Business Media CZ: Sázka na kvalitu tisku a obsahu se vyplatila
Vydavatelství Business Media CZ se vyplatil přechod na vyšší rozsah, kvalitnější papír a změnu grafiky časopisu Moderní byt. Nově k němu vydává speciál Interiérová studia. Věří přitom, že se celý náklad vyprodá.

Tomáš Tkačík a Lucie Spoustová, zdroj: Business Media CZ
Za krok správným směrem označuje ředitel vydavatelství Business Media CZ Tomáš Tkačík a šéfredaktorka časopisu Moderní byt Lucie Spoustová loňskou významnou proměnu magazínu. Spočívala ve zvýšení rozsahu časopisu o 50 stran na celkových 200, navýšení gramáže papíru, změně grafiky a rozšíření počtu článků. Vydavatelství ke změně inspiroval úspěch jeho motoristických Porsche a Ferrari, které uvedlo do prodeje v předloňském podzimu za cenu 179 Kč, a přesto, že šlo o nejdražší časopisy na trhu, tak se dobře prodávaly. I roční data ukazují, že změna časopisu Moderní byt vedla k meziročnímu růstu čtenosti v roce 2024 o 23 % a prodaného nákladu o 10 procent. Také Moderní byt uvádí do prodej svůj speciál. O tom jsme mluvili s Tomášem Tkačíkem a Lucií Spoustovou.
Časopis Moderní byt se od začátku loňského roku výrazně změnil – proměnu jste popisovali tak, že jdete proti proudu. Podle dat Media projektu i ABC ČR se čtenost i prodej Moderního bytu po změně zvýšily, když srovnáme obě hodnoty za roky 2023 a 2024. Považujete tedy změnu za úspěšnou, a to i z pohledu profitability?
Tomáš Tkačík (TT): Rozhodně ano. Nový formát časopisu s novou grafikou, papírem a hlavně 200 stranami zajímavého obsahu, je velmi pozitivně vnímaný čtenáři i inzerenty. Ukazuje se, že fenomén oblíbeného časopisu, který si koupím a čtu v klidu doma, pořád funguje. I v dnešní digitální době platí, že sen o novém bydlení často začíná inspirací při prohlížením krásných fotek na papíru. Spolu s tím se samozřejmě čtenáři dívají i na internet, hledají další projekty architektů a designerů nebo ceny nábytku. V tom je zase online bezkonkurenční. I proto jsme od začátku letošního roku začali mnohem aktivněji komunikovat magazín na sociálních sítích, hlavně Facebooku a Instagramu. Máme i placené kampaně, ale klíčový je pro nás zajímavý vlastní obsah, především videa, rozhovory apod.
Lucie Spoustová (LS): Tušili jsme, že časopisu kruciální změna prospěje. Bylo to pro nás velké rozhodnutí, na relaunchi jsme pracovali řadu měsíců, měli čas každý detail důkladně promyslet, a abychom získali nový pohled, najali jsme i odborníky zvenčí. Nic jsme neuspěchali a udělali jsme dobře. Reakce byly od počátku velmi povzbudivé a nyní po roce můžeme nahlas říct, že to byl dobrý krok.
Co podle vašeho názoru přispělo k navýšení čtenosti i prodejů Moderního bytu?
TT: Především obsah, ale i grafika a papír. To se od sebe nedá oddělit. Pokud nebudete mít skvělou večeři hezky naservírovanou, dojem bude poloviční. A stejné je to u magazínů, hlavně těch prémiových. Pokusili jsme se o luxus bez kompromisu a čísla potvrzují, že to asi nebyla úplně špatná cesta.
LS: Obracíme se na čtenáře s vytříbeným vkusem, na milovníky krásného designu, kultivovaných interiérů a moderní estetiky. Forma, jakou jim prémiový obsah předkládáme, by tomu měla odpovídat.
Aktuálně dáváte na trh Speciál s názvem Interiérová studia. Jak jste speciál koncipovali a jakou roli hraje v celoročním edičním plánu?
