ZOOT: Jsme znovu na startovní čáře, opět start-upem
Chceme do komunikace vnést trochu toho starého ZOOTu, který byl kreativní, vtipný a uměl si hrát s jazykem, říká nový CEO českého módního e-shopu Milan Polák.
Koncem června oznámila společnost Company New, vlastnící módní e-shop ZOOT, majetkové propojení s plzeňskou firmou Different. Spolu s tím se změnilo i vedení – novým CEO ZOOTu se stal zakladatel Differentu Milan Polák, který stojí před úkolem oživit známou českou značku, která se v poslední době potýkala s insolvencí i příchodem zahraničních konkurentů.
„Věřím, že se nám podaří ZOOT znovu nastartovat, protože nyní je to firma s novými majiteli, novým managementem i novými lidmi,“ říká Milan Polák s tím, že ZOOT je stále lovebrandem. „Chceme ukázat, že jsme sice udělali pár kotrmelců, ale stále stojí za to nám dát šanci,“ dodává. O plánech v marketingu, rozvoji marketplace i zahraniční expanzi se více dočtete v našem rozhovoru.
Do čela společnosti Company New, vlastnící e-shop ZOOT, jste nastoupil před necelými třemi měsíci ze své společnosti Different. Nejprve na pozici obchodního ředitele, nyní působíte jako CEO v době pandemie koronaviru. Jak situaci ZOOTu po nouzovém stavu, uzavření výdejen a poklesu celého fashion segmentu hodnotíte?
Do ZOOTu jsem nastoupil dva dny před vypuknutím koronakrize. Bohužel celý módní segment byl pandemií silně zasažen, protože móda je v porovnání s potravinami stále jen zbytná věc. Navíc ZOOT je velmi závislý na svých výdejnách, přes které jde až 60 % objednávek. Když byly zavřené, lidé nakupovali o to méně. Sice nám narostly objednávky s doručením domů, ale propad za výdejny to nevykompenzovalo. Navíc výdejny, kde si lidé mohou objednávku před zaplacením vyzkoušet, představují naši hlavní konkurenční výhodu, a ta tím pádem odpadla.
Nyní po uvolnění restrikcí jsme se vcelku rychle vrátili na hodnoty před krizí, stabilizovali jsme se, a dokonce jsme i trochu nad plánem, který jsme ale vzhledem k situaci museli upravit. Kvůli uzavírce jsme přišli o letošní jarní a letní sezónu a ztracené dva měsíce nahradíme jen těžko. Znovu jsme otevírali v době, kdy už lidé očekávali výprodeje, takže jsme museli začít se slevami. Naštěstí se nám ale podařilo domluvit slevy už s dodavateli, protože aktuální problémy nejsou jen nás koncových prodejů, ale i výrobců a značek.
Během krize jsme byli nuceni se ještě více zamyslet nad efektivitou, osekali jsme náklady, s některými lidmi jsme se bohužel rozloučili, ale přesto jedeme dál. Podle mě nás tato zkušenost do budoucna ve výsledku jen posílí a díky tomu už nebudeme ztrátovou firmou. Zatímco dříve měl ZOOT break even (bod zvratu označující moment, kdy podnik přestává být ztrátový, pozn. red.) na dvou miliardách korun, nyní po pandemii jsme na 550 milionech, což bychom měli splnit.
V době pandemie jste spustili také službu ZOOT Taxi. Ponecháte si ji nadále?
ZOOT Taxi jsme spustili v řádu dní. Říkali jsme si, že bychom mohli využít naše auta a lidi ze skladu, a tak jsme s tím začali. Služba funguje stále a ponecháme si ji, chceme ji ještě doplnit i o některé CSR aktivity.
Nedávno jste také uvedli možnost marketplace. Pomohla vám pandemická situace k jeho nastartování?
Určitě, díky koronakrizi jsme vývoj marketplace urychlili. Naše IT se zavřelo do kanceláře, aby to mohlo jít co nejrychleji ven. Navíc si mnoho prodejců uvědomilo, že online prodejní kanál opravdu potřebuje, přičemž řešení přes naše marketplace může pro ně být velmi zajímavý. Spolu s e-commerce řešením jim totiž nabízíme i síť našich výdejen, která nyní čítá i s těmi partnerskými okolo 90 poboček.
