Češi na sociálních sítích zase strávili o něco víc času
Průměrný Čech starší 18 let strávil v roce 2024 na sociálních sítích každý den více než jednu hodinu.
„Kolik času tráví Češi průměrně na sítích?“ To je jedna z nejčastějších otázek, kterou jsme letos na školeních sociálních sítí i od klientů slýchali. Tráví ho tam hodně a víc než v předchozích letech. Délka jejich každodenní socializace se ale mění v závislosti na věku. A neplatí, že „starší a pokročilí“ na sítích nejsou.
Průměrný Čech starší 18 let v roce 2024 brouzdal každý den imaginárním světem lajků a srdíček více než 1 hodinu denně. Což je oproti roku 2023 nárůst o 1 %. Drobný růst, ale pořád růst. Nejvíce času pak na sítích tráví cílovka ve věku 16 až 30 let, a to zhruba hodinu a půl. Ale pozor, třeba i taková cílovka 55+ na sítích brouzdá (a dost možná i nakupuje). Každý den na nich stráví v průměru více než 50 minut – což je oproti roku 2023 zhruba 5% nárůst.
Nepodléhejte mýtu, že FB je mrtvý
Facebook loni oslavil 20. narozeniny. A kdo si myslí, že tenhle dvacátník už to má za pár, je vedle jak ta jedle. Jasně, pro většinu zástupců Gen Z je Facebook něco jako skinny džíny, neznamená to ale, že by byl mrtvý.
Naopak, i po 20 letech je stále při síle. Vždyť na něm můžete denně zasáhnout 56 % českých uživatelů starších 16 let. Alespoň 1krát za týden si ho otevřou 4 z5 Čechů starších 18 let.
A co další sítě? Denní reach na Instagramu se pohybuje okolo 25 %, týdně pak můžete zasáhnout lehce nad 40 % české populace. TikTok si alespoň 1 do týdne otevře 16 % dospělých Čechů. Až se nabízí říci „jen 16 %“. Když ale filtr zúžíte na cílovku 18 až 35 let, pak platí, že alespoň 1krát do týdne do něj mrkne každý třetí z téhle skupiny.
Videa? Bez nich to nepůjde!
Že jsou videa jednoznačným contentovým trendem – to zaznívá v doporučeních marketérů už notnou řádku let. Stejně tak doporučení vytvářet videa spíše kratší (a jít tím naproti trendu tiktokizace sociálních sítí), ale… zdá se, že minimálně Meta platformy hledají cesty, jak nás udržet i u delších videí.
Nasvědčují tomu třeba úpravy Instagramu, který dál a dál posouvá maximální povolenou délku Reel videí a kterým zároveň algoritmus umetá cestu k – oproti jiným formátům – nadprůměrným dosahům. Důvod? Chtějí vaši pozornost a chtějí ji udržet co nejdéle. Kdo víc a déle kouká, ten víc nakupuje.
Pokud tedy chcete ze svých marketingových aktivit na sítích vytlačit co nejvíc, pusťte se do videí. Krátkých, dlouhých, na TikToku, Instagramu, ale i YouTube (kde Češi tráví rok od roku více času). A že nemáte profi vybavení? Nevadí, ve jménu tiktokizace vám drobné nedokonalosti (ale o to větší autenticitu) sledující odpustí. A navíc… je tu (téměř) všemocná AI
AI jako prodloužená ruka marketérova
Vaší reklamní kampani by slušelo video, ale váš rozpočet stačí jen na pár pěkných produktových fotek. Nebo jste v potu tváře nachystali čtvercový videoformát a pak zjistili, že potřebujete full screen obdélník. Všechny tyhle pocity zmaru už dneska Meta dokáže vyřešit. Jako mávnutím kouzelného proutku, respektive rolováním dalších a dalších funkcí, které na pozadí pohání AI.
Oproti podobným nástrojům třetích stran má ale ještě pořád co dohánět. Photoshop, Canva… Nejen tihle hráči nabízejí podobné funkce jako nově Meta už nějaký ten pátek. A kvalitněji.
Co to znamená pro vás jako tvůrce? Na jedné straně úlevu a větší efektivnost. Na straně druhé ale nutnost perfektně se orientovat v možnostech, které máte. Náplň práce social content specialistů se tak mění – od mnohdy exekutivních činností výrazně víc ke strategickým činnostem – a rozhodně neplatí, že je jí méně.
Autorka textu: Kateřina Žáková, GroupM Nexus
Statistika ČSÚ
Podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) používalo v roce 2024 sociální sítě v Česku 63 % obyvatel starších 16 let, tj. 5,5 milionu. Za poslední čtyři roky vzrostl počet uživatelů sociálních sítí o devět procentních bodů. Nejčastěji je používají lidé ve věku 16-24 let (99 %). Ve věkové skupině 45-54 let je ještě používá 73 % obyvatel z této populace, pak se podíl snižuje. V kategorii 75+ je to už jen 6 %. Sociální sítě používá o něco více žen než mužů. Nejrozšířenější je jejich užití v Ústeckém a Moravskoslezském kraji (oba 65 %), nejméně v Královéhradeckém (53 %).