Netflix letos otevře dvě velká zábavní centra
Streamovací společnost Netflix se pouští do kamenného retailu se svými Netflix Houses. Vznik center, která kombinují nákupy, gastro a zábavu, vše zaměřené na své kultovní filmy a seriály, avizovala už před dvěma lety.

Zdroj: Netflix
Během letošního roku otevře Netflix zábavní centra Netflix Houses hned ve dvou amerických státech. Má jít o „immersive experience“, tedy naprosto pohlcující zážitek pro návštěvníky a fanoušky. Vznik projektu propojujícího kamenný retail, gastro a zábavní zónu zveřejnil Netflix už v roce 2023 a zatím vše nasvědčuje tomu, že dodrží plán. Na webových stránkách NetflixHouse.com už mohou zájemci zhlédnout vizualizace a upoutávky a přihlásit se k odběru novinek.
Oba obchody vznikají v místech už stávajících obřích nákupních středisek, v Galleria Dallas v Dallasu (Texas) a v oblasti King of Prussia v Pensylvánii, aby mohla těžit z už tak enormní návštěvnosti těchto lokalit. Každý bude zaujímat plochu více než 9 tisíc metrů čtverečních (přibližně rozloha Staroměstského náměstí). „O projektu jsme diskutovali víc než rok. Dosud jsme nedělali nic tak velkého a na takové úrovni,” řekla stanici NBC generální ředitelka Galleria Dallas Angie Freed.
Návštěvníci zde budou moci koupit merchandising, který už znají z e-shopu Netflixu spuštěného v roce 2021. Jídlo a pití bude inspirované vysílanými kulinárními pořady. Tento gastro koncept si streamovací gigant vyzkoušel už v roce 2023 s pop-up restaurací Netflix Bites v Los Angeles. V únoru letošního roku pak další takový podnik otevřel v hotelu MGM Grand v Las Vegas. Dál bude v Netflix House k dispozici interaktivní zábava věnovaná seriálům a filmům z vlastní tvorby. V reportáži pro NBC se hovoří například o únikových hrách po vzoru Hry na oliheň. Fanouškovské eventy např. k The Stranger Thing nebo k Bridgertonovým pořádá Netflix od roku 2018. Není jasné, zda součástí budou i plnohodnotné kinosály, nicméně pro Netflix by ani toto nebyla novinka. V roce 2019 koupil a zrekonstruoval ikonické losangeleské kino Egyptian Theatre Hollywood a do dlouhodobého nájmu získal newyorské Paris Theatre. Obě kina provozuje a využívá pro premiéry ze své produkce.

Zdroj: Netflix
Disney své obchody ruší
Zkušeným retailerem je VOD konkurent Netflixu, Disney+. V současné době po celém světě provozuje okolo 60 Disney Stores. V Evropě se nacházej dva, v Londýně na Oxford Street a také v Dublinu. Mezi lety 2017 a 2020 fungoval také obchod v německém Mnichově. Ještě před pěti lety však Diseny po celém světe měl tři stovky poboček, v USA jich bylo více než 220. Rozhodnutí radikálně snížit jejich počet přišlo na jaře roku 2021, důvodem byl cíl soustředit se více na e-commerce. Příchod covidu-19 rušení poboček ve Spojených státech ještě urychlilo. Nyní podle oficiálního webu Disney Store funguje v USA 21 prodejen. Výjimku tvoří Japonsko, kde sice v roce 2017 bylo 55 poboček, posledních 5 let se však jejich počet drží stabilně na 40 prodejnách. Japonsko má velmi silnou fanouškovskou základnu a úspěšnost obchodů těží také z velké obliby sběratelství.
V Singapuru pak Disney+ koncem loňského roku otevřel pop-up ochod v souvislosti s premiérou korejského hororového seriálu Light Shop.
Max si ještě před svým rebrandingem z HBO vyzkoušel v San Francisku, Dallasu a Chicagu in-store projekt The Orbit. Šlo o místnost s obří zakřivenou LED obrazovkou, jejímž cílem bylo kromě technicky dotaženého vizuálního zážitku představit návštěvníkům rozsáhlost filmové a seriálové knihovny.
Filmům klesá sledovanost
Tzv. hybridní retail propojující on-line a off-line zážitky pro spotřebitele včetně multikanálového nakupování je sílícím trendem. Netflix se do něj pouští ve velkém v době, kdy čelí negativnímu trendu ve sledovanosti filmů z vlastní produkce. A to navzdory skutečnosti, že uplynulé dva roky byly rekordní, pokud jde o rozpočet vynaložený do celé původní tvorby (filmy i seriály dohromady). V letech 2023 až 2024 šlo z 17 až 18 miliardového rozpočtu okolo 70 % na vlastní produkci. Oproti tomu v období 2013 až 2014 z rozpočtu tři miliardy dolarů na vlastní pořady putovalo jen 10 % (300 milionů).
Podle dat z Parrot Analytics, společnosti zaměřující se na analýzy v oblasti streamovacích služeb, klesla u diváků poptávka po filmech z produkce Netflixu mezi lety 2020 a 2024 z 28,3 % na 12,3 %, zatímco licencované snímky zaznamenaly vyšší poptávku a skok z 71,7 % na 87,7 %. Rozšíření nabídky původních filmů vzrostlo mezi lety 2017 až 2024 o 935 %.
Parrot Analytics míní, že jde o výsledek přílišného důrazu na kvantitu namísto kvality. Licencované snímky také mají silnější fanouškovskou základnu i mimo prostředí Netflixu. Zvrátit pokles sledovanosti vlastní filmové produkce by mohl nový šéf této divize, Dan Lin, zkušený producentský veterán, který má na svém kontě Lego snímky nebo Sherlocka Holmese. Do funkce nastoupil v dubnu loňského roku a střídal v ní po sedmi letech Scotta Stubera. Filmy, které vznikly za Stuberova působení, posbíraly mnoho oscarových nominací včetně titulů K zemi hleď!, Manželská historie, Irčan nebo Dva papežové. Přesto si od Dana Lina Netflix slibuje větší efektivitu v nákladech a lepší rovnováhu mezi komerčními snímky a prestižními tituly.
Netflix stále č. 1
Měřeno počtem platících uživatelů je nicméně Netflix stále největší VOD streamovací službou. V posledním čtvrtletí roku 2024 si mohl přičíst celosvětově 300 milionů předplatitelů.
Druhý největší Prime Video disponuje „jen“ 200 miliony, a jde navíc obecně o předplatitele služby Amazon Prime, v níž je přístup k VOD platformě automaticky zahrnutý. Další jsou Disney+, který má globálně 117 milionů předplatitelů, a Max s 110 miliony předplatitelů. U Apple TV nejčerstvější údaje uvádějí 44,1 milionů, ale jsou to odhady třetích stran, protože samotná společnost Apple počet diváků nezveřejňuje.