Nyní jsme spustili novou sekci Kosmetika, kterou bychom chtěli vyplňovat jen prostřednictvím tržiště. Zatím tam máme dva partnery – Econeu a Folly –, což jsou společnosti, které prodávají přírodní kosmetiku. Nechceme totiž nabízet obyčejné kosmetické výrobky, které si může člověk koupit v každém obchodě, ale ty, co více odpovídají fashion, jsou hezké, zajímavé a případně i bio. Myslím, že taková kosmetika představuje navíc pěkný doplňkový produkt k nákupu šatů nebo bot.
Ještě dlouho nebudeme mít v nabídce tolik položek jako naši největší zahraniční konkurenti, a proto se chceme více zaměřit na skladbu sortimentu.
Do příštího roku chcete na marketplace prodávat na 20 tisíc produktů od partnerů. Kolik jich tam zatím máte? S kolika partnery spolupracujete?
V tuto chvíli jsme na třech tisících produktech od tří prodejců. Jednáme s partnery, kteří mají ve svém portfoliu i 20 tisíc produktů, ale pro nás není zásadní to číslo, naším cílem je udržet výběr toho nejlepšího a nejzajímavějšího. Ještě dlouho nebudeme mít v nabídce tolik položek jako naši největší zahraniční konkurenti, a proto se chceme více zaměřit na skladbu sortimentu. Nechceme si partnerskými produkty zahltit web, ale nabízet jen to nejlepší, což by měl být úkol našeho nákupního oddělení, které ve výsledku rozhoduje, co z produktů partnera půjde na náš web. Navíc máme vlastní sklad zboží za 150 milionů korun, které také potřebujeme prodávat.
Budete rozšiřovat tedy i vlastní sortiment?
V tuto chvíli chceme sklad držet na 150 milionech. Spíš než rozšiřovat jej chceme vylepšovat a obnovovat, aby byla naše nabídka zajímavější pro lidi, kteří mají módu rádi. Myslím si, že nyní nám to trochu chybí a musíme se v tomto ohledu zlepšit. Cílem je, aby měl zákazník jistotu, že u nás najde to nejlepší.
ZOOT rovněž rozvíjí svou privátní značku. Jaké s ní máte nyní plány?
Privátní značka, spadá nyní pod nákup, který nově vede má žena. Cílem tohoto propojení je, aby privátní značka nákupu nekonkurovala, ale naopak s ním kooperovala a vytvářela věci, které se skvěle prodávají, ale nejdou nikde sehnat, nebo aby pracovala s našimi nákupními daty a přinášela kousky, které byly v minulosti úspěšné. Díky tomu se tak propojí know-how, kdy se velmi dobré povědomí o trendech nákupního týmu, který objíždí showroomy a veletrhy po světě, propíše do nové kolekce privátní značky.
Vlastní značka má tu výhodu, že pod ní můžeme vyrábět, cokoliv chceme, na druhou stranu její nevýhodou je, že se musí vše platit hodně dopředu, a navíc jsme nuceni vyrábět v širokých hloubkách, například 300 kusů na jeden model. Hodně peněz tak máme uloženo i ve skladu, protože zásoby se prodávají dlouho. Bohužel kvůli koronakrizi jsme museli objednávku na další sezónu poněkud snížit. A také jsme odložili uvedení nové značky, se kterou přijdeme, až se situace trochu uklidní.
Prodejna na Černém mostě si vydělá na svůj provoz. Testujeme si na ní své offline aktivity, které pak můžeme přenášet i do našich výdejen a partnerských výdejen.
Již jste zmínil, že máte celkem 90 prodejen, z čehož je 14 vlastních Výdejen radosti. Budete jejich počet navyšovat?
U vlastních Výdejen radosti zůstaneme na aktuálním počtu. Jsou to výdejny, které se nám vyplácí na počet vydaných objednávek. I nadále jsme přesvědčeni, že výdejny jsou nedílnou součástí našeho byznysu, která nás sice stojí fixní náklady, ale jsou pro nás ve finále výhodou. Mnoho pracujících totiž upřednostní možnost si jít objednávku vyzvednout a vyzkoušet než čekat doma na kurýra.
