AdParáda: V únoru vítězí McDonald's se špinavým nádobím
Únorová AdParáda se kvůli koronaviru bohužel nemohla nahrávat, nejlepší reklamy měsíce však kreativci z ADC zhodnotili i tak.
I když nám koronavirus nedovolil navštívit studio, a doručit vám tak naši reklamní hitparádu v podobě, na kterou jste zvyklí, rozhodli jsme se, že vás hlady trpět nenecháme. Deset nejlepších reklam měsíce února, o jejichž pořadí rozhodli členové Art Directors Clubu (ADC), vám tak přinášíme alespoň v textové podobě.
10. místo – Orion: „Tyčinky“ – Zaraguza
Na začátek tady máme jednu sladkou tečku dle společného receptu Zaraguzy a Orionu. V novém televizním spotu značka komunikuje celé portfolio čokoládových tyčinek a lidem připomíná, aby při koupi nezapomínali na členy své rodiny. Spot režíroval Štěpán Zálešák, produkci zajišťovali Nomad films. Nejvyšší známkou 6 ohodnotil tuto práci Richard Stiebitz: „Jestli je insight, že pamlsek kupuju sobě a mám na něj takovou chuť, že na ostatní zapomínám, je to tam.“
9. místo – „Královská volba“ – Isobar
Agentura Isobar dostala chuť na čepovanou krušovickou klasiku, navázala proto na nadlinkovou komunikaci Je to na tobě, tak vybírej královsky od agentury DDB Prague. Ve čtveřici online spotů, které režíroval Prokop Motl, rozvíjí koncept královské volby. O tom, zdali nechali pivní nápady dostatečně uležet jsme nechali rozhodnout naše porotce. U Kláry Palmer se kampaň setkala s nepochopením: „Já to hlavně vůbec nechápu. Kdo jsou ti ,oni'? Proč by po mně měli něco chtít?“ Richard Stiebitz k tomu dodává: „Hele dobrý, jen je to zase hrozně popisné a není tam překvapení. Ale chápu, že na něj není v instastory čas.“
8. místo – E.ON: „Virtuální baterie“ – Mark BBDO
Mark BBDO pokračuje v konceptu, kde E.ON vystupuje jako správný dodavatel energií v kontrastu s jeho přesným opakem „běžným dodavatelem“, který je reprezentován call centrem a Marthou Issovou v hlavní roli. Režie se ujal Tomáš Bařina. Tato práce nejvíce osvítila Honzu Marcinka, který si chválí „dlouhodobou práci s formátem call centra“ a dodává: „Člověk hned ví, že jde o E.ON, i když většinu spotu zabírá ,běžný dodavatel energií’.“
7. místo – Gambrinus: „Končíme s plastovým, cinkejte lahvovým“ – Triad Advertising
Pivovar Gambrinus udělal produkci a distribuci piva v PET obalech „pápá“. V kampani, která měla upozornit na toto udržitelné gesto, však značka použila jiné citoslovce – „cink“. Na pomoc s cinkáním byla přizvána agentura Triad Advertising, která ho adaptovala do všech mediálních formátu. Jak líbezně zněl zvuk skla našim porotcům? Jana Bauerová spot chválí, ale řeší zásadní dilema: „Oproti jiným spotům od Gambrinusu to považuju za posun k lepšímu. Zajímalo by mě jediné: vážně cílovka, co si kupuje Gambrinus řeší ekologii?“ Martin Svetlík zato nešetří chválou: „Super sound design, cinká to fakt pěkně. Pobavila i social exekuce s posilovnou. Celkově teda dobrý.“
6. místo – NN: „Obyčejní hrdinové“ – Studio by Creative Dock
Obyčejní hrdinové jsou mezi námi. A také v kampani na životní pojištění od NN. Tváří hlavního spotu se stal triatlonista Pavel Podešva. V online prostředí se dále objevují inspirativní příběhy Blanky Poštulkové, majitelky Tvarůžkové cukrárny, a pořadatele cestovatelských filmů Dana Hály. Na tvorbě kampaně se podílelo Studio by Creative Dock spolu s produkční společností Punk Film. Režijní taktovky se chopil Pavel Nosek. A jak moc heroický výkon podali samotní tvůrci? Martin Svetlík hodnotí sedmičkou a říká, že „autentický příběhy jsou vždycky dobrá volba, když s nima umíte pracovat. A kromě prvních deseti vteřin se to tady povedlo.“ Richard Stiebitz a Honza Marcinek mají oba pocit, že „tohle za-vámi-stání viděli minulý rok u České spořitelny“. No, zvažte sami.
