Mediální slovník
Focus group(s)
Focus group je název pro kvalitativní výzkumnou metodu. Focus groups se používají pro zjišťování motivů jednání, důvodů odmítání produktu, informací kvalitativního charakteru, tvorbě hypotéz.
Výzkumná agentura rekrutuje skupinu respondentů z cílové skupiny (8–10 lidí) a prostřednictvím moderátora s nimi vede diskuzi na dané téma. Může to být problematika určité produktové kategorie, testování konceptů reklamních spotů apod. Zadavatel (klient) focus groups má možnost sledovat tuto diskuzi pasivně, např. pomocí videokamery nebo polopropustného zrcadla.
Určité riziko focus groups představuje možná účast respondentů, dominantních jedinců, kteří svým názorem mohou ovlivnit názor zbytku respondentů. Výstupy takové focus group potom budou ovlivněné a nebudou podávat dobrý obraz reality.
Focus groups se realizují jednou či vícekrát, např. v Praze a mimo Prahu, jelikož hodnoty a chování obyvatel velkých měst se zpravidla liší od ostatních spotřebitelů.
Související pojmy:
Animatic, Kvalitativní výzkum, Kvantitativní výzkum, Respondent