Počet stanic bez FM vysílačů roste, v DAB+ je jich téměř deset

čtvrtek, 24. dubna 2025, 07:05 Rádio Lukáš Polák

Devět komerčních rozhlasových stanic, které posluchači nenajdou v analogovém vysílání, mohou naladit na digitálních rádiích s podporou technologie DAB+. Mohlo jich být už výrazně víc, brání tomu ale zásadní překážka.

V DAB+ si přijdou na své posluchači žánrových stanic. Foto: generováno AI

V DAB+ si přijdou na své posluchači žánrových stanic. Foto: generováno AI

Rozhlasové vysílání v Česku prochází významnou obrodou. Své silné pozice na poli komerčních rádií sice drží nadále hráči jako Londa, Media Bohemia, Radio United a Active Radio, v éteru se ale  začínají objevovat další rádia, která si posluchači na klasických analogových přijímačích už vůbec nenaladí. Téměř výhradně jde prakticky o stanice žánrové, které se snaží přinést alternativu k rozhlasové scéně. V ní se opakují zaměření na pop, rock, aktuální hity apod.

Stávající hráči ale nechtějí o svou stabilní pozici přijít. V letošním roce proto vstoupila do nově spuštěného DAB+ multiplexu Českých Radiokomunikací, který aktuálně pokrývá přes 83 procent populace, jako první skupina Radio United (Kiss, Country, Radio 1, Spin, Beat a Signál rádio). Několik týdnů poté pak následovala skupina Active (avšak pouze s Evropou 2, Frekvencí 1 a Bontonem v mono režimu), a 23. dubna nakonec i Londa se stanicemi Impuls, Český Impuls a Rockzone 105,9.

Musiconly a ZUN rádio „topkou" v DAB+?

Dvěma pravděpodobně vůbec nejzajímavějšími projekty na poli digitálního rozhlasového vysílání, které v Česku v posledních měsících nebo letech vznikly, jsou Musiconly a ZUN rádio, dříve známé jako Zoner Underground Network. Obě stanice vysílají v multiplexu Color DAB+ Miroslava Pýchy, ZUN pak navíc i v moravské větvi sítě Teleko a u společnosti Fiera touch. Zatímco Musiconly našlo svůj středobod zájmu zejména v kvalitní oldies hudbě, druhá ze stanic se orientuje primárně na house.

Musiconly je projektem vídeňského manažera Harryho Winkelhofera a český playlist výrazně ovlivnil dlouholetý diskžokej a hudební nadšenec Pavel Bárta, který již řadu let moderuje na Color Music Radiu svou Taneční party. V minulosti působil na vlnách Českého rozhlasu. Winkelhofer s Bártou si vetknuli za cíl přinést do rozhlasového éteru vysoce kvalitní hudební produkt, který bude cílit na náročného posluchače. ZUN rádio pak našlo dlouhodobého partnera v brněnské softwarové společnosti Zoner. Do této kategorie pak můžeme zařadit i „samohrajku“ DAB Plus Top 40 dostupnou v sítích RTI cz a Teleko.

Nové projekty v sítí Fiera touch

Ve 14. týdnu letošního roku vstoupily do sítě Fiera touch pokrývající kromě Prahy i část východních Čech a Vysočiny nebo Táborsko hned dvě nové rozhlasové stanice, a to SeeJay radio a Worldradio. Za zmínku stojí v tomto směru zejména první program, který byl v uplynulých letech významným propagátorem digitálního rozhlasového vysílání. K jeho smůle byl ovšem představen v době, kdy pro DAB+ ještě nenastal vhodný čas a tato distribuce signálu byla v Česku ještě spíše v experimentálním režimu. Taneční rádio se tak vrátilo do éteru po dlouhé šestileté pauze.

Své síly s operátorem Fiera touch spojilo také Worldradio, které si klade za cíl nabídnout posluchačům hudbu ze všech koutů světa. Ve vysílání jsou tak slyšet nejen notoricky známé hity světové mainstreamové scény, ale i skladby pocházející z některých exotických zemí. Noční hodiny má pak vyplnit smooth jazz. Worldradio je na rozdíl od Musiconly, ZUNu nebo SeeJaye plnohodnotnou stanicí v tom ohledu, že nabízí i klasické denní moderované vysílání. Jde tak o rozhlasovou stanici klasického střihu, jen s tím rozdílem, že oproti FM ji naladíte pouze v DAB+ nebo online.