5. místo – Modrá pyramida: „Lepší bydlení nemusí být drama“ – Brain One
Sehnat vlastní bydlení je v dnešní době pořádné drama. To si myslí nejenom Modrá Pyramida, ale i agentura Brain One, která připravila pro tutéž značku poutavou kampaň založenou na telenovelovém kýči, nad kterým by si radostí mohla oči vykoukat i samotná Esmeralda. Estetika soap opery však zaujala i Honzu Marcinka: „Retro-sitcomová forma hezky vynikne mezi ostatními značkami a krásně to pracuje s insightem.“ Richard Stiebitz se dobře pobavil, ale měl i drobné výtky: „Hele dobrý, jen mi připadá ta konstrukce s dramatem dost popisná. Ale ne, že bych se nebavil.“
4. místo – T-Mobile: „Svoboda – Tanečnice“ – Saatchi & Saatchi
Bramborovou medaili si tentokrát odnáší již tradiční spojení společných chutí Saatchi & Saatchi a T-Mobile. Operátor se v jarní kampani připomíná s neomezenými daty v mobilu a zdůrazňuje svobodu, kterou tím přináší svým zákazníkům. Spotem nás provází malá tanečnice a písnička Don’t Stop Me Now od Queen. Produkci zajistila společnost Bistro Films a spot režírovala Jasmina Blažević. Spot nejvíce zahrál u Martina Svetlíka, pro kterého je to „obrovskej skok dopředu oproti tomu, co T-Mobile dělal poslední dobou“. Ale nejen on, ale i Klára Palmer a Jana Baureová se však pozastavují nad tím, že „už to někde bylo“ a vzpomínají jistou reklamu od John Lewis. „Ale co už někde nebylo, že jo,“uzavírá s pomyslným úsměvem Martin Svetlík.
3. místo – McDonald’s: „Wh4tever_door you‘re at“ – DDB Prague
Pro pařmeny, gamery a další lidi, kteří svět ovládají výhradně pomocí tlačítek na klávesnici a joysticku, připravila agentura DDB vlastní odnož kampaně pro dovážkovou službu značky McDonald’s. Jana Bauerová při hodnocení vypila lektvar chvály a aktivovala amulet zvědavosti: „Další pěkně odvedené řemeslo pro Mekáč! Kdyby ty portály byly ze skutečných her, věřím, že by to bylo ještě o pár levlů jinde, ale i tak je to moc povedený. Chápu, že získat práva je asi utopie. Ještě by mě zajímalo, kde se to objeví.“ Zato na Honzu Marcinka někdo použil zaklínadlo zmatenosti: „Gameři asi pochopí. Já se přiznám, že mně trochu trvalo, než jsem pochopil pointu.“
2. místo – Art Directors Club – ADC Czech Creative Awards 2020
O přípravu každoroční kampaně pro komunikaci udílení „Louskáčků“ se mezi kreativci svádí líté boje. Tentokrát si toto sousto pro sebe ukousli Klára Palmer, Ivan Soukup, Boogie Films a Creative Embassy a společnými silami vyslali do světa kampaň s headlinem „Make Your Ego Bigger“. Vizuály nafotil Pavel Hejný ve spolupráci s Rado Šaptovićem. Že po získání „Louskáčka“ naroste ego nejednoho kreativce potvrzuje Honza Marcinek i Richard Stiebitz: „Hele dobrý. Ego je v soutěži vždycky cítit, tak se za něj nestyďme!“ Slávek Zajíc hodnotí osmičkou a přidává jeden věcný komentář: „Chybí lepší vazba obrazu a střihu na hudbu.“
1. místo – McDonald’s: McDelivery – DDB Prague
Agentura DDB Prague připravila sérii kreativních vizuálů, které propagují rozvozovou službu McDelivery. Haldy použitého nádobí zde nápadně připomínají oblíbené produkty značky McDonald’s. Kampaň v našich porotcích vzbudila chuť na šťavnatvou konstruktivní kritiku i sladká slova chvály. Malý předkrm připravil Milan Vlasák: „Je skvělé shlédnout vyprávění, kde jediný text je název brandu.“ Se slovy chvály přismahnul i Martin Svetlik: „Nejsem velkej fanoušek konceptu ,věci, co vypadaj jako hranolky nebo burger, ale nejsou, protože je to ve skutečnosti chytrá reklama na něco jinýho od mekáče'. Ale tohle je milý a čistě udělaný.“ Sladkou-kyselou tečku za tímto kreativním obědem dává Klára Palmer: „Je to povedený. Jen škoda, že je to festivalovka, jak vyšitá.“
Otázky pro Gerta Laubschera, kreativního ředitele agentury DDB Prague
Ahoj, Gerte! V České republice pracuješ už rok. Jaké jsou rozdíly mezi kreativitou v Česku a v Jihoafrické republice, odkud pocházíš?