TT: To je hlavně otázka na kolegyni Lucii, šéfredaktorku. Za mě bylo důležité, že to byla zajímavá myšlenka, která by mohla fungovat jak směrem ke čtenářům, tak hlavně designerským studiím. Podobný speciál tady roky nikdo nevydal a my vždycky rádi zkoušíme nové věci.
LS: Zdařilé realizace od architektonických a interiérových studií publikujeme od počátku Moderního bytu, to není nic nového. Každé studio je ovšem něčím zajímavé, má osobitý přístup, vlastní rukopis. Přišlo nám zajímavé pokusit se postavit je vedle sebe, a sledovat, že ten umí to a ten zas tohle. Pokud průvodcem listujete a prohlížíte představované interiéry, objevíte škálu různých stylů. Všechny mají moderní charakter, přesto různé tváře.
Na jaké čtenáře novým speciálem míříte? Má jít primárně o stejnou skupinu čtenářů, jako jsou čtenáři Moderního bytu?
TT: Ano, jsou to hlavně bonitní čtenářky a čtenáři, kteří se chystají pořizovat nové bydlení nebo rekonstruovat to stávající. A chtějí mít individuální návrh, který jim bude „šitý na míru“ od profesionála z oboru.
LS: Speciál je především bonusem pro věrné čtenáře, ale i vábničkou pro ty nové. Návštěvy inspirativních interiérů u nás i v zahraničí patří dlouhodobě mezi nejoblíbenější a nejsledovanější rubriky. Věříme, že speciál s várkou zajímavě vybraných studií pomůže čtenářům s výběrem toho pravého partnera pro novou podobu jejich domova. Srovnání rozkrývá možnosti.

Speciál Moderního bytu, zdroj: Business Media CZ
Jak dlouho bude speciál v prodeji a jaká jsou vaše prodejní očekávání?
TT: V prodeji bude rok a počítám s vyprodáním téměř celého nákladu. To se nám povedlo zatím u všech speciálů – Ferrari, Porsche i Mercedes. V prodejní síti se soustředíme na prémiová místa a během roku děláme 2-3 redistribuce. A to vždy tam, kde se speciál dobře prodával. Tím dosáhneme postupného vyprodání všech distribuovaných kusů.
Objeví se podobný speciál ještě v průběhu roku nebo jde o jednorázovou aktivitu?
TT: Uvidíme, chceme projekt vyhodnotit v polovině roku a pak se rozhodneme, zda ho zopakujeme ve stejné nebo upravené podobě.
LS: Upřímně doufám, že se prosadí. Na našem trhu je tolik talentovaných architektů a interiérových designérů a my jsme teprve začali!
Ovlivní uvedení speciálu počet edicí Moderního bytu v průběhu roku?
TT: Ne, ediční plán se nemění, Moderní byt vyjde letos devětkrát, stejně jako v minulých letech.
LS: Náš šéf výroby důrazně žádal, abychom dbali na jeho zdraví a žádné věci mimo plán už nevymýšleli, takže pojedeme podle plánu. Alespoň prozatím.
Zároveň vycházejí speciály pod značkou Auto motor sport: Ferrari, Porsche a Meredes Benz – Třídy G. Prvně dva jmenované se vám osvědčily i před rokem. V jakých nákladech vycházejí letos?
TT: Speciály vydáváme vždy ve spolupráci s konkrétní automobilkou a lokálním importérem. Na letošek máme rozjednány tři speciály, uvidíme, kolik jich nakonec vyjde. Ale můžu myslím prozradit, že dva z nich zase patří do prémiového segmentu. Obvyklý náklad je 5-8 tisíc kusů, vždy záleží na konkrétních distribučních kanálech. Část jde zákazníkům, na eventy, vybraným předplatitelům a do stánkového prodeje.
Jak se obsahově liší letošní a loňské vydání speciálů Auto motor sport a jak myslíte, že se letos budou tyto speciály prodávat?
TT: Vždy se liší podle značky, konkrétního modelu a jeho historie. Obsahový koncept je vždy individuální, vycházíme z obsahu německé verze Auto Motor und Sport a pak u lokální obsahové části z dohody s importérem v Česku.