Čtyři fenomény, na které se letos zaměří YouTube

pátek, 14. února 2025, 07:15 Internet & Mobil MediaGuru

Krátce před dvacátým výročím založení firmy její šéf Neal Mohan popsal, kam se bude největší světový videoportál letos ubírat.

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

Provozovatel YouTube slaví dvacáté narozeniny a v dubnu je oslaví i první video, které se na známém serveru objevilo. Pohled na klip spoluzakladatele firmy Jaweda Karima s lakonickým názvem „Já v zoo“ ukazuje, kam se od té doby obsah na YouTube posunul. Z místa pro ukládání amatérských domácích videí se stal technologický gigant s nesmírným společenským vlivem. Dobře si je toho vědom současný šéf YouTube Neal Mohan. Tento týden popsal čtyři hlavní oblasti, na které se jeho firma letos zaměří.

Mohan označil YouTube za současné kulturní epicentrum, jehož vliv se projevil i při nedávných amerických volbách. Už jenom tím, jak obří sledovanost – přes 55 milionů zhlédnutí – zaznamenal videozáznam podzimního předvolebního podcastu Joe Rogana s Donaldem Trumpem. V roce 2025 proto chce YouTube svou společenskou pozici ještě vylepšovat, například další podporou podcastové tvorby. Na první pohled to přitom vypadá paradoxně, že se na serveru pro sdílení videí tak daří mluvenému slovu. YouTube se však ve Spojených státech stalo platformou, odkud lidé tento formát nejčastěji poslouchají, zdůraznil Mohan.

YouTube dále připodobnil k nástupníkovi televize. Už jenom proto, že v USA lidé nejvíc sledují obsah videoportálu už ne přes mobil, ale televizní obrazovku. Zásadní proměnu toho, co znamená „dívat se na TV“, chce proto Mohan ve prospěch své firmy využívat dál. Nastínil například experimentování s interaktivními prvky typu možnosti sledovat youtubové video na televizi a současně jej přes mobilní telefon komentovat nebo funkci Watch With, díky které by mohli tvůrci glosovat různá živá vysílání.

Zdroj: YouTube

Manažer si zároveň uvědomuje, že bez komunity schopných tvůrců by YouTube nemohlo běžnému televiznímu vysílání ani trochu konkurovat. Youtubery proto označil za „hollywoodské startupy“, přičemž tento koncept je Mohanovým dalším předmětem zájmu pro tento rok. Autoři videí se mají dočkat ze strany vedení YouTube nových druhů podpory včetně toho nejdůležitějšího. Mohan tvůrcům slíbil rozšířené možnosti výdělku včetně snadnějšího navazování partnerství se značkami. „Loni měla většina kanálů vydělávajících desítky tisíc dolarů a více ještě další zdroje příjmů kromě provizí z reklamy u videí. Pro mnoho tvůrců se stávají klíčová nákupní doporučení,“ popisuje šéf YouTube a dodává, že v roce 2024 o čtyřicet procent vzrostl počet lidí, kteří si předplácí exkluzivní obsah konkrétního kanálu.

Trojici bodů pak zakončil tématem, bez kterého se v současnosti žádná analýza nebo predikce technologických trendů neobejde: AI. Trend umělé inteligence a souvisejících konceptů typu strojového učení má letos ještě účinněji pohánět fungování YouTube. Jeho algoritmy by měly letos zvládat například automaticky odhadnout věk uživatele, a přizpůsobit mu tak nabídku obsahu. Kromě toho by i tvůrci měli dostat do ruky další nástroje, které jim zautomatizují například tvorbu videonáhledů, popisků nebo názvů videí. YouTube počítá také s dalším rozšířením funkce automatického předabování videí do cizích jazyků. Šéf největšího videoportálu světa tak předpokládá, že „AI“ nadále poslouží hlavně jako pomocná síla pro lidské tvůrce, ne jejich náhrada.  Pokud by ale přece jen ze strany diváků nastoupil masivní zájem o obsah zcela generovaný robotem, ze statistik sledovanosti YouTube coby „kulturního epicentra“ 21. století by to bylo hned patrné.

YouTube za 20 let přinesl revoluci ve sledování videa

pátek 14. února 2025

-riv-