Poplatky pro ČT a ČRo se zvýší asi od května, novela prošla Senátem

čtvrtek, 10. dubna 2025, 07:05 Aktuality, TV, Rádio ČTK

Velká mediální novela prošla 47 hlasy z možných 70 Senátem. Musí si ji ještě podepsat prezident. V účinnost by mohla vstoupit od května 2025.

Zdroj: MediaGuru.cz

Zdroj: MediaGuru.cz

Poplatky pro Českou televizi se zřejmě od letošního května zvýší o 15 korun na 150 korun měsíčně. Pro Český rozhlas se zvednou o deset korun na 55 korun za měsíc. Senát to ve středu schválil v rámci novely, jež okruh poplatníků rozšiřuje o domácnosti s přístupem k internetu, které rozhlasový nebo televizní přijímač nemají. Od poplatků budou naopak osvobozeny firmy do 25 zaměstnanců. Novelu, pro kterou po více než čtyřhodinové debatě hlasovalo 47 ze 70 přítomných senátorů, nyní dostane k podpisu prezident. Schválení novely ocenili zástupci obou veřejnoprávních médií.

Ministr kultury Martin Baxa (ODS) zvýšení poplatků zdůvodnil tím, že nebyly valorizovány v případě televize od roku 2008, v případě rozhlasu od roku 2005. Novela podle ministra zachovává princip jedné platby za domácnost bez ohledu na počet přístrojů, které mají v držení její členové.

Česko získá moderní mediální legislativu, která reaguje mimo jiné na změny v technologiích, řekl Baxa novinářům po schválení předlohy. Zvýšení poplatků pokládá ministr kultury za únosné, zajistí podle něho finanční stabilitu médií veřejné služby a zároveň se nedestabilizuje celý mediální trh. „Věříme, že účinnost bude od 1. května. V těch lhůtách je to ještě zvládnutelné," řekl Baxa. O principech změn debatoval s prezidentem už loni, nyní, jak uvedl, mu nabídl osobní konzultaci.

Televizní a rozhlasový poplatek se má podle novely do budoucna zvyšovat v závislosti na míře inflace, pokud bude vyšší než šestiprocentní. Jejich navýšení by tak neschvaloval Parlament jako dosud. Opoziční ANO se neúspěšně snažilo novelu odmítnout. Slíbilo poplatky nahradit financováním veřejnoprávních médií ze státního rozpočtu, což by podle koalice fakticky znamenalo jejich zestátnění a podřízení vládnímu vlivu.

Generální ředitel České televize Jan Souček následně na síti X uvedl, že novela přinese mimo jiné nezávislé a udržitelné financování veřejnoprávní televize. Schválení novely umožní realizovat strategické plány transformace a rozvoje televize v příštích letech a „přinášet našim divákům ten rozsah a kvalitu služeb, na které jsou zvyklí", dodal. Mluvčí rozhlasu Jiří Hošna konstatoval, že novela zajišťuje stabilitu financování i politickou nezávislost. „Myslím, že mít další pojistku demokracie se za deset korun navíc vyplatí," dodal.

Norma má okruh poplatníků, na něž se bude povinnost úhrady vztahovat, doplnit o domácnosti bez televize, ale s počítači, chytrými telefony nebo tablety. Celkem by mohlo podle Baxy přibýt 600 tisíc poplatníků. Nárůst poplatků by příjmy televize podle ministra navýšil až o 860 milionů korun ročně, příjmy rozhlasu zhruba o 230 milionů korun za rok. Česká televize loni hospodařila s rozpočtem 7,95 miliardy korun a Český rozhlas s 2,39 miliardy korun. Poplatky u obou veřejnoprávních institucí tvoří většinu příjmů.

Pro 3,3 milionu domácností se tak podle ministra nic kromě zvýšení poplatků nezmění, domácnosti seniorů s tlačítkovými telefony nadále poplatky platit nebudou. Nové možné plátce televize a rozhlas osloví podle Baxy s výzvou, aby se k poplatkům přihlásili nebo vyplnili čestné prohlášení, že přístroji schopnými přijímat rozhlasové či televizní vysílání nedisponují.

Novela od poplatku osvobodí firmy do 25 zaměstnanců, což znamená, že 260.000 nynějších poplatníků bude osvobozeno od poplatku, podotkl Baxa. Podnikatelé a firmy budou mít dva měsíce, tedy zřejmě do července čas na to, aby se novým pravidlům přizpůsobily. Do té doby budou hradit rozhlasový a televizní poplatek jako doposud.

Novela má také zavést omezení sponzoringu na 260 hodin ročně ve vysílání České televize, přičemž čtvrtina těchto příjmů půjde do Státního fondu kultury. Oběma veřejnoprávním médiím novela podle ministra zapovídá umisťování obchodních sdělení na jejich internetových stránkách.

Server MediaGuru upozornil, že v celoplošném vysílání Českého rozhlasu se má podle novely snížit objem takzvaných obchodních sdělení z dosavadních tří minut na jednu minutu. Na regionálním okruhu to bude z pěti minut na dvě minuty denního vysílacího času. Obchodním sdělením se rozumí například reklama i sponzoring. ČRo tím ročně přijde o 100 milionů korun. Navíc se mu zkomplikuje vysílání sportovních či kulturních událostí. "Protože i na reklamu a sponzoring spojený s vysíláním těchto událostí se bude vztahovat denní limit stanice," řekl serveru ředitel komunikace ČRo Jiří Hošna. Celkově ale přijetí novely ČRo vítá.

Sněmovna schválila zvýšení poplatků pro Českou televizi a Český rozhlas

středa 5. března 2025

ČT a ČRo přijdou o reklamu v digitálu, zásadně se omezí reklama na ČRo

středa 5. března 2025

-čtk-