Plánování tiskových kampaní
Při plánování tiskových kampaní se berou v potaz kvalitativní a kvantitativní aspekty.
Stejně jako v ostatních media typech je na základě klientského zadání nejprve vytvořen strategický plán na všechna média, v jehož rámci je stanovena úloha pro tiskovou kampaň. Rozlišuje se obvykle kvantitativní (hard) a kvalitativní (soft) data, která hrají roli při výběru titulů.
Kvantitativní – hodnota mediálního nákupu
- Reach, který v kombinaci s ostatními médii může titul dodat.
- Frekvence.
- Afinita (vhodnost) pro cílovou skupinu.
- Čtenost v cílové skupině.
- Celkový prodaný náklad.
- Cena inzerce – obvykle vztažená na tisíc oslovených čtenářů – CPT.
Využívá se optimalizační softwary, které umožňují multikriteriální rozhodování. Hledá se nejlepší možný kompromis mezi zásahem (reach), frekvencí (OTS) a cenou. Od plannera se očekává, že se nebude jen bezhlavě řídit doporučením softwaru, ale že při výběru konkrétních tiskových titulů vezme v úvahu i těžko vyčíslitelné kvalitativní parametry.
Kvalitativní – hodnota pro značku i kampaň
- Obsah titulu a vztah k inzerované kampani.
- Přidaná hodnota, kterou může titul dodat (např. advertorial zdarma navíc).
- Pozice inzerátu (např. umístění reklamy u tematicky blízkého článku).
- Ochota redakce ke speciálním projektům (soutěže).
- Možnosti netradičních formátů inzerce: vkládané, vlepované, titulní strana Kvalita tisku, obsahu, papíru.
Výsledkem těchto úvah je implementační plán, který musí splňovat všechny požadavky a obsahuje veškeré detailní informace o každém vybraném titulu i každém vydání. Tento detailní tiskový plán obsahuje zejména: cílovou skupinu, její velikost, seznam použitých titulů, vydavatelských domů, termíny vydání, formáty a umístění inzerátů (čtyřbarevný 1/4 na redakční straně vpravo), označení PR nebo vkládačky, opakování, všechny ceny a slevy, tištěný náklad titulu, mediální ukazatele (čtenost, reach, CPT), jméno značky, produktu, název kampaně a kalendář s daty, kdy inzeráty vycházejí.