Hra na oliheň se pro Netflix stala zlatým vejcem
Uvedení první série Hry na oliheň v roce 2021 znamenalo růst zájmu o korejská dramata. Od čtvrtého čtvrtletí 2021 přineslo Netflixu předplatné ve výši 3,4 miliardy dolarů, ukazuje analýza.

Hra na oliheň, zdroj: Netflix
Kdo by neznal nelítostně umírající soutěžící ve zdánlivě jednoduché dětské hře. Mediálně a divácky vzývaný seriál Hra na oliheň se stal nejen popkulturním fenoménem, ale pro samotný Netflix i pomyslným zlatým vejcem. Nejenže odstartoval trend korejských dramat, která se úspěšně šíří do celého světa, ale pro největší ze streamovacích platforem se stal důležitým milníkem.
Podle analýzy Parrot Analytics zaměřené na ekonomiku streamovacích platforem byl dopad takzvaných K-dramat od posledního čtvrtletí 2021, tedy jedno čtvrtletí po uvedení první série Hry na oliheň (první řada uvedena v září 2021, pozn. red.), víc než markantní. Studie říká, že si Netflix díky tomuto trendu přišel od té doby prostřednictvím výnosů z předplatného na 3,4 miliardy dolarů, a to celosvětově.
V dlouhodobém horizontu pak byl vrchol vlivu K-dramat na příjmy z předplatného právě v prvním čtvrtletí roku 2022. Tehdy celých pět procent všech předplatitelů si vyhledalo lídra trhu kvůli lokálnímu obsahu původem z Koreji. Kromě Hry na oliheň zaznamenaly úspěch též v té době uvedené seriály jako Modrá až na kost, Peklo, Moře klidu anebo All of Us Are Dead.
Pokud bychom udělali srovnání s čtvrtletím předcházející uvedení Hry na oliheň, tak příjmy z předplatitelů zajímající se o korejská dramata tvořila jen 2 %. V období mezi sezónami, tedy v roce 2023 až 3. čtvrtletí loňského roku, šlo o 3 % předplatitelů. Jelikož druhá řada byla uvedena na konci loňského roku, aktuální čísla nejsou zatím známa. Už teď se dá ale očekávat, že tato čísla budou překonána, protože co do sledovanosti předstihla druhá série tu první.
Pokud bychom se podívali na trhy mimo USA před uvedením druhé řady, tak analýza uvádí, že příjmy od předplatitelů v regionu EMEA (Evropa, Blízký a Střední východ společně s Afrikou) tvořily 3,7 %. To je nejvyšší číslo ze všech sledovaných regionů, pokud tedy nebudeme počítat asijsko-pacifický regionu, kde jsou k-dramata „doma“. Překvapením je i významně rostoucí popularita tohoto žánru v Latinské Americe, kde jsou diváci obzvláště citliví na importované příběhy.
Autorka textu: Erika Luzsicza, Axocom