Mediální slovník
ABCDE klasifikace
Typologie, která populaci rozděluje do několika skupin podle kombinace sociálního postavení a ekonomické zdatnosti domácnosti, ve které člověk hospodaří. Všichni členové domácnosti jsou tedy zařazeni podle postavení hlavy domácnosti (přednosty domácnosti).
V rámci ČR je využívána ABCDE klasifikace společnosti Nielsen Admosphere. Ta je součástí výstupních dat hlavních českých výzkumů o konzumaci médií v ČR: měření sledovanosti televizního vysílání (PCEM), měření internetové návštěvnosti NetMonitor, měření poslechovosti rozhlasu Radioprojekt a měření čtenosti tisku MEDIA PROJEKT.
Obvykle se skupina A považuje za nejvyšší, E za nejnižší.
V praxi to vypadá následovně:
A |
Top manažeři a profesionálové s nejvyšším vzděláním |
B |
Střední management |
C1 |
Nemanuální pracovníci s vysokým vzděláním, kvalifikovaní pracovníci, vlastníci, firem |
C2 |
Kvalifikovaní dělníci, nemanuální pracovníci |
D |
Kvalifikovaní a nekvalifikovaní manuální pracovníci a málo vzdělaní pracovníci v nemanuálních profesích nebo na manažerských postech |
E |
Málo vzdělaní kvalifikovaní i nekvalifikovaní manuální pracovníci, malí podnikatelé v zemědělství a rybářství |
V případě potřeby je možné používat následující slovní ekvivalenty pěti ABCDE písmenných nadskupin: A = vyšší třída, B = vyšší střední třída, C = střední třída, D = nižší střední třída, E = nižší třída.
Související pojmy:
Cílová skupina, MML-TGI, TV-Metr, Radioprojekt, LAE, Media projekt