Retail parky zažily loni největší nárůst za 15 let

pátek, 14. února 2025, 11:15 Aktuality, Retail MediaGuru

V loňském roce přibylo v Česku téměř 80 tisíc metrů čtverečních nových, modernizovaných nebo rozšířených retail parků. 

Ilustrační foto, zdroj: Retail park Haná

Ilustrační foto, zdroj: Retail park Haná

V roce 2024 bylo v Česku dokončeno téměř 80 tisíc m² nových, modernizovaných či rozšířených retail parků, což nyní tvoří 1,3 milionu m² maloobchodní plochy – téměř třetinu celkové kapacity maloobchodních ploch na trhu. Největší koncentrace těchto nákupních parků je ve Středočeském kraji, zatímco v přepočtu na 1000 obyvatel dominuje Olomoucký kraj. Dynamika růstu pokračuje – aktuálně se staví dalších více než 70 tisíc m² s plánovaným dokončením v roce 2025, přičemž nejvíce v Ústeckém a Středočeském kraji. V roce 2026 developeři plánují dodat na trh 45 retail parků s celkovou plochou přes 220 tisíc m².

Nabídka maloobchodních ploch v Česku na konci roku 2024 dosáhla téměř čtyř milionů metrů čtverečních (3,98 milionu m²). Retail parky neboli nákupní parky, tedy obchodní zóny s několika samostatnými prodejnami disponujícími vlastním vchodem a společným parkovištěm, nyní tvoří z tohoto celkového objemu již 33 %. Pro srovnání, v roce 2019 to bylo jen 27 %. Klasická obchodní centra se podílí zhruba 65 % a zbylá 2 % patří outletům.

„Výstavba nákupních parků zažívá od roku 2023 velký rozmach. Mnoho projektů bylo vlivem nejisté covidové doby odloženo a nyní se realizují. Díky jednodušší a rychlejší výstavbě dokáží pružněji reagovat na poptávku obchodníků po volných plochách. Běžná doba výstavby je do jednoho roku. Na rozdíl od obchodních center, kde je trh již saturovaný, čeká výstavbu nákupních parků několik velmi aktivních let s řadou zajímavých projektů,” komentuje Jan Čížek, vedoucí týmu nákupních parků společnosti Cushman & Wakefield

Největším loni dokončeným projektem byl nový retail park Obchodní centrum Hvězdárna v Jindřichově Hradci s celkovou prodejní plochou 14200 m² a 17 obchodními jednotkami. Dalším významným projektem byla nová výstavba retail parku S1 Center Slaný s plochou 5500 m² s 9 obchodními jednotkami. Třetím největším loňským projektem je výstavba nákupního parku S1 Center v Krnově o velikosti prodejní plochy 5100 m².

Největší retail parky dokončené v Česku v roce 2024

Název projektu

Typ

Developer

Velikost (m2)

Obchodní centrum Hvězdárna

Nový

InterCora

14 200

S1 Center Slaný

Nový

Saller Group

5 500

S1 Center Krnov

Nový

Saller Group

5 100

OC Havlíčkův Brod – Stříbrný dvůr

Nový

Fuertes Development

4 700

OC Klokan Humpolec

Nový

KLM

4 500

Zdroj: Cushman & Wakefield

„V roce 2024 vznikaly projekty v okresních městech s 15–30 tisíci obyvateli. V letech 2025 a 2026 se investoři budou více soustředit na menší města s projekty o několika nájemcích. Nejaktivnějším hráčem v této oblasti je v poslední době společnost Portin, která má největší počet dokončených i plánovaných projektů,“ dodává Čížek.

Skladba nájemců v retail parcích se nemění, je zaměřená primárně na zboží denní potřeby a tvoří ji hlavně prodejci potravin, drogerie, obchody s chovatelskými potřebami, elektra či vybavení pro domácnost a také v poslední době velice oblíbené diskontní prodejny.

 Mezi největší vlastníky retailových parků patří společnost Saller Group, která v České republice vlastní zhruba 15 % z celkové plochy retail parků. Druhým největším vlastníkem je společnost InterCora s 13% podílem. 

Přehled největších vlastníků existujících retailových parků v Česku

Název

Celkový objem prodejních ploch (m²)

Saller Group

199,600

InterCora

173,800

CPI Group

157,400

Aventin

52,400

Fidurock Capital

43,600

Zdroj: Cushman & Wakefield

-stk-