlo to ještě o něco lépe. Stejně tak připravujeme rozpočet i pro příští rok. Jde to. Díky tomu, že nemáme problém s cashflow, tak si vůbec nemusíme dělat starosti s průběžným financováním, což investoři oceňují.
Museli jste si na tranzit od Economie půjčovat?
Ne. Všechny prostředky, které jsme dostali od investorských subjektů, pokryly nákup Respektu od Economie a zároveň zajistily dostatečné zázemí cashflow pro následující období.
Díky tomu, že nemáme problém s cashflow, tak si vůbec nemusíme dělat starosti s průběžným financováním, což investoři oceňují.
Ve vlastnické struktuře vydávající společnosti Respekt Media patří čtvrtina redaktorům. Benefitují tak na hospodářském výsledku, například formou dividendy?
Každý člen redakce měl při oddělení možnost koupit si akcie společnosti za nominální hodnotu a tyto finance jsou součástí základního jmění společnosti. Redakce má dohromady jednu čtvrtinu. Je to stejný podíl jako mají i další akcionáři – Independent Press, slovenský Denník N a Aegis Holding. Firmu řídí představenstvo, ve kterém je zastoupen šéfredaktor Erik Tabery, ředitel digitálu Michal Ischia a já. V dozorčí radě jsou zastoupeni ostatní akcionáři. Základní zadání při vzniku z hlediska hospodářského výsledku je provozní soběstačnost.
Pokud se společnost rozhodne vyplácet dividendu, tak náleží všem držitelům akcií, tedy samozřejmě i členům redakce. O tom, zda se dividenda vyplatí, rozhoduje vždy valná hromada. Nechci předjímat, ale předpokládám, že minimálně v prvním roce se dividendy vyplácet nebudou a kladný výsledek zůstane jako nerozdělený zisk.
Jaké jsou možnosti redaktorů podílet se na řízení vydavatelství?
Díky čtvrtinovému podílu se bez redakce neobejde žádné zásadní rozhodnutí. Existují vzájemná předkupní práva, kdyby se někdo firmu rozhodl opustit. Akcionáři vedení redakce navrhují členy představenstva, které pak schvaluje dozorčí rada. Mandát je pětiletý. Samozřejmě mají také právo na všechny informace, které redaktorům jako akcionářům náležejí. Mechanismy jsou nastaveny tak, aby firma stále zůstávala v rukou těch, kteří se na jejím chodu aktivně podílejí.
Změnila se za rok velikost redakce?
Od ledna, respektive února příštího roku rozšiřujeme počet o dvě redakční místa. Meziročně se počet redaktorů rozšíří o tři. Celkem má společnost 45 pozic včetně osmi mimo redakčních.
Díky čtvrtinovému podílu se bez redakce neobejde žádné zásadní rozhodnutí.
Respekt v letošním roce vydal dvě knižní publikace ve vlastní edici R. Vedle tištěného časopisu, onlinu a knih pořádáte i eventy…
Eventy jsou navázané hlavně na knihy, pořádáme besedy v regionech. Knižní edici jsme rozjeli letos. Vydali jsme dva tituly: knižní rozhovor Erika Taberyho se Zuzanou Čaputovou s názvem Neztratit se sama sobě a rozhovor Ondřeje Kundry s Irenou Kalhousovou nazvaný Izrael ve stínu 7. října. Oběma knihám se prodejně daří. Prvně jmenovaná vyšla v licenci slovenského Denníku N a v Česku a na Slovensku se jí prodalo již 25 tisíc kusů. V příštím roce zamýšlíme počet knižních titulů navýšit, plánujeme jich vydat šest až deset. Některé z nich budou zahraniční knihy, které přeložíme. Vedle nich vyjdou i knihy od našich autorů. A nebráníme se ani vydávat knihy dalších autorů, kteří nejsou členy redakce Respektu. Každým rokem chceme počet knih navyšovat. Knihy by měly být vedle předplatného jedním z našich hnacích motorů růstu výnosů v budoucnu.
Jak tedy do budoucna vidíte zdroj tržeb Respekt Media? Různé studie avizují, že vydavatelé by měli směřovat k tomu, aby většinu svých příjmů získávali od čtenářů. To ale pro Respekt už v tuto chvíli platí.
Pro Respekt to platilo vždycky. V současnosti máme asi 75 % příjmů z obsahu, tedy z předplatného a stánkového prodeje. Knihy by se měly v dalších letech stát silnějším zdrojem výnosů. Inzertní příjmy tvoří cca 20 %.
Změnila se struktura zadavatelů inzerce?
Inzerce dlouhodobě tvořila cca pětinu příjmů, to zůstalo zachováno a předpokládám to i v budoucnu. Aktuálně evidujeme většinu příjmů od přímých zadavatelů, kteří stejně jako naši čtenáři oceňují kvalitu našeho média.
Přinášejí inzertní možnosti, které se otvírají s podcasty, nové peníze od zadavatelů, nebo se jen přelévají v rámci digitální inzerce?
Částečně ano, ale je to zatím malá část. V prvním kvartále příštího roku dobudujeme nové podcastové studio, ve kterém můžeme natáčet i videoformáty. Podcasty zatím nezpoplatňujeme, částečně je monetizujeme právě z reklamy. Do budoucna se nebráníme placeným podcastům, ale teď je vnímáme také jako nástroj na podporu značky a částečně akviziční kanál. Podcasty jsou i budou pro nás stále velmi důležité a jejich rozšíření plánujeme právě s příchodem nových lidí do redakce.
Na konec roku připravujete ještě debatu v Lucerně se Zuzanou Čaputovou, která navazuje na knižní publikaci Erika Taberyho.
Bude to náš největší event, uskuteční se 19. prosince v pražské Lucerně. Pro nás to má ještě jedno kouzlo. Před pěti lety jsme slavili 30 let Respektu ve vyprodané Lucerně a teď ji budeme mít vyprodanou opět. Zbývá posledních pár lístků z celkové kapacity 1200 míst.
V současnosti máme asi 75 % příjmů z obsahu, tedy z předplatného a stánkového prodeje. Knihy by se měly v dalších letech stát silnějším zdrojem výnosů. Inzertní příjmy tvoří cca 20 %.
Pavel Volčík, ředitel Respekt Media
Ředitelem vydavatelství Respekt Media je od listopadu 2023. Předtím působil téměř 12 let ve vydavatelství Economia jako ředitel strategického marketingu (poslední dva roky) a jako marketingový manažer. Před příchodem do Economie pracoval jako marketingový specialista Top Vision.