Češi a reklama: Mladí kupují častěji podle sítí, starší podle TV a letáků

pondělí, 31. března 2025, 07:15 Reklama, Výzkum MediaGuru

Mladí lidé se při nákupech řídí častěji reklamou na sociálních sítích, zatímco starší generace dává přednost televizním spotům a letákům. Vyplývá to z nové vlny výzkumu Češi a reklama.

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

Postoj Čechů k reklamě se v posledních letech stabilizoval, ale stále existují jasné trendy, které se odráží v jejich nákupním chování i míře nedůvěry k reklamním sdělením. Z nového ročníku pravidelného výzkumu Češi a reklama od České marketingové společnosti vyplývá, že dvě pětiny obyvatel si v posledních třech měsících koupily nějaký produkt na základě reklamy. Nejčastěji se jednalo o mladé lidi a ženy, které více reagují na reklamu na sociálních sítích. Starší generace se naopak nechává ovlivnit především televizními spoty a letáky. Celkově pak lidé nejčastěji zaznamenají reklamu na internetu a v televizi. 

Zdroj: Česká marketingová společnost, n = 238

Zdroj: Česká marketingová společnost, n = 238

Podíl lidí, kteří považují reklamu za užitečnou při nákupním rozhodování, se zastavil na necelých dvou pětinách. Nejvíce si lidé vybavují reklamy na potraviny, kosmetiku a drogerii. Reklama v místech prodeje je stále považována za nejpřijatelnější, pokud jde například o ochutnávky nebo prezentace.

Nejvíce reklamy vnímají lidé na komerčních televizních stanicích, jako jsou Nova a Prima, kde je také pocit přesycenosti nejvyšší. I přesto se tento ukazatel oproti minulým letům mírně snížil. Naopak roste pocit přesycenosti reklamou v místech prodeje a na sociálních sítích. Jak už ale bylo zmíněno, v případě místě prodeje je stále reklama nejpřijatelnější.

Téměř 40 % Čechů uvádí, že je obtěžuje reklama v historických centrech měst.

Dlouhodobě nejvíce negativních reakcí vyvolává reklama na cigarety. Více než dvě pětiny lidí by ji zcela zakázaly, přičemž nejpřísnější postoje mají starší generace a lidé se středoškolským nebo vysokoškolským vzděláním. Klesá také tolerance k reklamě na tvrdý alkohol a energetické nápoje.

Co se týče politické reklamy, většina obyvatel se shoduje na tom, že by měla být slušná a neměla by šířit dezinformace. Měla by být také kontrolována. Důvěra v politické reklamy je obzvlášť nízká – věří jim pouze 16 % lidí.

Celkově zůstává důvěra v reklamu mezi Čechy nízká. Jen necelá čtvrtina obyvatel jí plně věří, přičemž známé osobnosti pomáhají důvěryhodnosti reklam pouze u méně než poloviny lidí. V posledních dvou letech se ale mírně snižuje trend rostoucí nedůvěry v reklamní sdělení. Zajímavostí je, že více než 70 % Čechů by uvítalo mediální výchovu na školách.

Kompletní zprávu najdete v prezentaci níže.

-mav-