![Ilustrační foto, zdroj: Retail park Haná](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/18062/retail_park_haná.png)
Ilustrační foto, zdroj: Retail park Haná
V roce 2024 bylo v Česku dokončeno téměř 80 tisíc m² nových, modernizovaných či rozšířených retail parků, což nyní tvoří 1,3 milionu m² maloobchodní plochy – téměř třetinu celkové kapacity maloobchodních ploch na trhu. Největší koncentrace těchto nákupních parků je ve Středočeském kraji, zatímco v přepočtu na 1000 obyvatel dominuje Olomoucký kraj. Dynamika růstu pokračuje – aktuálně se staví dalších více než 70 tisíc m² s plánovaným dokončením v roce 2025, přičemž nejvíce v Ústeckém a Středočeském kraji. V roce 2026 developeři plánují dodat na trh 45 retail parků s celkovou plochou přes 220 tisíc m².
Nabídka maloobchodních ploch v Česku na konci roku 2024 dosáhla téměř čtyř milionů metrů čtverečních (3,98 milionu m²). Retail parky neboli nákupní parky, tedy obchodní zóny s několika samostatnými prodejnami disponujícími vlastním vchodem a společným parkovištěm, nyní tvoří z tohoto celkového objemu již 33 %. Pro srovnání, v roce 2019 to bylo jen 27 %. Klasická obchodní centra se podílí zhruba 65 % a zbylá 2 % patří outletům.
„Výstavba nákupních parků zažívá od roku 2023 velký rozmach. Mnoho projektů bylo vlivem nejisté covidové doby odloženo a nyní se realizují. Díky jednodušší a rychlejší výstavbě dokáží pružněji reagovat na poptávku obchodníků po volných plochách. Běžná doba výstavby je do jednoho roku. Na rozdíl od obchodních center, kde je trh již saturovaný, čeká výstavbu nákupních parků několik velmi aktivních let s řadou zajímavých projektů,” komentuje Jan Čížek, vedoucí týmu nákupních parků společnosti Cushman & Wakefield.
Největším loni dokončeným projektem byl nový retail park Obchodní centrum Hvězdárna v Jindřichově Hradci s celkovou prodejní plochou 14200 m² a 17 obchodními jednotkami. Dalším významným projektem byla nová výstavba retail parku S1 Center Slaný s plochou 5500 m² s 9 obchodními jednotkami. Třetím největším loňským projektem je výstavba nákupního parku S1 Center v Krnově o velikosti prodejní plochy 5100 m².
Největší retail parky dokončené v Česku v roce 2024
Název projektu |
Typ |
Developer |
Velikost (m2) |
Obchodní centrum Hvězdárna |
Nový |
InterCora |
14 200 |
S1 Center Slaný |
Nový |
Saller Group |
5 500 |
S1 Center Krnov |
Nový |
Saller Group |
5 100 |
OC Havlíčkův Brod – Stříbrný dvůr |
Nový |
Fuertes Development |
4 700 |
OC Klokan Humpolec |
Nový |
KLM |
4 500 |
Zdroj: Cushman & Wakefield
„V roce 2024 vznikaly projekty v okresních městech s 15–30 tisíci obyvateli. V letech 2025 a 2026 se investoři budou více soustředit na menší města s projekty o několika nájemcích. Nejaktivnějším hráčem v této oblasti je v poslední době společnost Portin, která má největší počet dokončených i plánovaných projektů,“ dodává Čížek.
Skladba nájemců v retail parcích se nemění, je zaměřená primárně na zboží denní potřeby a tvoří ji hlavně prodejci potravin, drogerie, obchody s chovatelskými potřebami, elektra či vybavení pro domácnost a také v poslední době velice oblíbené diskontní prodejny.
Mezi největší vlastníky retailových parků patří společnost Saller Group, která v České republice vlastní zhruba 15 % z celkové plochy retail parků. Druhým největším vlastníkem je společnost InterCora s 13% podílem.
Přehled největších vlastníků existujících retailových parků v Česku
Název |
Celkový objem prodejních ploch (m²) |
Saller Group |
199,600 |
InterCora |
173,800 |
CPI Group |
157,400 |
Aventin |
52,400 |
Fidurock Capital |
43,600 |
Zdroj: Cushman & Wakefield
-stk-