Mediální slovník
AIDA (AIDYA)
Složenina slov:
Attention (pozornost)
Interest (zájem)
Desire (přání)
Action (akce)
Jednoduchá, v současnosti již překonaná, koncepce působení reklamy. Podle této teorie reklama po vzbuzení pozornosti vyvolá přání, bažení po produktu a následnou akci (koupi produktu). Tato teorie ale nebere v potaz náhodné či impulzivní nákupy, kdy nejprve nakoupíme (akce = koupě levné tyčinky, která je vystavena u pokladny) a teprve potom produkt vyvolá náš zájem (chutná nám) a přání (opětného nákupu).
Dále nezohledňuje ani model, kdy nejprve pocítíme přání či potřebu (už fakt potřebuji auto) a teprve poté sháníme informace a (možná) nás zaujme nějaká akční nabídka... Příkladů by bylo více.
Někdy se v literatuře vyskytuje v podobě AIDYA, kde Y zastupuje Yes jako pozitivní rozhodnutí o nákupu zvoleného produktu či značky.
Attention (pozornost)
Interest (zájem)
Desire (přání)
Yes (ano)
Action (akce)
Související články: