Čeští posluchači jsou nároční i u firemních podcastů

pondělí, 24. března 2025, 07:15 Marketing MediaGuru

Podcasty obecně zažívají boom, značky je využívají jako doplněk komunikace. Nicméně i zde pociťují vysoké nároky posluchačů.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Podcasty a další audio formáty si postupně získávají oblibu. Česká republika patří k zemím podcastům zaslíbeným. V podílu lidí, kteří si tento audioformát pouští, se celosvětově umístila na 19. pozici, v rámci EU dokonce na 8. příčce. Podle Českého statistického úřadu je poslouchá celkem 3,99 milionů Čechů, tedy 46 % tuzemské populace starší 16 let. Mezi mladými je to dokonce 72,7 %. Není tak divu, že se podcasty přirozeně stávají i součástí firemní komunikace. Jak ale jednotlivé firmy zjišťují, i v této oblasti jsou posluchači nároční.

Potřeba je pečlivě si hlídat kvalitu i trendy

Jednou z firem, která se do vlastního podcastu pustila, je mobilní operátor T-Mobile. Loni začala se sérií Mezi Svými, u níž nyní chystá 10. díl.

„Podcastem se snažíme přiblížit posluchačům fascinující svět technologií a inovací, které mění každodenní život nám všem – například, jak se staví sítě, jak spolupracujeme s vysokými školami, jaký vliv mají vysokorychlostní technologie na digitalizaci v různých oblastech – zdravotnictví, zemědělství atd. Přibližujeme ale i další témata, která s online světem souvisí – bezpečnost, wellbeing, hatespeech a další,“ přibližuje tisková mluvčí T-Mobile Patricie Šedivá.  

K přípravě podcastu si T-Mobile přizval produkční společnost StoryLab Audio, jež pracuje i pro Český rozhlas, Národní galerii nebo CAMP. Moderátorkou je Anita Krausová, která si k sobě zve hosty, jež jsou se značkou spojeni v různých oblastech. Cílem je nechat posluchačům „nahlédnout“ do zákulisí firmy i prezentovat její přístup k různým tématům.

Zatím se poslechovost podcastu Mezi svými, bez jakékoliv marketingové podpory, pohybuje v řádech tisíců posluchačů. K dispozici je na YouTube, Spotify a ApplePodcast. „Dosud největší sledovanost na YouTube má hned první epizoda s Ivou Menclovou, šéfkou značky T-Mobile, která otevřeně sdílí své know-how k marketingovým kampaním, televizním reklamám a komunikaci značky. Zaujaly ale i další díly – například rozhovor s Jakubem Ludvíkem, ředitelem bezpečnosti T-Mobile, který posluchačům radil, jak se vyhnout finančním a online podvodům, nebo s moderátorem Martinem Veselovským, kde celkem otevřeně popisuje strategii, úspěchy i výzvy DVTV, která letos oslavila už 10 let na české mediální scéně,“ popisuje Hana Němečková ze Storylab Audio.

Podle Patricie Šedivé jsou ohlasy na podcast velmi pozitivní. Nicméně vnímá, že čeští posluchači mají vysoké nároky. „Jsme si toho vědomi a budeme si tuto stránku pečlivě hlídat a sledovat trendy. Podcast nabízí větší intimitu a blízkost k posluchači, klade ale obrovské nároky na srozumitelnost a kvalitu obsahu,“ dodává s tím, že do budoucna se chce T-Mobile zaměřit na exkluzivní obsah a plánuje i víc veřejně známých hostů.

Firemní podcast lze dobře využít k CSR aktivitám

Kromě informativní či propagační funkce může firemní podcast posloužit i společensko-odpovědným či interním cílům. Tuto cestu si zvolila například Česká spořitelna, která se se svým podcastem Přes plot zaměřuje na skupinu aktivních lidí zajímajících se o své okolí.

„Podcast vnímáme jako zajímavé doplnění našich komunikačních aktivit, které hybatelům v regionech přináší spoustu inspirace – audio nám tak přišlo velmi samozřejmým doplňkem interakce na sociálních sítích, textového newsletteru a osobních setkání,“ vysvětluje Andrea Studihradová, CSR manažerka České spořitelny. Podle ní tento formát motivuje lidi k tomu, aby sami začali realizovat sousedské aktivit nebo v nich vytrvali. „I díky podcastu totiž zjišťují, že se s podobnými problémy potýkají všichni hybatelé napříč republikou,“ komentuje.

Podcast, jehož poslechovost se rovněž pohybuje v řádech tisíců, si Česká spořitelna vytváří in-house, postprodukci má na starosti BVProduction. Pracuje s různými formáty, ať už se jedná o krátké vstupy z terénu o některém ze sousedských projektů, půlhodinové rozhovory s místními hybateli, nebo o 90minutový záznam debaty z různých míst o tom, jak na participaci. V plánu je také díl o interaktivní participační metodě, kterou je Městský vizionář – desková hra od organizace Socionaut, kterou lze využít k plánování proměny veřejného prostoru.

V současnosti na podcast upozorňuje Česká spořitelna v newsletteru Dobro.dějky, na webu www.silnejsiregiony.cz či sociálních sítích. K propagaci využívá i své zaměstnance, kteří ho sdílí na svých profilech, a hledá synergie s hosty i partnery typu Nadace Via. Další cestou je promo na roadshow, která banka chystá od dubna ke svým 200 letům existence.

Vedle CSR aktivit však Česká spořitelna využívá podcasty například i v interní komunikaci. Příkladem toho je minisérie Naše stopa, která interaktivně zapojovala zaměstnance firmy. Na konci každého díla zájemci plnili úkoly a odpovídali na dotazy, na něž moderátorka Jana Půlpánová následně odpovídala. „Chtěli jsme zaměstnancům nabídnout základní vhled do problematiky udržitelnosti jinou formou. Vtáhnout je do tématu, proto je podcast založený na tom, co může každý z nás udělat,“ říká Andrea Studihradová. 

Nutné je dbát i na distribuční strategii 

Pro úspěch firemního podcastu je vždy nutné mít jasno o jeho cíli, zda má oslovovat širokou veřejnost, nebo spíš konkrétní publikum, zda cílí dovnitř firmy, nebo ven. Zásadní je rovněž kvalita obsahu. „Hosté by měli mluvit srozumitelně a poutavě, k čemuž pomáhá i profesionální sound design. Stejně důležitá je i distribuční strategie – vydáním epizody práce nekončí, ale pokračuje. Je třeba přemýšlet o tom, jak a kde podcast propagovat, aby oslovil správnou cílovou skupinu,“ radí Hana Němečková

Podcasty a audioguidy představují zajímavou alternativu k často obsáhlým textům nebo vizuálním materiálům, který se dokáže přiblížit k posluchači. „Ten může s obsahem navázat hlubší emocionální spojení, díky čemuž instituce získává osobnější vztah s publikem. Právě emoce a osobnější kontakt dělají tyto formáty stále atraktivnější,“ doplňuje Němečková. 

-stk-