Vaše ROI může zlepšit také Customer Match. Víte, co to je?

středa, 4. prosince 2024, 12:00 Internet & Mobil MediaGuru

Customer Match neboli seznamy zákazníků pomohou data efektivně využít pro aktivace, píše Petr Vaněk z agentury TRKKN.

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

Vlastní data o zákaznících jsou v dnešním digitálním světě jedním z nejcennějších assetů pro marketing. Jejich hodnota ale zásadně stoupá a klesá podle toho, jak efektivně tato data umíme v marketingu využít. Customer Match neboli seznamy zákazníků vám pomohou tato data efektivně využít pro vaše aktivace.

Co Customer Match přináší?

Použití vlastních seznamů zákazníků v reklamních systémech může výrazně zvýšit návratnost investic (ROI) a také zlepšit celkový zákaznický zážitek. Díky přesnějšímu cílení můžete dosáhnout vyšší relevantnosti vašeho sdělení.

Pomocí zákaznických segmentů se reklamní systémy dokážou efektivně učit a poznávat, kdo je váš skutečný zákazník. To má výrazně pozitivní vliv na efektivitu automatizovaných nabídek a cílení, které jsou součástí reklamních kampaní.

Jak nejlépe segmentovat

Celý proces začíná připravením vaší zákaznické databáze. Vy sami určíte, jaké segmenty zákazníků chcete využít a sami si tak definujete vaše segmenty dle potřeby. Například:

  • Všichni stávající zákazníci
  • Zákazníci, kteří za poslední rok nenakoupili
  • Zákazníci vlastnící určitý typ zboží
  • Často nakupující zákazníci

Typicky se jedná o databázi obsahující jméno, email, telefonní číslo, PSČ a název země zákazníka. Samozřejmě platí, že nahráváme pouze ty kontakty, od kterých máme souhlas s jejich využitím v rámci marketingových nabídek.

Jak Customer Match funguje?

Následuje nahrání seznamu zákaznických kontaktů do platforem Google jako jsou Google Ads, Display & Video 360 či Google Analytics 4. Import lze provést několika způsoby, od ručního jednorázového nahrávání, až po automatizované pravidelné aktualizování přímo ze zdrojového souboru. Optimální volba vždy vyplývá z individuální potřeby. 

Google následně tento nahraný seznam zákazníků porovná s vlastní databází uživatelů a identifikuje shodné uživatele. S těmi pak můžeme dále aktivně pracovat. Neshodující se kontakty, které byly nahrány obratem Google maže a dále s nimi nepracuje. Celý proces je šifrovaný a zabezpečený. Cílem je maximální ochrana dat a respektování soukromí uživatele.

K čemu lze segmenty využít?

Především k efektivnějšímu výkonu kampaní a lepší návratnosti investic do online marketingu.

Google umožňuje tyto segmenty zákazníků cílit, vylučovat, tvořit z nich segmenty podobných uživatelů a mimo přímé využití také pomáhají zpřesňovat automatizované algoritmy pro cílení a nabídky v daném reklamním účtu.

Zde je několik příkladů, jak konkrétně můžete využít tyto segmenty ve vašich aktivacích:

  1. Pomocí zákaznických segmentů můžete vytvářet cílené reklamní kampaně pro stávající nebo pravidelně nakupující zákazníky.
  2. Na YouTube lze zobrazovat relevantní produktová videa aktuálním zákazníkům a posilovat základnu odběratelů.
  3. Personalizované reklamní nabídky do Gmailu, včetně speciálních slev a upozornění na nové kolekce, mohou zvýšit otevíratelnost a konverzní poměr e-mailů.
  4. V Google Shopping kampaních lze Customer Match využít k zacílení produktových nabídek na zákazníky s historií nákupů v určitých kategoriích.
  5. Při akvizici nových zákazníků můžete vyloučit stávající a testovat segmenty podobných uživatelů, a tím zvýšit efektivitu investic.
  6. Pokud zákazníci často nakupují nebo dokončují nákup v kamenných obchodech a na pobočkách, nahrání offline prodejů do reklamních systémů zlepší celkový výkon kampaní, stejně jako umožní lépe doměřit výkon kampaní a kvalitněji rozpoznat a cílit nové potenciální zákazníky.

Výsledky Customer Match v praxi

  • V průměru 20% nárůst konverzí na investovaný dolar.*
  • Průměrné navýšení konverzí o 6,2 %.**

*Zdroj: Google Internal data, 2023 (CPD = conversions ÷ cost, conversion uplift = total conversions) **Google Data, Global, 10/27/2022 – 11/08/2022

Petr Vaněk, Tech & Data Strategy for Czech Republic, TRKKN