Online kurzy převažují u české populace nad kurzy offline
Více než dvě třetiny tuzemské internetové populace starší 15 let využívá nějaký typ vzdělávacího kurzu. Nejčastěji se Češi sebevzdělávají online, a to týdně v rozsahu jedné hodiny. Zjistil to výzkum ResSolution Group.

Ilustrační foto, zdroj: Freepik
Nějaké formě sebevzdělávání v podobě kurzů či samostatného učení se týdně věnuje 71 % internetové populace 15+. Nejobvykleji (29 %) mu věnují méně než 1 hodinu týdně – častěji jde v této frekvenci o ženy (32 %) než o muže (26 %). 1–2 hodiny týdně se věnuje sebevzdělávání 24 % dotázaných. Sebevzdělávání je častější u mladší generace než u starší. Vyplývá to z výzkumu ResSolution Group pro MediaGuru.cz.
Dvě až tři hodiny týdně tráví na kurzech a dalšími formami sebevzdělávání 9 % respondentů, častěji to bývá nejmladší věková kategorie 15–34 let (12 %) než ostatní kategorie (35–54 let: 6 % a 55 a více let: 9 %). U více než 3 hodin týdenního sebevzdělávání je to s rozložením ve věkových skupinách velmi podobné.
Mezi těmi, kteří se sebevzdělávání na týdenní bázi nevěnují (29 %), je naopak větší zastoupení starších věkových skupin (35–54 let: 32 % a 55 a více let: 33 %) oproti té nejmladší (22 %).

Zdroj: ResSolution Group

Zdroj: ResSolution Group
Do vzdělávacích kurzů neinvestuje žádné peníze necelá polovina z těch, kteří se sebevzdělávají (42 %). Méně než 1000 Kč pak investuje 26 %, 1001–5000 zase 23 %. Mezi 5 a 10 tisíci korunami ročně investuje do vzdělávacích kurzů 5 % dotázaných, více než 10 tisíc Kč pouze 4 %.
Nejčastěji využívané jsou v oblasti sebevzdělávání jazykové kurzy (využívá je 32 % z těch, kteří věnují ve volném čase nějaký čas sebevzdělávání), další navštěvované/využívané kurzy se týkají osobního rozvoje (28 %), hobby a zájmů (28 %), zdraví a zdravého životního stylu, výživy, kurzů první pomoci atd. (22 %). Ohledně zdraví se vzdělávají ve větší míře ženy (30 %) než muži (14 %). Dalšími kurzy v pořadí jsou ty zaměřené na profesní dovednosti (20 %) a IT a technologie (17 %). Vzdělávání v oblasti IT zase využívají spíše muži (22 %) než ženy (11 %). Na posledním místě jsou vědecké a odborné kurzy, které navštěvuje 9 % dotázaných.

Zdroj: ResSolution Group. Základ: Věnují ve volném čase nějaký čas sebevzdělávání, N= 731
Přesně polovina respondentů, kteří navštěvují nějaký kurz, dále uvedla, že využívá kurzy online (50 %). Ve větší míře je využívají ženy (56 %) než muži (45 %) a z věkových skupin jsou nejvyužívanější mezi respondenty ve věku 35–54 let (55 %). Druhé místo patří vzdělávacím aplikacím, které používá 46 % dotázaných – zde v největší míře ti nejmladší (55 %). Offline kurzy v současnosti navštěvuje 29 % respondentů – a mírně navštěvovanější jsou mezi muži (33 %) než mezi ženami (26 %).
V případě online kurzů je návštěvníci nejčastěji využívají na týdenní bázi (34 %). Vedou v tom muži (38 %) před ženami (31 %). Další čtvrtina je navštěvuje měsíčně a 14 % denně. 26 % odpovědělo, že je navštěvuje méně často než měsíčně – přičemž u této odpovědi vedou ženy (32 %) před muži (20 %).
Návštěvníci offline kurzů na ně nejčastěji chodí týdně (36 %). 26 % je navštěvuje měsíčně a 6 % denně. 31 % pak dochází na offline kurz méně často než měsíčně.
Sebevzdělávací aplikace používá zhruba třetina (34 %) jejich uživatelů týdně, dalších 29 % se s nimi ale vzdělává denně. 17 % je využívá na měsíční bázi a pětina méně často.
Z konkrétních vzdělávacích aplikací vede mezi jejich uživateli výuková aplikace Duolingo (44 %), která se zaměřuje zejména na jazyky, ale nově se s ní lze učit také matematiku nebo hudbu.
O výzkumu
- Metoda: Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI). Respondenti jsou součástí National Sample CZ.
- Cílová skupina: Česká internetová populace 15+
- Vzorek: Analýza dat byla uskutečněna na vzorku 1028 respondentů.
- Terénní sběr: 15. 1. - 22. 1. 2025.
- Realizace: ResSolution Group
-mav-