Mirek Pýcha s třemi „rockovými“ projekty

Duši rockera v sobě nezapřel podnikatel Miroslav Pýcha ani na poli digitálního vysílání. Jeho rozhlasová síť Color DAB+ totiž nabízí těchto rádií hned několik, byť skupina Radio United (obsahující i Radio Beat) tento multiplex již opustila a přesunula se k ČRA. Čistě pro tuto formu distribuce vrátil Pýcha na rozhlasový trh po letech nejprve Rádio Sázava, které následně doplnil i o Americana Radio. Z jeho multiplexu naopak zmizela metalová stanice Black Hornet, která si neplnila podle jeho vyjádření smluvní závazky. Podnikatel František Krása, který za ni stojí, zvažuje v záležitosti právní kroky. Celou záležitost vidí jinou optikou.

Radio 7 bez FM kmitočtů, stejně jako brzy Proglas

Rozhlasovou scénu pro věřící, která se musela obejít zcela bez analogových frekvencí, zastupuje na českém trhu Rádio 7. V této kategorii programů ho však brzy bude následovat i Rádio Proglas, kterému se rozhlasová digitalizace rozjela natolik, že se rozhodlo FM kmitočty postupně vracet. Rádio 7 odstartovalo na platformě DAB+ v roce 2022 a podařilo se mu oproti dalším hráčům na trhu získat několikaletý náskok. Původně bylo k dispozici pouze na satelitu nebo online, distribuci z družice nakonec zcela logicky vypnulo. Stanice je šířena v sítích RTI cz a Teleko.

Rádio Energic nasadilo reprízy svého vysílání

Smutnou kapitolou, která ukazuje na to, že příběhy nemusí končit vždy dobře, je rádio Energic. Stanice, jenž se před dvěma lety rozhodla udělat u posluchačů významný průlom právě prostřednictvím DAB+, aktuálně podle pozorování několika našich čtenářů i samotné redakce MediaGuru.cz začala v letošním roce vysílat reprízy svého dřívějšího vysílání, a to včetně moderovaného programu. Loňská vize provozovatele, který plánoval postupně uvést na trh až pět dalších programů, které by pokryly potřeby jednotlivých posluchačských skupin, se zatím nenaplňuje.

Boomu nových stanic brání autorské poplatky

Digitální rozhlasové vysílání DAB+ nemá v Česku na růžích ustláno, což je věc dlouhodobě známá. Po silném lobbingu komerčních rádií v uplynulých letech hájící zájmy analogové FM distribuce je tato platforma nyní sice technicky plně připravena na příchod nových hráčů, v praxi by bylo ale pro úspěšnou digitalizaci nutné překonat ještě několik překážek. Tou zcela zásadní jsou vysílací poplatky. Ty zahrnují nejen cenu za samotnou distribuci signálu, ale také (a to především) částku autorským svazům OSA a Intergram.

Pro menší rádia je tak leckdy nereálné, aby do DAB+ vstoupila, protože celkové náklady pak vystoupají na desítky tisíc korun měsíčně, a to nemluvě o tom, že na počátku je nutné vysílací radě složit jednorázový registrační poplatek ve výši 25 tisíc korun. Miroslav Pýcha na úterní komorní tiskové konferenci operátora Play.cz uvedl, že se svazy se snažil jednat jménem vlastní Asociace nezávislých rozhlasových stanic (ANROS), k žádnému významnému posunu však v této oblasti nedošlo. Celou problematiku by podle jeho slov bylo nutné tlačit přes Ministerstvo kultury. Z informací, které na konferenci zazněly, vyplynulo, že přestože lze na DAB+ poplatcích získat v současnosti i 50% slevu, jejich 
minimální výše představuje 7,5 tis. Kč měsíčně, což podle provozovatelů vysílání znamená generovat měsíčně z reklamy 
150 tisíc Kč. Digitalizace rádia však není pro české politiky tématem, jako tomu bylo v minulosti u televize.

Do DAB vstoupila i Londa, provozovatel Rádia Impuls

středa 23. dubna 2025

Evropa 2, Frekvence 1 a Bonton jsou celoplošně v DAB+

úterý 15. dubna 2025

CRA spustily komerční síť pro DAB, vysílá v nich Kiss, Country a další

úterý 4. února 2025