Valentýn se stává rodinným svátkem, slaví ho i děti
V Česku se svatý Valentýn stává spíše rodinným svátkem, kromě párů se do oslav čím dál častěji zapojují i děti.
![Zdroj: Freepik](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/4c2lk451/valentinedinner.jpg)
Zdroj: Freepik
Ke dni zamilovaných neboli sv. Valentýnu Češi přistupují celkem opatrně. Podle loňského průzkumu agentur ResSolution Group a Nielsen jej slaví zhruba jen čtvrtina tuzemské populace. Čím dál více se tento svátek stává spíše rodinným, z dat online supermarketu Košík totiž vyplývá, že mezi nejčastější dárky patří romantická večeře, kterou si lidé připravují doma, a čím dál častěji jej slaví i děti.
Ve školách a školkách si děti vyrábějí valentýnky pro své spolužáky nebo rodiče, od nich na oplátku dostávají dárky, jakými jsou sladkosti nebo hračky. Právě u hraček Košík pozoruje první povánoční nárůst v prodejích. „Trend valentýnských nákupů hraček roste dlouhodobě, ale není daný jen stále častější participací dětí na tomto svátku. Oblíbeným dárkem je například Lego, které není jen výsadou dětí. Zájem je například o řadu Botanicals, která nabízí různé varianty kytic,“ vysvětluje František Brož, tiskový mluvčí Košíku.
Mezi nejčastěji kupovaným dárkem jsou dle odpovědí respondentů zmíněného loňského průzkumu řezané květiny, následuje pozvání na večeři, bonboniéra či čokoládové bonbony. Dále se kupují také parfémy, kosmetika, vína nebo erotické pomůcky. Podle Košíku se od dob pandemie prosazuje i romantická večeře, která se stále častěji odehrává v domácím prostředí – ať už v rámci společného rodinného vaření, nebo jako překvapení pro jednoho z partnerů. Češi při valentýnském nákupu rádi sáhnou po dražších a kvalitnějších surovinách jako ekvivalentu večeře v luxusní restauraci. Obecně platí, že se v tomto období nakupují prémiové potraviny na drobné občerstvení, jako jsou zahraniční sýry, sušené šunky a olivy, ale i kvalitnější suroviny pro přípravu jídel, jako jsou bio masa z lokálních chovů, čerstvé ryby a mořské plody.
Za sladkosti utratí lidé v průměru 170 Kč, což ve srovnání s loňským rokem znamená vyšší průměrnou útratu, způsobenou hlavně meziročním nárůstem cen kakaa, a s ním spojeným zdražením čokoládových produktů o více jak 30 %. U vín se dá očekávat průměrná útrata okolo 300 Kč. Jejich cena se naopak meziročně prakticky nezměnila a díky oblibě dárkových balení se v tomto období zvedají prodeje i o stovky procent. „Velké oblibě se těší i sekty, u kterých lze při valentýnských nákupech pozorovat snad největší rozpětí, co se týče jejich ceny. Lidé za ně totiž utratí od částek lehce přesahujících stokorunu až po několik tisíc korun,“ dodává František Brož.
Valentýn slaví i operátoři či technologičtí výrobci
Kromě výše zmíněných dárků však potenciál svátku zamilovaných využívají ve svých marketingových aktivitách i jiné značky. Své valentýnské nabídky si připravily mobilní operátoři O2 či Vodafone, výrobce mobilních telefonů Honor zase vytvořil s pomocí Jayce Halla valentýnské přání, které je poskládáno z téměř pěti tisíc negativních online recenzí telefonů konkurenčních značek.
![Valentýnské přání značky Honor sestavené z online negativních recenzí konkurentů, zdroj: Honor](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/1zlpvc4w/honor_ai-card-1x1.jpg)
Valentýnské přání značky Honor sestavené z online negativních recenzí konkurentů, zdroj: Honor
Jako oslavu různých druhů sebelásky pojala svatého Valentýna značka Converse, jež připravila i speciální kolekci Love Me, Love Me Not. Výrobce nábytku Ton se na zamilované období zaměřuje nejen na lásku a vášeň, ale i sebevědomí. Podporuje tak model své židle La Zitta.
![Valentýnská kampaň Love Me, Love Me Not od značky Converse, zdroj: Converse](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/rrzo1kyj/converse_lovemelovemenot.png)
Valentýnská kampaň Love Me, Love Me Not od značky Converse, zdroj: Converse
-stk-