Přehled trhu venkovní reklamy
Trh outdoorové reklamy se značně zkoncentroval, ovládá ho jen pár subjektů.
Vývoj trhu a hlavní hráči
Venkovní reklama, neboli out of home (OOH), představuje veškeré nosiče, které se objevují ve veřejném prostorů od billboardů, zastávek městské hromadné dopravy, sloupů pouličního osvětlení, plakátů ve vlacích nebo tramvajích, polepů v místě prodeje nebo v různých komunitních místech (restaurace, tělocvičny, firmy atp.). Stejně jako v jiných meditypech se také outdoorový trh koncentruje, o akvizice se zde stará především nejsilnější hráč na trhu venkovní reklamy, společnost BigBoard Praha.
Přehled hlavních provozovatelů
provozovatel | hrubý inzertní objem v roce 2016 (tis. Kč) |
Skupina Bigboard | 2 766 987 |
JC Decaux Outdoor | 992 485 |
euroAWK | 511 689 |
Railreklam | 227 167 |
Mediapharma OOHTV | 122 319 |
Super Poster Outdoor | 97 910 |
MedialChannel Outdoor | 89 444 |
POS Media Outdoor | 64 092 |
Obchodní model
Platí se cena za plochu, lokalitu, reklamní nosič, případně za síť ploch nebo síť nosičů reklamy. Základní doba pronájmu plochy je jeden měsíc. Kratší kampaně, resp. čtrnáctidenní je možné realizovat jen na velmi omezeném počtu nosičů.
V praxi vypadá nákup outdoorové reklamy tak, že zadavatel obdrží nabídku ploch s jejich charakteristikami a nabízenou cenou. To znamená počet/seznam ploch s jejich rozměry a umístěním (např. rámečky v MHD), v případě billboardů jsou k dispozici tzv. rodné listy ploch. Na takovém dokumentu je billboard vyfocen, na orientačním plánku (mapce) je vyznačena jeho poloha a orientace vzhledem k okolním komunikacím, na listu se nacházejí i další důležité informace týkající se osvětlení apod.