
Výsledek hlasování o velké mediální novele v Poslanecké sněmovně, zdroj: repro www.psp.cz
Poslanecká sněmovna ve středu schválila ve třetím čtení návrh nového znění zákonů o České televizi a Českém rozhlasu (tzv. velká mediální novela). Pro hlasovalo 99 koaličních poslanců, proti 89 opozičních poslanců. Základem financování médií veřejné služby v Česku tak zůstávají televizní a rozhlasové poplatky.
K navýšení poplatků, které je na úrovni 15 Kč pro ČT a 10 Kč pro ČRo, dochází po 17 letech v případě České televize a po 20 letech v případě Českého rozhlasu.
Ministr kultury Martin Baxa (ODS), jehož ministerstvo návrh předložilo, považuje za nutné posílit nezávislost a odolnost médií veřejné služby a zajistit jejich stabilní financování. Změny jsou podle ministra únosné a vyvážené, nejsou revoluční. Opoziční poslanci, zejména ANO a SPD, proti návrhu ostře vystupovali. Andrej Babiš (ANO) deklaroval záměr poplatky zrušit úplně a sloučit ČT a ČRo. Podobný názor zastává i Tomio Okamura (SPD).
Podle ministra Martina Baxy nemá novela narušit duální vysílání a oslabit soukromá média, pro která jsou klíčová příjmy z reklamy. Novela přináší omezení reklamy a sponzoringu pro média veřejné služby. ČT a ČRo také nesmějí umísťovat reklamu na své webové stránky a v závěrečném hlasování prošel návrh poslance Pera Bendla (ODS), aby se prostor pro vysílání reklamy a sponzoringu na stanicích Českého rozhlasu snížil.
Přehled základních novinek
- Předloha zvyšuje poplatek pro Českou televizi o 15 korun na 150 korun měsíčně a pro Český rozhlas o deset korun na 55 korun za měsíc.
- Novela zavádí automatické navýšení poplatku o 6 %, pokud součet inflace za předcházející roky od posledního zvýšení rozhlasového poplatku a televizního poplatku překročí 6 %.
- Poplatek se rozšiřuje na všechna zařízení, na kterých lze přijímat televizní a rozhlasové vysílání. Nejen tedy televizní a rozhlasový přijímač jako dosud, ale i mobilní telefony, počítače a tablety. Ze současné úpravy zákona zůstává to, že se poplatek platí za jedno zařízení (pokud má poplatník víc zařízení, platí jen jednou) a zároveň se poplatek vztahuje na jednu domácnost. Pokud tedy uživatel žije ve společné domácnosti s někým, kdo poplatek platí, je od placení poplatku osvobozen.
- Nově vzniká povinnost platit poplatky pro podnikatele s počtem nad 24 zaměstnanců, a to podle jejich počtu následovně.
počet zaměstnanců | výše poplatku (násobek rozhl. a TV poplatku) |
0–24 | Neplatí poplatek |
25–49 | 5× |
50–99 | 10× |
100–199 | 20× |
200–249 | 30× |
250–499 | 70× |
500+ | 100× |
- Novinkou jsou také memoranda o způsobu naplňování veřejné služby. Schvalovat ho má Rada ČT v případě ČT a Rada ČRo v případě ČRo. Memoranda budou uzavřena mezi ministrem kultury a generálním ředitelem ČT a ČRo vždy na období 5 let.
- Novela zavádí povinnost, aby zavádění tzv. nové významné služby ČT a ČRo podléhalo předchozí veřejné konzultaci. Její zařazení posuzuje poradní orgán, přičemž konečné schválení uděluje Rada ČT nebo Rada ČRo. Před schválením musí být zveřejněn podrobný popis služby, požadavky na její financování, odhadovaný dopad na trh a závěry předběžného hodnocení.
- Česká televize nesmí na své internetové stránky umisťovat obchodní sdělení, kromě propagace vlastního vysílání a pořadů nebo sdělení souvisejících s audiovizuálními službami na vyžádání. Obchodní sdělení smí být v jejích aplikacích pouze tehdy, pokud propagují vlastní služby, jsou součástí audiovizuálních služeb na vyžádání, nebo se nacházejí v pořadech, které nemůže ovlivnit.
- Český rozhlas nesmí na své internetové stránky umísťovat obchodní sdělení, kromě reklamy zaměřené na propagaci vlastního vysílání a pořadů a činnosti související s veřejnou službou. Obchodní sdělení může umístit do svých aplikací, pokud propagují vlastní vysílání a pořady, nebo jsou součástí pořadů, jejichž obsah nemůže ovlivnit.
- Povolený čas pro vysílání reklamy a sponzoringu Českého rozhlasu se snižuje ze 3 minut na 1 minutu na celoplošném okruhu a z 5 minut na 2 minuty na regionálním okruhu.
- Čas vyhrazený oznámením o sponzorování programů a pořadů ve vysílání ČT nesmí přesáhnout za kalendářní rok 50 hodin na programu ČT 1 a 260 hodin v souhrnu na všech programech.
- Česká televize a Český rozhlas mají nově povinnost svou činností přispívat k mediální gramotnosti.
- Schválením se modifikuje i Zákon a audiovizuálních mediálních službách na vyžádání, ze kterého vypadává povinnost influencerů, aby se hlásili Radě pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). RRTV je do seznamu poskytovatelů audiovizuálních mediálních služeb zapisuje sama.
Poplatky za média veřejné služby v Evropě
Koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média se platí v deseti zemích Evropské unie. Ve většině z těchto zemí jsou poplatky za rozhlas a televizi spojené, nejvyšší částku měsíčně zaplatí lidé v Německu a Rakousku. Nejméně se za veřejnoprávní média platí v Portugalsku a Řecku. V minulosti se poplatek za veřejnoprávní média vybíral ve většině zemí dnešní sedmadvacítky, mezi roky 2009 a 2023 je podle údajů Evropské vysílací unie (EBU) zrušilo devět států: Belgie, Dánsko, Finsko, Francie, Maďarsko, Malta, Rumunsko, Slovensko a Švédsko. Vesměs je nahradila přímá platba ze státního rozpočtu, například ve Skandinávii navázaná na vybranou daň z příjmu.
Přehled poplatků v zemích EU za měsíc (v eurech)
Země | TV poplatek | Rozhlasový poplatek | Celkem za veřejnoprávní média |
ČR | 5,4 | 1,8 | 7,2 |
Chorvatsko | 10,6 | ||
Irsko | 13,3 | ||
Itálie | 7,5 | ||
Německo | 18,4 | ||
Polsko | 2,1 | 8,3 | |
Portugalsko | 3 | ||
Rakousko | 15,3-20 | ||
Řecko | 3 | ||
Slovinsko | 14 |
Zdroj: EBU; webové stránky médií a správců poplatku
Poznámka: v Polsku se platí buď jen za rozhlasový přijímač, nebo za televizi a rozhlas dohromady. V Rakousku se poplatky za veřejnoprávní média liší v jednotlivých spolkových zemích, každá si může určit příplatek k základní sazbě 15,3 eura měsíčně, činí tak čtyři z devíti regionů
-čtk-
-mav-