IPTV a kabel předběhly v příjmu TV signálu terestriku
Příjem televizního signálu přes internet nebo kabel se stal v Česku nejsilnějším způsobem přijímání signálu. O několik procentních bodů předběhl i dosud vedoucí terestrický příjem. Data přináší Kontinuální výzkum ATO.
![Zdroj: ATO-Nielsen, Kontinuální výzkum 2024, Základ: TV domácnosti](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/do0no0rz/tv-priijem_2024.jpg)
Zdroj: ATO-Nielsen, Kontinuální výzkum 2024, Základ: TV domácnosti
Aktuálně nejpoužívanější hlavní typ příjmu televizního signálu v Česku je přes IPTV či kabel. S podílem 46 % předbíhá terestrický příjem (DTT), který je s 41 % druhým nejvyužívanějším. IPTV vykazuje v posledních letech růst nejen na úkor pozemního, ale také satelitního příjmu (13 %). Vyplývá to z dat Kontinuálního výzkumu, v rámci kterého je za rok dotazováno 12 tisíc českých domácností. Realizátorem výzkumu je agentura Nielsen, která ho dodává Asociaci televizních organizací (ATO).
IPTV příjem přináší divákům spektrum dostupných TV stanic, ale také interaktivní služby včetně tzv. zpětného zhlédnutí. Především tyto služby stojí za nárůstem tzv. odložené sledovanosti, která (do tří dnů od vysílání) v roce 2024 podle dat oficiálního měření (PCEM) tvořila 11,1 % z celkové sledovanosti. Stále více TV domácností také deklaruje, že alespoň jeden z jejich televizorů je připojený k internetu: v roce 2024 to bylo 57 % domácností. Oproti roku 2023 to představuje nárůst o cca 6 procentních bodů.
4 % sledují televizní pořady na PC, tabletu nebo mobilu
Televizní pořady sleduje 92 % českých domácností. Alespoň jeden funkční televizor s příjmem TV signálu vlastní 87,4 % českých domácností. Další 4,2 % domácností sice nemá televizor s TV signálem, ale TV pořady sledují na počítači, tabletu či mobilu (tzv. second screens). Televizor tak každopádně zůstává nejběžnější mediální zařízení v českých domácnostech i přes rostoucí penetraci dalších digitálních zařízení, jako jsou notebooky (65 %), tablety (32 %) či smartphony (82 %). 86 % domácností uvedlo, že mají v domácnosti připojení k internetu.
![Zdroj: ATO-Nielsen, Kontinuální výzkum 2024. Základ: Všechny domácnosti](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/pd2l2n5e/ato_vybavenost-ceskych-domacnosti.jpg)
Zdroj: ATO-Nielsen, Kontinuální výzkum 2024. Základ: Všechny domácnosti
Dramatické pořady lákají nejvíce
Výsledky analýzy televizní sledovanosti v roce 2024 zároveň ukazují, že dramatické pořady (seriály a filmy) jsou u diváky s podílem 51,4 % nejvyhledávanější. Nejen že představují největší část vysílacího času a tím dlouhodobě zůstávají dominantní součástí české televizní nabídky, ale také se pravidelně umisťují na horních příčkách žebříčků sledovanosti. S odstupem následují zábavné, zpravodajské, sportovní a dokumentární pořady.
![Zdroj: ATO-Nielsen](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/3vmlkrik/ato_sledovanost-poradu.jpg)
Zdroj: ATO-Nielsen
„S rozvojem moderních technologií se sice rozšiřují způsoby, jakými lidé konzumují video obsah, ale televizor jako primární zařízení pro sledování televize stále dominuje. Neustále se zlepšují technické parametry televizorů v českých domácnostech (velikost, rozlišení obrazu, konektivita) a data Kontinuálního výzkumu ukazují, že rostoucí procento českých domácností je ochotno platit si za nadstandardní možnosti sledování televize a videoobsahu,“ uvedl Michal Jordan, jednatel ATO.
-mav-