Průzkum: Češi oceňují značky, které pomáhají
Pohled do života českých domácností v době koronaviru ukazuje, že si lidé cení značek, které pomáhají.
Z nákazy koronavirem mají Češi respekt, zdraví staví na první místo, ale i tak si uvědomují, že celá situace je z ekonomického hlediska průšvih. Obávají se dopadu pandemie na své zaměstnání či zdroj obživy. Kvůli omezení volného pohybu přesouvají své aktivity do online prostředí, třetina populace využívá e-shopy častěji než v minulosti a „na dálku“ se věnují i kulturním a vzdělávacím aktivitám. Věří, že „nějak to dají, jako vždycky“. Oceňují firmy, které v této nelehké době pomáhají. Po skončení bezpečnostních opatření se lidé nejvíce těší na chození bez roušky a setkání s přáteli a rodinou. Vyplývá to z průzkumu a sondy agentury Ipsos, které byly realizovány koncem března.
Podle průzkumu, kterého se zúčastnilo 1033 respondentů starších 18 let, se o své zaměstnání nyní bojí dvě třetiny dotázaných. Třetina vnímá současnou situaci jako velkou hrozbu, a to zejména lidé ve věku 40 až 49 let s nižším vzděláním či obyvatelé menších měst s 20 až 100 tisíci obyvateli. Vyšší obavy mají také více početné rodiny.
Češi mění své návyky, více nakupují online
Kvůli vládním nařízením mění Češi své návyky. Výrazně posílili svá hygienická opatření: 84 % populace nosí roušku (před vyhlášením nouzového stavu to byla pouze 3 %), 52 % používá pravidelně dezinfekční prostředky, 82 % si pravidelně myje ruce a 34 % nosí ochranné rukavice.
Rovněž také značně omezují osobní kontakty. Až 73 % Čechů zůstává doma a vychází jen tehdy, kdy je to nutné. Z tohoto důvodu přesouvají velkou část svých aktivit do online prostředí – během uplynulých 14 dnů využila třetina populace služeb e-shopu s donáškou domů, 16 % si objednalo dovoz jídla z restaurace (u mladších do 29 let to bylo dokonce 26 %) a také se věnují kulturním a vzdělávacím aktivitám – 43 % Čechů sledovalo film, představení či koncert z domova, 22 % se zúčastnilo nějakého videokurzu, například cvičení nebo vaření.
V souvislosti s přesunem nákupního chování do internetového prostředí se mění i požadavky zákazníků. Až 72 % považuje dopravu zdarma za samozřejmost. Pro více než polovinu dotázaných (56 %) je při výběru zboží rozhodující, zda obchod nabízí dovoz až domů. Nelze však říci, že by lidé upřednostňovali aktuální dostupnost výrobku před jeho cenou – pro 49 % populace je dostupnost důležitější než cena, 45 % populace s tím však nesouhlasí.
Alespoň občas nakupují lidé v e-shopech nejčastěji drobnou elektroniku, oblečení či drogerii. U trvanlivých potravin, nápojů či hotových jídel z restaurace to tak časté není. Pokud by však současná omezení trvala delší dobu, právě tyto položky by lidé zvažovali kupovat na internetu častěji než dosud.
Nárůst online nákupů je vidět i na platbách kartou, jejichž objem se v meziročním srovnání zvýšil o třetinu. „Roste nejen počet nákupů v e-shopech, ale zvyšuje se i suma, kterou klienti za jeden nákup utratí. Nejvíce se snížily platební transakce v zahraničí a nejvíce narostl zájem o nákup potravin, léků a drogerie,“ říká Jan Hailich, manažer platebních řešení v České spořitelně, a dodává: „Zvyšuje se i podíl klientů, kteří pro placení u obchodníka využívají bezkontaktní způsob placení před platbou hotovosti. Přes 40 % plateb provedou naši klienti plastovou platební kartou nebo zdigitalizovanou kartou v mobilním telefonu pomocí služby Apple Pay či Google Pay. Od začátku roku se více než ztrojnásobil zájem o placení pomocí služby Google Pay a aktuálně při placení mobilní telefon využívá více než 250 tisíc klientů.“
V době krize Češi nepropadají zatím panice
Ze sondy, jež probíhala formou hloubkových individuálních rozhovorů se zástupci různých cílových skupin, vyplývá, že Češi i v této chvíli nepropadají panice. Snaží se s aktuální situací vyrovnat a zachovat si pozitivní energii. „Lidé zjišťují, že těsnější kontakt s rodinou a nezbytné zklidnění životního tempa s sebou nesou i řadu dobrých zkušeností. Silně si uvědomují význam rodiny a vztahů s blízkými. Oceňují vlnu solidarity, kterou situace přinesla. Z domácího šití roušek nejen pro sebe, ale i pro další potřebné, se stal národní fenomén, který propojuje různé sociální skupiny a komunity,“ říká k výzkumu Eva Veisová, vedoucí oddělení kvalitativního výzkumu Ipsos.
Přínos nucené izolace vidí Češi například v tom, že jedí zdravěji, navzájem se podporují, více si volají se svými blízkými, pouští se do věcí, které dlouho odkládali a uvědomují si, že je důležité držet si rezervy. Zatím se domácnosti drasticky nijak neomezují, pomalu se však připravují na úspornější režim. Plánované investiční záměry buď omezují, nebo rovnou odkládají.
Oceňované jsou firmy, které pomáhají
Lidé rovněž vnímají a velmi oceňují aktivity firem a jednotlivců, kteří nabízejí pomoc při dodávkách chybějícího ochranného materiálu či se snaží zlepšit podmínky nejvytíženějším profesím v první linii.
Oceňují také aktivity dalších subjektů. Pracující rodiče, kteří musí vedle práce z domova dohlížet i na výuku svých dětí, kvitují spuštění pořadu UčíTelka na České televizi. Rovněž pozitivně je vnímán i nový kanál ČT3, který pomáhá seniorům udržet si dobrou náladu. Vděčnost lidé cítí i za neomezené tarify mobilních operátorůči odklad splátek půjček a hypoték u bank.
I když vyhlídky na dobu postkoronavirovou nejsou růžové, i tak zůstávají Češi více méně optimisté. Vnímají sami sebe jako národ, který má velký potenciál postavit se znovu na nohy, i tak ale očekávají ale pomoc státu a velkých firem, které by mohly ze svého zisku saturovat část sociální podpory.
-stk-