Mediální slovník
Behaviorální marketing
Behaviorální marketing je pojem obecně označující komplexní analyzování zákazníkova chování pro větší marketingovou efektivitu. Behaviorální marketing je spíše internetový pojem, ačkoliv snaha o pochopení návyků a oblib zákazníka provází obchod již od nepaměti.
Behaviorální marketing na internetu můžeme rozdělit do dvou oblastí:
1) Sledování chování uživatele na konkréním (např. firemním) webu. Můžete sledovat, z jaké části Česka uživatel přišel, z jakých stránek se na web proklikal, zda je na stránkách „nový“, co ho nejvíce zajímalo, kde měl na stránkách problémy nebo na jaké stránce web opustil. Na základě těchto (a více) dat je pak možné upravit stránky (od struktury po design) tak, aby co nejlépe splňovaly nároky uživatele. Vlastníte-li e-shop, je možné na základě behaviorálního marketingu zjišťovat trendy v prodejích; co se stane, dáte-li speciální nabídku do levého rohu, jestli si produkty kupují více Ostraváci, nebo Pražáci, jestli lidé, kteří přišli z vyhledávače, uskutečňují tržby, nebo zda vám funguje reklamní kampaň atd.
2) Druhý (a významnější) význam behaviorálního marketingu jsou sofistikované reklamní systémy (tzv. bt systémy – behavioral targeting) umožňující cílit na uživatele na základě jeho nedávného chování na internetu. Ty se dělí na tři druhy:
a) Ty, které se zakládají na tom, jaké weby (součástí velkých portálů) jste navštívili. Např. lidé, jenž často navštěvují na serveru Novinky.cz sekci Žena, by byli zařazeni do skupiny „cílení na ženy“. Při pohybu na portálu by se jim pak objevovaly reklamy na ženské produkty daleko více, než kdyby server Žena nenavštěvovali.
b) Ty, které se orientují dle toho, co uživatel v minulosti vyhledával na vyhledávačích. V podstatě se na základě hledaných slov utvoří jakýsi profil uživatele.
c) Ty, které využívají formu kontextové reklamy (reklama zobrazována na základě klíčových slov obsažených na stránkách).
Související pojmy:
Slovník internetové reklamy, Úvod do internetového trhu, Výkonnostní marketing, Search Engine Marketing