Virální hit dubajská čokoláda si získává i Čechy
O dubajskou čokoládu je velký zájem i v Česku, výrobci nestačí vyrábět. Marketingové podpory přitom není ani třeba.

Dubajská čokoláda, zdroj: FB Čokoládovna Janek
Dubajská čokoláda je trend, který světem hýbe několik měsíců. Své příznivce, a není jich málo, si spojení mléčné čokolády s pistáciovým krémem a křupavým kataifi, našla i u nás. Prodejci ji zařadili do svého sortimentu, někteří výrobci čokolády ji začali sami vyrábět, v různých úpravách ji nabízejí kavárny, cukrárny či bistra. A nestačí uspokojovat poptávku, přičemž výrazná marketingová podpora není ani nutná.
Zájem o dubajskou čokoládu je větší, než se čekalo
Čokoláda byla poprvé vytvořena v Dubaji v roce 2021 výrobcem Fix Dessert Chocolatier. Od té doby se stala virálním hitem. Jedním z tuzemských výrobců, který ji začal u nás nabízet, je firma Mixit, která na svých stránkách píše: „Vyrábíme, co nám síly stačí, ale váš zájem, kterého si nesmírně vážíme, je obrovský. Každý týden doskladníme stovky kousků, které ale zmizí rychlostí světla. Takže kdo zaváhá, ten mlsá až příště. Ale žádné strachy, pilně pracujeme na posílení výroby, abychom mohli potěšit všechny mlsné jazýčky co nejdřív!“.
Big Boy, značka ořechových krémů, tyčinek, proteinových kaší či nápojů, přišla začátkem února na trh s limitovanou edicí krému s příchutí dubajské čokolády. Podle její marketérky Kristýny Čápové je o novinku enormní zájem. „Výroba musí fungovat i o víkendu,“ říká s tím, že mezi nakupujícími jsou převážně ženy.
Podobně vnímá situaci i čokoládovna Janek, která uvedla svou variantu dubajské čokolády začátkem letošního ledna. „Zájem je větší, než jsme očekávali. Opravdu nás těší, že lidé chtějí dubajskou čokoládu ochutnat právě z naší výrobny. Někteří zákazníci dokonce porovnávají různé výrobce a hodnotí, od koho jim tato čokoláda chutná nejvíce,“ popisuje za společnost Klára Mikulincová. Poptávka po trendy novince se generuje především na e-shopu čokoládovny, v pražské prodejně, ale také přes velkoobchodní partnery, ať už jde o malé prodejny, nebo o Grizly či Rohlík.
Na Rohlíku je možné vybrat si ze tří variant dubajské čokolády s cenovým rozpětím od 130 do 450 korun. Podle jeho tiskové mluvčí Denisy Morgensteinové však cena příliš nehraje hlavní roli – zákazníci jsou ochotni si za tento prémiový produkt připlatit. „Dubajská čokoláda se těší velké oblibě a v měsíci svého uvedení do sortimentu svými prodeji dokonce předčila již zavedené a oblíbené značky. Původně jsme ji nabízeli jako limitovanou edici, ale díky silné poptávce jsme ji zařadili do stálé nabídky,“ dodává.
Kromě Rohlíku ji nabízí i například i marketplace Kauflandu, na němž se dá najít hned několik desítek produktů. Najít se ovšem dá i v nabídce mnoha bister, kaváren či cukráren. V Puro Gelato tak lze ochutnat makronky či brownie s dubajskou čokoládou, ve Waf-Waf zase Dubai Strawberry Cup.
Ne všichni se však dubajské čokoládě rozhodli vyjít vstříc. „I když je to možná ekonomický nerozum, tak ji do naší nabídky přidávat zatím nechceme. Symbolizuje pro nás nutriční hodnoty, které nesouzní s naší filozofií – například ve větším využívání rostlinných olejů. Namísto toho jsme připravili pralinky plněné pistácií naší receptury a chystáme pro naše zákazníky chutné alternativy,“ vysvětluje Petr Kovařík, majitel Pražské čokolády Steiner & Kovarik.
Jde jen o jednorázový trend, nebo novou stálici?
Čokoládovo-pistáciovou pochoutku si Češi vyhledávají sami. Příliš marketingové podpory proto není potřeba. Výrobci i prodejci se většinou spokojí jen se sociálními sítěmi, newsletterem či e-shopem, gastro podniky na ně lákají plakátem.
Zda se jedná jen o krátkodobý trend, nebo o novou příchuť, která se zařadí mezi stálice, zatím nelze odhadnout. Podle Kláry Mikulincové z čokoládovny Janek se v jejich případě jedná spíše o jednorázové nákupy, ale i tak je ještě brzy vyvozovat závěry. „Myslíme si však, že ‚dubajská’ už teď představuje novou příchuť, která má potenciál stát se stálicí. V této příchuti se pečou dorty, vyrábí zmrzliny, takže trend přesahuje svět čokoládoven. Pokud se podíváme zpětně, naposledy podobný zájem vyvolala příchuť slaného karamelu nebo slaného arašídu,“ přibližuje.
-stk-