Co chtějí lidé od značek na sítích? Neskákat na každý trend!

čtvrtek, 27. února 2025, 12:05 Marketing, Výzkum MediaGuru

Většina lidí se na sociálních sítích snaží udržet prst na tepu doby. Krok by se spotřebiteli měly udržovat i značky, svézt se ale na každém trendu se jim nemusí vyplatit.  

Zdroj: Freepik

Zdroj: Freepik

Sociální sítě slouží jejím uživatelům zejména k tomu, aby sledovali trendy a aktuální kulturní momenty. V jejich očích je to za tímto účelem mnohem důležitější kanál než rozhovory s přáteli či rodinou, televize nebo streamovací služby. Vyplývá to z aktuálního 20. reportu Sprout Social Index 2025, který je založen na průzkumu u více než čtyř tisíc spotřebitelů, 900 social manažerů a 300 marketérů v USA, Velké Británii, Kanadě a Austrálii. Až 93 % dotázaných přitom souhlasí s tím, že zásadní je, aby s online kulturou dokázaly udržet krok i značky, 94 % se domnívá, že se jim to daří. 

Jaké zdroje pro vyhledávání trendů a kulturních momentů lidé nejčastěji používají, zdroj: Sprout Social Index 2025.

Jaké zdroje pro vyhledávání trendů a kulturních momentů lidé nejčastěji používají, zdroj: Sprout Social Index 2025.

Na sociálních sítích tráví lidé v současnosti opravdu hodně času. Téměř třetina (30 %) je chce letos ještě více využívat, více než polovina dotázaných (56 %) ve stejné míře jako doposud. Nejčastěji mají profil na Facebooku, Instagramu a YouTube. Kdyby si měli vybrat, byl by to Facebook a pak Instagram.generace Z je složení nejpoužívanějších sítí rozdílný – mladí jsou přítomni na Instagramu (89 %), YouTube (84 %) a TikToku (82 %). Trendy nejvíce vyhledávají na Facebooku a Instagramu (51 %), YouTube a TikToku (37 %). 

Na kterých sociálních sítích mají lidé založený svůj profil, zdroj: Sprout Social Index 2025.

Na kterých sociálních sítích mají lidé založený svůj profil, zdroj: Sprout Social Index 2025.

Značky by se měly v online prostředí orientovat, ale neznamená to, že by měly naskočit na každý trend a používat každý nový mem. To může být v oslovování uživatelů kontraproduktivní. Více než čtvrtina respondentů souhlasí s tím, že je to efektivní pouze tehdy, pokud trendy značky dokážou dotáhnout do jednoho nebo dvou dnů poté, co se tento trend objeví, Uživatelé tak spíše ocení ty značky, které jsou v komunikací své, autentické, originální a zapojují své publikum. 

Ovšem vždy je zásadní pro úspěch především nabízený produkt či služba. „Značkám to připomíná, že sociální sítě nedokážou kompenzovat obchodní problémy, vždy by tedy mělo být prioritou poskytování prvotřídního zákaznického zážitku,“ uvádí autoři reportu. 

Proto je pro image značky klíčová role autentických recenzí influencerů a tvůrců obsahu, komentáře zákazníků i naslouchání jejich zpětné vazbě. Tři čtvrtiny uživatelů (73 %) nakoupí raději od konkurence, pokud jim daná značka na sociálních sítích neodpoví. A očekávají, že odpověď přijde nejpozději do 24 hodin. Až 93 % spotřebitelů se také domnívá, že by značky také měly mnohem více bojovat s dezinformacemi. 

Interakce s publikem na sociálních sítích si uživatelé všímají. Oceňují, když značky věnují své komunitě pozornost. Jen častým postováním příspěvků si sympatie nezískají.

Co je pro značkový obsah v očích uživatelů důležité a co méně, zdroj: Sprout Social Index 2025.

Co je pro značkový obsah v očích uživatelů důležité a co méně, zdroj: Sprout Social Index 2025.

-stk-