Wow, to už je rok! Určitě je tady mnoho podobností, ale také pár rozdílů. Podle mě jsou Češi velmi kreativní. Ale trochu mi tady chybí nápady, které by měly nějaký silný kulturní kontext. V JAR jsme to měli podobné jako u vás. Naše země si za posledních 30 let také prošla dramatickými změnami. A to nám dalo mnoho insightů a inspirace pro naši práci, která pak dokáže rezonovat i mezi „obyčejnými“ lidmi. Založit to na kulturní pravdě. Myslím, že tímto se Češi také mohou inspirovat.
Jak si ty osobně užíváš práci s českými kreativci a klienty?
V DDB si to užívám. Měl jsem štěstí, že jsem přišel právě do agentury, která má již vybudovanou silnou kulturu a ambice dělat kreativně výjimečnou práci. Dá se říci, že jsem dostal do péče již velmi dobře opečovávané klienty a vztah mezi nimi a agenturou je určitě partnerský. Tohle partnerské nastavení je důležité, protože díky němu vzniká svoboda, díky které mohou agentury a klienti společně tvořit práci, která bude mít skutečný dopad.
McDonald's obecně patří mezi značky, které jsou kreativní. Viděli jsme již mnoho oceněných kampaní z různých koutů světa. Jak moc těžké je přijít s něčím novým pro takovou značku jako McDonald's?
Ano, tohle je opravdová challenge. Není to vůbec lehké. Ale je dobře, že nás kreativce to nutí přemýšlet nad věcmi jinak. A dokud tady budou klienti dost odvážní na to, aby kupovali kreativní nápady, nikdy tu nebude o takové nápady nouze.
Kampaň na McDelivery proběhla před několika měsíci, včetně vizuálů a TV spotu. Tahle konkrétní práce, to byla proaktivita vaší agentury? Co si myslíš o komentářích, že je to takzvaná „festivalovka“?
Tenhle typ otázek zbožňuji (smích). Takže. Úplně na začátku jsme si s klientem sedli a v marketingovém kalendáři našli prostor pro kreativní příležitosti. McDelivery byla jednou z nich. Klient po nás chtěl, abychom přinesli taktické exekuce v rámci celé McDelivery integrované kampaně, které budou cíleny na různé skupiny, například hráči nebo studenti. Nařčení ohledně prací vyrobených pouze pro soutěže, mohou být někde opodstatněná. Ale taková práce je většinou off brand a postrádá širší byznysový kontext. Ze své zkušenosti ale také vím, že ty práce, které vyhrají festivaly, bývají často ty vůbec nejvíce byznysově efektivní.
Co si myslíš o budoucnosti reklamní fotografie? Vaše vizuály byly udělány ve 3D, ale spousta lidí si myslela, že jde o reálné fotky. Hrozí, že reklamní fotografové nebudou mít peníze ani na Big Mac, protože jejich práci převezmou 3D studia?
Myslím, že tady je rozhodně místo pro oboje. 3D vizuály mohou sice být doladěny do toho úplně nejmenšího detailu, ale tohle je občas luxus, na který nemáme čas. Někdy je prostě lepší pomocí fotoaparátu jen zachytit moment. Také se domnívám, že nejen fotografové, ale i režiséři a produkce se musí stále posouvat kupředu, aby mohli agenturám, potažmo klientům nabízet něco unikátního.
Když vezmeme v potaz množství materiálů, které pro McDonald's v DDB produkujete, není těžké udržet konzistenci?
Mám pocit, že o McDonald´s říkám samé dobré věci, protože je to klient, pro kterého pracuji. Ale on to doopravdy je dobrý klient. Z centrály máme dost brandových materiálů, které nám umožňují projevit naši kreativitu, ale přitom stále zůstat věrni daným pravidlům. Díky tomu si dokážeme tu konzistenci udržet.
O finalistech rozhodovali členové ADC:
- Klára Palmer (McCann Prague)
- Christophe Wechsler (WMC Grey)
- Petr Voborský (copywriter freelancer)
- Jaromír Fischer
- Jan Marcinek (Publicis Groupe)
- Rade Šaptović
- Milan Vlasák
- Roman Čihalík (Comtech_CAN)
- Slávek Zajíc (MadMan Production)
- Jan Šimek
- Pavel Brázda (Department)
- Richard Stiebitz (Wunderman)
- Roman Bayguzov (Maison)
- Jana Bauerová (Kapsen/Jung von Matt)
- Jana Pokorná (ADC)
- Pavel W. Přibyl (freelancer)
- Martin Svetlík (Symbio)
Autor textu: Art Directors Club