
Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock
Přijatá novela zákonů o České televizi a Českém rozhlasu přináší i několik omezení pro komerční komunikaci v médiích veřejné služby. Pokud novela projde Senátem a podepíše ji prezident, výnosy veřejnoprávního rozhlasu i televize z reklamy se sníží.
Ministr kultury Martin Baxa (ODS), jehož ministerstvo novely předložilo, v rozpravě před hlasováním uvedl, že původní návrh novely doznal řady změn a prošel významnými úpravami po debatě se soukromými médii. Zvýšení poplatků pro média veřejné služby je proto částečně kompenzováno omezením jejich obchodních aktivit včetně významné redukce reklamy ve vysílání Českého rozhlasu. „Od začátku jsme jednoznačně odmítali návrhy na to, aby se nedostatečné financování veřejnoprávních médií kompenzovalo tím, že by se významně zvýšil prostor pro reklamu, která už je v současné době omezená, protože to by naopak narušovalo nějakou stabilitu na mediálním trhu," uvedl Baxa.
Český rozhlas ztratí na reklamě 100 mil. Kč
Oproti současnosti se má objem reklamy, resp. veškerých obchodních sdělení v celoplošném vysílání Českého rozhlasu snížit z dosavadních tří minut na jednu minutu a na regionálním okruhu z pěti minut na dvě minuty denního vysílacího času. Nově se navíc nerozlišují jednotlivé typy obchodních sdělení jako dosud (tj. reklama, sponzoring) a veškerá komerční sdělení se sdružují pod název „obchodní sdělení". Tím se prostor pro komerční komunikaci dál snižuje. Nevyužitý čas pro vysílání obchodních sdělení na některém kanálu se nesmí převádět na jiné kanály.
Český rozhlas vyčíslil, že tím ročně přijde celkově o 100 milionů korun (reklama a sponzoring 55 mil Kč + související barterové operace 45 mil Kč). Protože se omezení váže i na sponzoring, bude mít dopad na vysílání sportovních či kulturních událostí, s nimiž se povinnost sponzoringu pojí. Nevztahuje se totiž na něj výjimka pro započítání času určeného pro sponzoring a musí se vejít do nově stanoveného limitu. „Český rozhlas nebude moci plnit ve stávající šíři veřejnou službu v souvislosti s např. tak významnými událostmi jako jsou olympijské hry, mistrovství světa v hokeji, mistrovství světa ve fotbale, resp. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, Colours Of Ostrava atd., protože i na reklamu a sponzoring spojený s vysíláním těchto událostí se bude vztahovat denní limit stanice," potvrdil ředitel komunikace ČRo Jiří Hošna.
Český rozhlas přijetí novely celkově přivítal. „Navýšení rozhlasového poplatku o deset korun na 55 korun měsíčně a zejména pravidelný systém navyšování poplatku v případě inflace nám zajistí stabilní a předvídatelné financování. Je také zárukou nezávislé a svobodné existence Českého rozhlasu jako média veřejné služby,“ uvádí Jiří Hošna. Na druhou stranu ale přiznává, že omezení reklamy ve vysílání, které se do novely dostalo až v závěru schvalovacího procesu ve formě pozměňovacího návrhu Petra Bendla (ODS) a Rudolfa Salvetra (ODS), ČRo netěší. „Pro Český rozhlas znamená ztrátu zhruba 100 milionů korun ročně a také omezení spolupráce se sportovními a kulturními organizacemi. Stále ale vnímáme jako důležité, aby byla novela přijata jako celek. Její jiná ustanovení naopak Českému rozhlasu přinášejí posílení jeho rozpočtu tak, aby mohl nadále poskytovat kvalitní veřejnou službu," dodal.
Český rozhlas pro letošní rok počítal s tím, že z reklamy a sponzoringu a další obchodní činnosti inkasuje 100 mil. Kč z celkových 2,36 mld. Kč. Nově schválené omezení tak zásadně redukuje příjem ČRo z obchodní činnosti. Klíčovým zdrojem financování jsou pro rozhlas poplatky, jejichž výnos se má díky schválené novele o 330 mil. Kč zvýšit. V důsledku omezení reklamního vysílání se ale reálně celkové roční výnosy sníží o sto milionů. Pokud velká mediální novela začne platit od letošního května, získá ČRo z rozhlasových poplatků o 166 mil. Kč více.
Zákaz reklamy na webu i v aplikacích
Novela také České televizi a Českému rozhlasu zapovídá umísťování reklamních sdělení na jejich internetové stránky a do onlinových aplikací. Výjimku tvoří komerční sdělení podporující vlastní pořady, aktivity související s činností veřejné služby a také sdělení, která jsou součástí pořadů, jejichž obsah nemůže ovlivnit.
Generální ředitel ČT Jan Souček už na loňském červnovém setkání s novináři označil toto omezení za „úzké místo novely". „Předpokládám, že do deseti let bude digitál naprosto dominantní a novela nás zde přiškrcuje," zmínil.
Omezení sponzoringu ČT na 260 hodin
Sponzoring na České televize se podle novely omezí na 260 hodin ročně souhrnně na všech kanálech, přičemž na vlajkovém kanálu ČT1 nesmí přesáhnout 50 hodin ročně. ČT už dříve odhadovala, že tímto omezením přijde asi o čtvrtinu příjmů ze sponzoringu.
V rozpočtu pro letošní rok ČT počítá, že výnosy z reklamy dosáhnou 116 mil. Kč a ze sponzoringu a product placementu 276 mil. Kč. Oproti loňskému roku odhaduje pokles výnosů ze sponzoringu o více než čtvrtinu, konkrétně o více než 103 mil. Kč. Velkou část výnosů z obchodní činnosti tvoří bartery (letos jsou odhadovány v hodnotě 405 mil. Kč.
Celkové výnosy z TV poplatku mají letos dosáhnout 5,7 mld. Kč. Novela má přispět k navýšení výnosu z poplatku pro ČT ročně o 850 mil. Kč.
-mav-