Realizace a reporting
Naplnění strategie a mediaplánu se odrazí v realizaci, její výsledky se poté vyhodnotí.
Realizace mediální kampaně
Pro realizaci mediální kampaně je důležitý mediaplán a technické podklady (TP). Jde o dokument, který shrnuje kdy, kam a v jaké podobě je třeba doručit podklady pro inzerci: vysílací kazety s TV spoty, MP3 s rozhlasovými spoty, soubory s tiskovými podklady v elektronické podobě, adresu FTP serveru apod.
Reklamu zasílají do inzertních oddělení médií přímo reklamní agentury a kreativní studia. Mediální agentura v této fázi pomáhá při komunikaci mezi zadavatelem reklamy a inzertním oddělením média.
Mimo jiné mediálka vstupuje do komunikace v případě, že inzerce není realizována ve stoprocentní kvalitě – pomáhá klientům s kompenzacemi, reklamacemi.
Reporting v mediálním plánování
Mediální agentura reportuje klientům výsledky realizované kampaně. Reporting má tyto účely:
- Dokladovat, že reklama opravdu proběhla. K tomu slouží tzv. dokladové výtisky a kreativní monitoring proběhnuvších reklam.
- Monitorovat, jak byla reklama v konkurenčním prostředí vidět. K tomu slouží tzv. Competitive Reports - tabulky, které obsahují přehled všech mediálních investic v dané produktové kategorii.
- V ideálním případě pomocí výzkumů se měří reálný dopad kampaně: jak reklama zapůsobila na cílovou skupinu, jakou práci odvedla. Měří se např. povědomí o reklamě, povědomí o značce, preference, loajalita nebo další parametry.
To vše slouží k plánování další reklamní komunikace, mediální plánování je tedy vlastně nikdy nekončící proces, součást dlouhodobého budování značky.