
Předseda APRA Radek Maršík na konferenci Jak neukrást volby, zdroj: APRA, foto: Dan Hromada
Profesní asociace APRA představila v reakci na výsledky výzkumu, které poukazují na to, že stávající politické kampaně vnímají Češi jako neetické, Kodex eticky vedené politické komunikace. Nabízí ho k diskuzi i dalším profesním organizacím a profesionálům pracujícím na politických kampaních.
Kodex má přispět k větší transparentnosti, poctivosti a slušnosti ve volebních kampaních. Asociace s ním záměrně přichází v období před letošními parlamentními volbami. Oslovit chce nejen profesionály z oboru, kteří kampaně připravují, ale také zástupce politických stran. Ráda by, aby se ke Kodexu přihlásily a aby se jím při vedení kampaní řídily.
První návrh Kodexu představila APRA na středeční konferenci Jak neukrást volby: Etika a pravidla v politické komunikaci. Akce proběhla pod záštitou prezidenta republiky Petra Pavla, který se jí osobně zúčastnil spolu s exprezidentkou SR Zuzanou Čaputovou. Kodex vzniká na základě inspirace ze zahraničí, inspiruje se například kodexy a praxí ve Velké Británii, Kanadě, Švédsku nebo Austrálii.
„Volební kampaně v několika zemích byly zásadně ovlivněny neetickými praktikami, což prohlubuje nedůvěru občanů ve stát a demokratické uspořádání. Chceme na tyto praktiky upozorňovat a zároveň vést dialog s dalšími profesionály, jak ke kampaním přistupovat eticky,“ říká předseda APRA Radek Maršík. Dodává, že Kodex může dát vodítko, jak se mají politici ve volbách chovat.
Finální podobu Kodexu chce APRA dokončit do léta. Poté osloví politické strany a jejich volební štáby s výzvou, aby se ke kodexu dobrovolně přihlásily.
Dokument je rozdělen do čtyř hlavních sekcí:
- Transparentnost: Každý kandidát by měl být jasně identifikovatelný a volební materiály zřetelně označené.
- Poctivost: Politici by se měli zdržet falešných nebo klamavých tvrzení, manipulací i neoznačené komunikace. Kodex také doporučuje jasné označování obsahu vytvořeného pomocí umělé inteligence.
- Slušnost: Výzva k respektu mezi kandidáty, odmítnutí nenávisti, násilí či osobních útoků. Kodex také apeluje na podporu volební účasti a respektu vůči médiím.
- Zákonnost: Důraz na dodržování zákona – včetně zákazu vandalismu, uplácení voličů i soupeřů a také principu uznání výsledků voleb.
Celé znění Kodexu najdete v dokumentu, který je ke stažení níže.

Konference se uskutečnila v Písecké bráně, zdroj: APRA, foto: Dan Hromada

Zleva: Roman Pavlík, Petra Jankovičová, Jan Vrobel a Jan Hlavín. Diskusi moderoval Marek Hlavica. Zdroj: APRA, foto: Dan Hromada

Zleva: Jaroslav Poláček Jakub Skyva, Lukáš Novák, Jan Andrš a Tereza Svěráková. Diskusi moderoval Jan Pokorný. Zdroj: APRA, foto: Dan Hromada
Kodex je dobrý, sám ale nestačí
Podle odborníků z oblasti komunikace a public affairs může Kodex přispět ke kultivaci veřejné debaty. Během diskuse, která se uskutečnila v rámci zmíněné konference, zazněla řada apelů na větší profesní odpovědnost, důraz na pravdivost a potřebu samoregulace.
„Máme odpovědnost za to, co vytváříme. Když se profesní asociace spojí, dokážeme společně ovlivnit praxi i chování zadavatelů,“ uvedla například Petra Jankovičová (AKA). Podle ní Kodex poskytuje konkrétní rámec, který usnadní komunikaci s politickými klienty: „Je to nástroj, kterým můžeme říct, co už je za hranou.“
Podle Jana Hlavína (ADC) může být Kodex užitečný i jako vstupní dokument při navazování spolupráce. „Když si hned na začátku vymezíme mantinely, kde se budeme pohybovat, má to hodnotu. Může být i součástí smlouvy,“ řekl.
Odborníci však upozorňují, že samotný Kodex nestačí. „Kodex nezmění svět. Je to otisk něčeho, co už existuje – osobní integrity. Každý profesionál by měl vědět, jestli se chce chovat eticky, nebo ne,“ řekl Roman Pavlík z Asociace Public Affairs.
„Etika nespočívá v hledání způsobů, jak komunikovat iluzi, ale jak nasvítit to podstatné. Témata určují politici, ale profesionálové mají za úkol najít srozumitelnou linku napříč informačním šumem,“ uvedl v diskusi PR expert Jan Vrobel.
Do diskuse byli přizváni i zástupci všech politických stran zastoupených v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, přišli ale pouze zástupci uskupení SPOLU, STAN a Pirátů. V diskusi se shodli, že politické strany a jejich lídři nesou hlavní odpovědnost za to, jakým způsobem povedou předvolební kampaň. Etický kodex, který připravuje Asociace public relations, může podle nich sloužit jako důležité vodítko – rozhodující však bude, zda se k němu politici přihlásí.
-mav-