
Zdroj: Freepik
Byť obliba i poslechovost podcastů roste, jejich výnosy z reklamy pokulhávají. Letos by měly reklamní investice do tohoto audio formátu vzrůst na celkových pět miliard dolarů, což je meziročně o 7,9 % více. V příštím roce by měla tato tendence pokračovat, a to 6,5% růstem. Předpovídá to společnost WARC.
Ve srovnání s jinými rostoucími mediálními kanály však zůstávají podcasty, co se růstu reklamních výnosů týče, stále pozadu. Retail média si z reklamy letos připíšou o 14,8 % více, DOOH o 14,9 % a CTV o 15,4 %. Důvodem k tomuto pomalému růstu spočívá podle WARCu v obtížném škálování reklamních formátů či nedostatečném měření.

Vývoj příjmů z reklamy v podcastech, zdroj: WARC
Nicméně podle průzkumu WARC Marketer’s Toolkit hodlá letos více než polovina marketérů (55 %) své investice do podcastů navýšit. V žebříčku priorit jsou hned za online videem, influencer marketingem a sociálními médii.
Ukazuje se navíc, že reklama v podcastech funguje. Jednotlivá reklamní sdělení umístěná v rámci konkrétní epizody jsou podle studií efektivnější než ty dynamicky nakupované v rámci sítě. Podle výzkumu Podscribe se s délkou reklamy čtené moderátorem zvyšuje pravděpodobnost návštěvnosti stránek inzerentů. Ze zjištění britské společnosti Radiocentre a platformy System1 zase vyplývá, že reklamní sdělení v podcastech výrazně zvyšují důvěryhodnost značky. Zadavatelům umožňují proniknout do komunit i subkultur a oslovit dané publikum. Z průzkumu společnosti Audacy vyplývá, že například u posluchačů sportovně zaměřených rádií je třikrát pravděpodobnější, že si vyhledají značku sponzora, a čtyřikrát pravděpodobnější, že si i zakoupí jeho produkt nebo službu než u neposluchačů.
Zadavatele by mohlo přilákat doprovodné video
Zajímavým trendem na poli podcastů je doprovodné video. Nejpopulárnější platformou pro jejich „sledování“ je YouTube. Na jeho televizní aplikaci loni lidé věnovali „sledování“ podcastů více než 400 milionů hodin měsíčně. Přes 250 milionů uživatelů si video podcast pustilo na Spotify, přičemž tento druh konzumace převládal u generace Z. Mladí tímto způsobem sledovali v prvních pěti měsících loňského roku 2,9 miliardy minut obsahu, což představuje meziroční nárůst o 58 %. Doprovodné video u audio formátů je také mnohem atraktivnější pro reklamní zadavatele.
Podcasty se stávají i zajímavým prostředkem politického marketingu
Ukazuje se, že podcasty mohou sehrát i důležitou roli v politickém marketingu. Donald Trump měl například během své prezidentské kampaně mnohem efektivnější zastoupení v podcastech než jeho rivalka Kamala Harris. Svou přítomností v podcastech získal zásah 23,5 milionů posluchačů, zatímco Harris jen 6,4 milionů, navíc dosáhl přes tento formát i 2–3x lepších výsledků u návštěvnosti stránek, registrací a nákupů merchandisingu.
Podle Edison Research téměř polovina (44 %) dotázaných čerpalo své informace o amerických prezidentkách právě z podcastů, což bylo více než z kabelové televize (34 %) nebo sítě X (33 %).

Zdroje informací o amerických prezidentských volbách, zdroj: Edison Research / WARC
Podcasty během posledních let získaly mnoho příznivců. Podle Edison Research se počet měsíčních posluchačů v USA odhaduje na 135 milionů, což odpovídá 47 % americké populace starší 12 let. Ve Velké Británii týdenní posluchači podcastů představují 20,7 % populace. Na trzích, jako je Brazílie či Spojené arabské emiráty, přeskočily podcasty dokonce rádio, naopak příliš velké oblibu si zatím nezískaly v Německu nebo Číně.
Česká republika se v podílu lidí, kteří si tento audioformát pouští, celosvětově umístila na 19. pozici, v rámci Evropské unie dokonce na 8. příčce. Podle Českého statistického úřadu je poslouchá celkem 3,99 milionu Čechů. Z dat průzkumu NMS research pro Český rozhlas vyplývá, že je konzumuje víc než polovina české internetové populace, a to alespoň jednou měsíčně (54 %). Více než třetina (36 %) jednou týdně.
-stk-