Nejvíce e-shopů na českém trhu vzniká v lednu

neděle, 1. března 2020, 08:15 Aktuality, Retail MediaGuru

Nových internetových obchodů v České republice nejvíce přibývá v lednu, do dvou let by zde mohlo být přes 50 tisíc e-shopů.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Česká republika je e-shopovou velmocí. V loňském roce dosáhl obrat e-commerce podle APEKu 155 miliard korun, letos by se měl podle prognózy zvýšit o 10 až 15 %. V současnosti funguje na trhu mezi 35 až 45 tisíci e-shopů.Na počet obyvatel se pyšníme nejvyšším počtem e-shopů v Evropě. A vzhledem k tomu, že toto číslo neustále roste, tak jízda ani zdaleka nekončí. Odhaduji, že do dvou let bude v Česku přes 50 000 e-shopů,“ myslí si Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Podle údajů Shoptetu, poskytovatele e-shopových řešení, přibývá nejvíce nových internetových obchodů vždy začátkem roku. V lednu si zakládá e-shop zhruba dvaapůlkrát více lidí než v ostatních měsících. „Leden znamená pro zakladatele e-shopů start s čistým štítem a snazší plánování. Co do počtu nově vznikajících obchodů překonává i letní období, kdy mají majitelé nejlepší podmínky pro přípravu na předvánoční prodej,“ dodává Miroslav Uďan.

Oproti období, kdy začínající e-shopaři nové obchody teprve testují, se jich ostrého spuštění dočká zhruba desetina. „Data pro jednotlivé měsíce dopočítáváme zpětně, protože založení e-shopu klientům trvá v průměru třicet až čtyřicet dnů,“ vysvětluje Miroslav Uďan. Ze statistik také mimo jiné vyplývá, že v zakládání internetových obchodů převažují muži oproti ženám, a to v 63 % případů.

Obchody vznikající v lednu se nejčastěji specializují na prodej oblečení a doplňků (18 %), což je i nejčastější sortiment e-shopů. Neobvyklé ale nejsou ani e-shopy se zaměřením na potřeby pro domácnost a zahradu (8 %), potraviny (8 %) nebo kosmetiku a parfémy (5 %).

Zdroj: Shoptet

Zdroj: Shoptet

Mezi nejprodávanějšími produkty na internetu však stále zůstává spotřební elektronika.

Téměř 70 % veškerého zboží prodávají e-shopy se sídlem v Praze. Po hlavním městě následuje Brno (8 %) s Ostravou (6 %), značný podíl online prodejů připadá také Jihočeskému kraji (3 %). „V uplynulém roce se množství e-shopů meziročně navýšilo o tři a půl procenta. Česká e-commerce je stále na vzestupu a nadále se rozvíjí, podobný nárůst proto očekáváme i v letošním roce,“ doplňuje Miroslav Uďan.

-stk-