Po koronavirové krizi vzrostlo používání e-commerce a podle různých předpovědí u online nakupování řada lidí zůstane. Podle aktuální studie agentury Ogilvy z letošního června mezi zhruba 200 šéfy marketingových oddělení, ale není většina firem z hlediska marketingu, na boom e-commerce připravena.
V průběhu března 2020, krátce po vyhlášení nouzového stavu, přibývalo na českém internetu okolo 40 nových e-shopů denně. Na konci roku 2020 by jich v Česku mělo fungovat na 46 tisíc, což je na počet obyvatel vůbec nejvíc v Evropě.
Komplexní data o svých zákaznících z několika různých zdrojů sice sbírá 83 % firem působících na českém trhu, do uceleného přehledu je ale konsoliduje jen 47 % z nich. „Za zásadní zdroj pro marketingová rozhodnutí považuje data o zákaznících jen každý pátý oslovený marketér. Tak nízký podíl respondentů, kteří s daty pracují opravdu důsledně, mě v dnešní době překvapil,“ komentuje výsledky studie Ondřej Obluk, CEO Ogilvy.
Více než polovina českých firem pak své zákazníky segmentuje v rámci jednotlivých komunikačních kanálů, a ještě o krok dál jde 15 % společností využívajících tzv. omnichannel přístup. Ten spočívá v analýze zákaznické cesty každého jednoho uživatele a následné úpravě marketingového sdělení na míru. Ale 6 % třeba vůbec online komunikaci nemá.
Úzce související personalizaci ve svém marketingu vůbec nevyužívá 15 % českých firem a polovina značek s ní pracuje jen v omezené míře, například při oslovení v přímé komunikaci. Více než 25 % firem každému uživateli šije nabídku na míru, 13 % prodejců dokonce personalizuje i samotný produkt.
Mezi nejvyužívanější komunikační kanály patří sociální sítě facebook a instagram. Základ své on-line komunikace ale čeští marketéři vidí v jiných kanálech: mailingu, displejové a zejména PPC reklamě. Mezi platebními metodami vede platba kartou, kterou nabízí 4 z 5 e-shopů. Čechy oblíbenou dobírkou je i dnes ještě možné zaplatit u 52 % obchodníků. Podle údajů serveru Česká e-commerce.cz se dobírky nechce vzdát 46 % českých zákazníků, i když její podíl pomalu klesá. Převodem z účtu je možní zaplatit 76 % prodejců.
Skoro třetina (18 %) podniků nepoužívá a v příštích měsících ani neplánuje zavádět žádné prvky umělé inteligence. Mezi ty běžněji využívané patří například doporučení konkrétních produktů definované cílové skupině nebo chatboti s umělou inteligencí. Z nových technologií zažijí v příštím roce podle dotázaných odborníků největší rozmach automatizovaný marketing (74 %) nebo právě zmiňovaní chatboti (64 %). Hlasovému ovládání naopak věří jen 36 % marketingových specialistů, i když podle Ogilvy se jedná v zahraničí o trend.
Co se týče expanze do offline, tak 50 % marketérů se domnívá, že se to bude týkat jen velkých e-commerce hráčů. Celých 29 % ale věří, že se budou tímto směrem ubírat i menší a střední hráči. Každý pátý marketingový specialista si ale myslí, že do světa kamenných prodejen nebude expandovat nikdo.
-zue-