
Ilustrační foto, zdroj: Unsplash
Přesně polovina populace, která se letos chystá na dovolenou, pro ni plánuje využít cestovní kanceláře. Naopak 46 % cestovní kanceláře využít neplánuje a 4 % zatím neví. Vyplývá to z výzkumu ResSolution Group pro MediaGuru.cz. který zjišťoval letošní plány Čechů ohledně dovolených.
Zvýhodněné nabídky za koupi zájezdu s větším časovým předstihem (first minute) letos využije 37 % těch, kteří plánují dovolenou v zahraničí a plánují využít služeb cestovní kanceláře či agentury. Last minute (nabídky na poslední chvíli) využívá necelá polovina (48 %) respondentů.
Pouze tuzemskou dovolenou plánuje 22 % respondentů, zatímco jen do zahraničí se chystá 14 %. Za hranice má namířeno zejména nejmladší kategorie 15–34 let (19 %) oproti kategorii 35–54 let (14 %) a kategorii 55 a více let (10 %). Dovolenou v Česku i za hranicemi má v plánu 28 % respondentů. Naopak 14 % dotázaných letos neplánuje vyrazit nikam, z toho muži častěji (18 %) než ženy (10 %). Dalších 22 % se ještě nerozhodlo.

Zdroj: ResSolution Group, základ: Plánují letos dovolenou v zahraničí, N = 219
Třetina těch, kteří letos plánují dovolenou, si vystačí s jednou (33 %). 39 % si hodlá dopřát dvě dovolené, tři dovolené dalších 14 %. Čtyři dovolené si plánuje jen 5 % respondentů a pět a více dovolených si dovolí pouhá 3 %. Zatím se nerozhodlo 5 % dotázaných.
Nejpopulárnější zemí pro letošní dovolenou je Itálie, kterou si vybralo 22 % těch, kteří plánují dovolenou v zahraničí. Na druhém místě skončilo Řecko se 14 %. Těsně za ním se umístilo Chorvatsko (13 %). Sousední Slovensko chce navštívit 12 %, kde převažují muži (19 %) oproti ženám (5 %). Do Španělska se pak chystá 10 %. Dalších 17 % ještě konkrétní destinaci nevybralo.
Nejvíce letošních dovolenkářů ve výzkumu odpovědělo, že plánují poznávací dovolenou jako poznávání měst, krajů, návštěvu památek apod. (42 %). Dalším plánovaným typem je dovolená u moře (41 %), ta je oblíbená hlavně mezi ženami (48 %) oproti mužům (35 %). 33 % uvedlo, že plánují turistickou dovolenou. 19 % plánuje relaxační pobyt (lázně, wellness) a 16 % zase dovolenou u vody, např. u rybníka či jezera (nikoliv u moře).
Více než polovina (52 %) těch, kteří plánují využít služeb cestovní kanceláře či agentury, se domnívá, že je o ně postaráno (např. v případě úrazu či nenadálé komplikace s ubytováním apod.), 44 % ušetří čas při plánování dovolené (koupí vše jako jeden balíček), 37 % uvedlo, že s cestovní kanceláří je nižší riziko podvodů (např. v oblasti ubytování).

Zdroj: resSolution Group, Základ: Plánují letos dovolenou v zahraničí a plánují využít služeb cestovní kanceláře či agentury, N = 109
Nejvíce těch, kteří letos plánují dovolenou v zahraničí a neplánují využít služeb cestovní kanceláře či agentury, by k tomuto rozhodnutí přesvědčila možnost uzpůsobit si služby v daném zájezdu podle sebe (34 %). 20 % by ke koupi zájezdu s cestovní kanceláří přesvědčily zájezdy do nemasových zajímavých destinací, 17 % zase slevy na opakované využití služeb cestovní kanceláře či agentury.
O výzkumu
- Metoda: Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI). Respondenti jsou součástí National Sample CZ.
- Cílová skupina: Česká internetová populace 15+
- Vzorek: Analýza dat byla uskutečněna na vzorku 525 respondentů.
- Terénní sběr: Proběhl v době od 12. 2. do 19. 2. 2025.
- Realizace: ResSolution Group
-mav-