Mediální slovník
Astroturfing
Jedná se o formu guerilla marketingu, klamavou techniku v rámci PR. Zadavatel reklamy využívá ke své propagaci placené pozitivní reakce spotřebitelů či fanoušků. Astroturfing využívá masmédia, v současnosti hojně internet, kde se snaží najaté osoby ovlivňovat veřejné mínění. Může jít o účast v on-line diskusích, sociálních sítích, anketách či psaní pochvalných článků na osobní blog.
Astroturfingové kampaně se využívají v oblasti propagace, showbyznysu nebo politiky, jejichž cílem je vyvolat falešný dojem spontánní, přirozené a pozitivní reakce, skrýt plánované komerční či politické sdělení pod roušku rádoby nezávislého chování veřejnosti. Reakce je však uměle zinscenovaná a strategicky vytvořena. Účelem je vyvolat pozitivní obraz o klientovi v očích veřejnosti. Zdánlivě autentická výpověď pak může vypadat např. takto:
"Nejlepší tonikum, co jsem kdy vyzkoušela. Krásně se vstřebává, pleť je hebká a připravená na další vrstvy. Doporučuji všem."
Patří k agresivním a neetickým formám guerilla marketingu.
Název astroturfing pochází od názvu firmy AstroTurf, výrobce umělých trávníků, tedy produktu, který se snaží vypadat jako přirozený.
Související pojmy:
Slovník internetové reklamy, Úvod do internetového trhu, Výkonnostní marketing, Search Engine Marketing