Vypnout rádio a ztlumit světla. Globus a Tesco jdou vstříc lidem s autismem

středa, 19. března 2025, 14:05 Retail Kateřina Paterová

Dva tuzemské řetězce přizpůsobují nákupní hodiny lidem s poruchami autistického spektra. Globus i Tesco testovaly projekt už delší dobu v regionálních pobočkách, nyní jej spustily na celorepublikové úrovni.

Na přelomu února a března krátce po sobě oznámily řetězce Globus a Tesco, že zavádějí ve všech provozovnách jednou týdně nákupní hodiny pro osoby s poruchami autistického spektra (PAS). Hypermarket uzpůsobí prostředí každé úterý odpoledne, Tesco každé pondělí kolem poledne. 

Prodejny přívětivé pro lidi s autismem mají ztlumená světla, vypnuté in-store rádio, personál je proškolený, aby věděl, jak se zákazníky s PAS interagovat a být nápomocný v případě potřeby. 

Globus začal testovat své tzv. Modré hodiny v havířovské pobočce už na jaře roku 2022 ve spolupráci se spolkem ADAM – autistické děti a my, který dlouhodobě finančně podporuje.  

„Společně jsme přemýšleli, jak více vyjít rodinám s autistickými dětmi vstříc a umožnit jim nácvik aktivit jako nákup či pobyt v prostředí plném lidí za klidnějších podmínek,” uvedla pro MediaGuru.cz Aneta Turnovská, tisková mluvčí Globus ČR.

Zkušební návštěvy dětí s autismem se účastnil i psycholog, který definoval, co je potřeba upravit, aby se děti cítily v prostředí obchodu co nejlépe. „Pro Modré hodiny bylo vybráno úterý odpoledne mezi 15. a 17. hodinou, kdy bývá v obchodě nejméně zákazníků, ztišily se hluky pokladen, rádia, ztlumila světla a v prodejně je i proškolený personál,” doplnila Turnovská s tím, že k dispozici jsou také plánky prodejen a piktogramy na podlaze v uličkách.   

Školení zaměstnanců obnášelo informace o tom, co poruchy autistického spektra jsou, doporučení nehodnotit, zeptat se na potřeby zákazníků, pomoci v souladu s odpovědí rodiče, odklonit případné diváky a zajistit fyzické bezpečí v prostoru.

Podle Turnovské je zpětná vazba pozitivní a postupně se ukázalo, že Modré hodiny ocení i další skupiny zákazníků včetně seniorů nebo lidí s jinými onemocněními jako např. epilepsie. 

Zdroj: Globus

Klidná hodinka v Tescu

Rovněž v případě Tesca jde o společnou iniciativu s organizací zaměřenou na osoby s PAS, konkrétně v Sokolově. „Loni nás oslovila organizace Sokolík, která se věnuje lidem se zdravotním postižením, s nápadem na nákupní hodiny přizpůsobené lidem s PAS. V britských prodejnách Tesco toto funguje už mnoho let, a dokonce dvakrát týdně,” řekla MediaGuru.cz manažerka externí komunikace Tesco Stores ČR Iva Pavlousková

Pilotní provoz v sokolovské prodejně zahájili loni 2. dubna na Mezinárodní den povědomí o autismus, nyní projekt rozšiřují do všech poboček. „Na celorepublikové úrovni spolupracujeme s organizací Nautis. Poskytla nám desatero pravidel pro interakci a komunikaci s lidmi s autismem, všechna chystaná opatření jsme odborníkům v Nautis představili a schválili nám je,” doplnila Pavlousková. Dodala, že květen jako měsíc diverzity využijí k dalším přednáškám pro zaměstnance na různá témata včetně workshopu o PAS od odborníků právě z organizace Nautis.

Jako vhodnou dobu pro úpravu prostředí vybralo vedení pondělí mezi 12. a 13. hodinou. Jedním z faktorů byla snaha vyhnout se časové kolizi se závozem čerstvých potravin tak, aby nebylo nutné na prodejní ploše používat paletové vozíky. Dalšími prvky tzv. Klidné hodinky je podobně jako u Globusu ztlumení světel, vypnutí in-store radia a ztišení pokladních scannerů.

Novinku směrem k zákazníkům komunikuje Tesco všemi kanály včetně místa prodeje, letáků, webu a aplikace ClubCard. 

Klidná hodinka, zdroj: Tesco

Klidná hodinka, zdroj: Tesco

Slunečnice jako symbol

V anglosaských zemích nebo i v západní a severní Evropě, v Asii i Latinské Americe je čím dál známějším symbolem spojeným mj. s autismem květ slunečnice. Tak jako v tuzemsku se pojí žlutá květina s onkologickými nemocemi nebo růžová stužka s rakovinou prsu, slunečnice šíří osvětu o skrytých poruchách a postiženích (tzv. hidden disabilities). Kromě PAS může jít také o další projevy tzv. neurodivergence tedy vysokou citlivost nebo ADHD, demenci a Alzheimerovu chorobu, dál o nemoci způsobující chronickou bolest, o astma, epilepsii, cukrovku, endometriózu, chronické nemoci trávicího ústrojí jako Crohnova choroba, ulcerózní kolitida nebo i celiakie aj. Lidé, kteří trpí nějakou „neviditelnou” nemocí nebo poruchou, mohou nosit symbol slunečnice na oblečení nebo jako šňůrku na krku. 

Na webu HDSunflower, iniciativy, která vznikla v roce 2016 v Británii, lze na mapách hledat provozovny, podniky a firmy vstřícné k těmto zdravotním omezením. Mezi aeroliniemi, letišti, hotely, univerzitami nebo dalšími organizacemi v uplynulých třech letech přibylo mj. britské Aldi, britský Lidl, britský a irský prodejce elektroniky Currys, IKEA v Dánsku a také Lego Group.

„Pokud u nás nosíte Slunečnici, jsme připraveni vám poskytnout extra čas, trpělivost a pomoc, když ji potřebujete. Pokud ještě nemáte šňůrku Slunečnice, můžete si ji vyzvednout u vchodu do našich obchodních domů. V IKEA je také důležité, abyste mohli chodit do práce a bezpečně být tím, kým jste. To platí bez ohledu na to, zda máte jinou genderovou identitu nebo jiné kulturní zázemí než většina, nebo zda máte např. nějaké postižení. Až 24 % populace v Dánsku má nějaké postižení nebo chronické onemocnění a my chceme prolomit toto tabu tím, že se zaměříme na neviditelná postižení jak u zákazníků, tak u zaměstnanců,” uvedla k tomu IKEA Dánsko ve svém tiskovém prohlášení.

Lego dlouhodobě podporuje diverzitu v podobě figurek na kolečkovém křesle, s amputovanými končetinami nebo s nemocí vigilito (ztráta pigmentu). Koncem loňského roku přišel výrobce hraček s figurkami, jejichž oblečení zahrnuje i zmíněnou šňůrku nebo oblečení se slunečnicí. Stejně tak v dánské a britské divizi Lego mohou zaměstnanci se skrytými onemocněními nebo poruchami začít symbol nosit a k dispozici mají bezplatné webináře a on-line kurzy na zvýšení informovanosti a kompetencí v tom, jak poskytovat druhým potřebnou pomoc. Lego plánuje inciativu postupně šířit v dalších zemích.

„Symbol slunečnice jsme použili zatím jen v prezentacích a grafických materiálech, které se týkají Klidné hodinky, převzali jsme jej z naší centrály. Do budoucna ale zvažujeme, že bychom osvětu kolem neviditelných onemocnění a postižení začali komunikovat po vzoru zahraničí i u nás,” potvrdila Mediaguru Iva Pavlousková z Tesco Stores ČR.