Úvod do kinoreklamy
Návštěvnost kin se v posledních letech zvyšuje, táhnou české i zahraniční filmy.
Návštěvnost českých kin dosáhla v roce 2016 15,6 milionů diváků, což je nejvíc od roku 1993. Ve srovnání s rokem 2015 přišlo do kin o 2,7 mil. diváků více. Celkové čisté tržby z prodeje vstupenek přesáhly hranici dvou miliard korun, v meziročním srovnání vzrostly o 342 mil. korun. Vyplývá to z dat Unie filmových distributorů.
Vývoj návštěvnosti kin v ČR, 2012-2016
diváci | tržby (Kč) | |
2012 | 11 181 851 | 1 275 596 489 |
2013 | 11 057 559 | 1 424 245 647 |
2014 | 11 558 586 | 1 462 670 233 |
2015 | 12 958 099 | 1 669 176 581 |
2016 | 15 621 923 | 2 011 044 198 |
Zdroj: Unie filmových distributorů
Nejnavštěvovanějším filmem roku 2016 se stala česká pohádka režiséra Jiřího Stracha Anděl Páně 2, která do kin přilákala 914 tisíc diváků a utržila 110 milionů korun. Úspěšné byly dále filmy Tajný život mazlíčků, Fantastická zvířata a kde je najít, Lída Baarová či Deník Bridget Jonesové.
Počet provozovatelů multikin se v průběhu let zkoncentroval a v současnosti jsou hlavními hráči společnosti Cinema City (na začátku roku 2011 koupila Palace Cinemas) a CineStar (v roce 2009 pohltila Village Cinemas). Zhruba dvoutřetinová návštěvnost českých kin připadá na multikina.
Cinema City Czech vlastní 14 multikin (stav k říjnu 2017), které disponují 133 sály a to v Praze (Galaxie, Nový Smíchov, Letňany, Zličín, Flóra, Chodov), Brně, Liberci, Pardubicích, Plzni, Ústí nad Labem a v Ostravě. Součástí její sítě jsou i 3D Imax a 4DX (celkem tři sály - dva v Praze a jeden v Plzni). Vlastníkem Cinema City je od roku 2014 britská společnost Cineworld.
Síť multikin CineStar v České republice vznikla v roce 2001. Patří pod ní 12 multikin s 90 sály: Hradec Králové, Olomouc, Ostrava, Jihlava, České Budějovice, Plzeň, Liberec, Mladá Boleslav, Pardubice, Praha-Anděl (kde je i sál Gold Class) a Praha-Černý Most. Poloviční podíl ve společnosti CineStar má společnost CineStar International, druhá polovina patří Pavlu Vodičkovi.
Tři multiplexy s 18 sály pak spadají pod společnost Premiere Cinemas Czech (multikina v Praze-Hostivaři, Teplicích a v Olomouci). Vlastníky multikin Premiere Cinemas Czech jsou rovnocenně David Horáček a David Jelínek.
Ve Zlíně pak operuje Golden Apple Cinema se šesti sály a v Praze-Ládví Intersonic Entertainment se dvěma sály.
Reklama se v kinech vyskytuje na plátnech v kinosálech (on-screen) a mimo plátno (off-screen). On-screen reklamu je možné nakupovat buď po jednotlivých sálech, nebo po celých sítích většího počtu sálů. Reklama se prodává na denní i týdenní bázi a cena reklamy se odvíjí za zásah, tedy podle návštěvnosti konkrétního multikina. CPV za oslovení jednoho diváka se už na spodní úrovni může pohybovat kolem cca 2 Kč. Je tedy možné vybírat jak síť sálů po celé republice, tak i cílit reklamu regionálně podle zvolené lokality a příslušného sálu v dané lokalitě.
Prodej reklamy pro multikina Cinema City zajišťuje New Age Advertising a pro multikina CineStar společnost CineXpress. Ta rovněž zajišťuje i on-screen a of-screen reklamu pro zlínský Golden Apple Cinema.
Jednosálová kina zastupovala společnost Mediatta, která se ale potýkala s insolvencí. Na konci roku 2012 vznikla společnost Visia Cinema, která od začátku roku 2013 vstoupila na trh s novou sítí klasických kin Cinet. Na poli kinoreklamy zastupuje 85 kin v 80 městech po celé České republice. Počet kin a diváků se mění každým měsícem (aktuální seznam lze sledovat zde).
Prodejcem reklamy pro jednosálová kina je také společnost Netcin, která prodává reklamu pro 121 kin v České republice (údaj platný k začátku roku 2016) zhruba ve 116 městech republiky (aktuální přehled zde).
Většina multikin postupně digitalizovala svá plátna. Znamená to, že namísto filmového pásu se spoty dodávají k promítání v elektronické podobě a tak jsou digitálním projektorem i vysílány. Vysílání je řízeno počítačem a tak lze v tomto případě nasazovat reklamy cíleně v některé dny v týdnu nebo o víkendu, vybírat si konkrétní filmy nebo i pokaždé jiné pozice v reklamním bloku. Podle nasazení pak probíhají i platby. Další novinkou je postupné pronikání 3D projekce filmů a s tím rozvíjející se možnost využívání 3D reklamních spotů.