Myslím si, že k dalšímu rozvoji sítě je ideální cesta partnerských prodejen, kterých máme nyní necelých 80. Vždy jde o obchod s oblečením, kde je k dispozici zkušební kabinka, kterému platíme jen za vydanou objednávku. Pro nás to řeší dostupnost, majitelům obchodu to pomůže k přivýdělku i novým zákazníkům. Do konce roku bychom se v celkovém počtu výdejen a prodejen chtěli dostat na 200.
Jaký podíl na prodejích nyní tvoří partnerské prodejny?
Partnerských prodejen je víc, ale naše Výdejny radost jsou z pohledu počtu vydaných objednávek výkonnější. Jednak se nacházejí na místech, kde se pohybuje hodně lidí, jednak jsou na ně zákazníci již zvyklí. Máme i partnerské prodejny, které měsíčně dělají stovky objednávek, výdejny se však pohybují v řádech tisíců.
Jak hodnotíte prodejnu ZOOTu v Centru Černý Most? Jste s ní spokojeni? Neuvažujete o další?
Prodejna na Černém mostě si vydělá na svůj provoz. Testujeme si na ní své offline aktivity, které pak můžeme přenášet i do našich výdejen a partnerských výdejen. Jsme multichannel obchodní platforma a poslední měsíce se nám i offline prodeje daří stále více navyšovat. Myslíme, že v této oblasti máme ještě mnoho potenciálu.
Myslím, že si ZOOT už prošel roky, kdy v této oblasti investoval víc, než měl. Jen v marketingu zaměstnával 100 lidí, nyní jich tam je 10.
Jedním z vašich plánů je také oživit marketing. Co přesně máte v tomto ohledu za plány?
Nedávno jsme přijali nového brand manažera, Patrika Vogla, který do ZOOTu přichází z Differentu. Na starosti bude mít vizuální podobu značku, kterou bude hlídat od papírových tašek po bannery na webu. Také jsme s ním začali pracovat na redesignu webu a nové vizuální identitě značky, která potřebuje trochu oživit a posunout dál.
Kromě toho teď hledáme nového CMO. Dosavadní ředitel marketing Robert Vojáček se zatím posouvá do oblasti IT rozvoje. Zatímco Robert byl hodně na strategie a data, nyní chceme někoho, kdo bude schopný do komunikace vnést trochu toho starého ZOOTu, který byl kreativní, vtipný a uměl si hrát s jazykem. Nový CMO na tom bude pracovat s jednou naší kolegyní, která je u nás od samotného začátku a vymýšlela svébytný ZOOTí jazyk. Chceme ukázat, že jsme sice udělali pár kotrmelců, ale stále stojí za to nám dát šanci. ZOOT je stále lovebrand, který dokáže lidem v módním světě dělat radost.
Znamená to, že budete do marketingu nyní i více investovat?
V rámci byznys plánu máme marketingové investice nastavené podobně jako doposud. Navyšovat je v současnosti nechceme. Myslím, že si ZOOT už prošel roky, kdy v této oblasti investoval víc, než měl. Jen v marketingu zaměstnával 100 lidí, nyní jich tam je 10. Snažíme se výdaje držet zkrátka, aby nám vše vycházelo bez ztráty.
Kdy plánujete nasadit první kampaň v novém konceptu?
První kampaň bude až vánoční, na které se bude již podílet nový CMO. Toho chceme najmout během tohoto měsíce. Nehledáme nutně někoho příliš seniorního, kdo by nám vysvětloval tisíce strategií, chceme, aby už měl nějaké zkušenosti a hlavně nadšení. Jsme znovu na startovní čáře, opět jsme start-upem a podle toho se musíme chovat a nehrát si na něco jiného.
Letos jste také spustili vlastní pořad Vohákni se jako Booh na televizní stanici Óčko. Budete v něm pokračovat?
Ano, nyní řešíme druhou řadu. S pořadem jsme byli spokojení, navíc byl hodně zacílený na mladou cílovku a fungovalo to.
V minulosti se ZOOT hodně věnoval obsahovému marketingu. Vydával i vlastní tištěný časopis. Jaké plány máte v této oblasti?
Obsah je samozřejmě důležitý, zvlášť v módě. Chceme se mu věnovat, ale v umírněnější formě. Tištěný časopis tedy určitě není na pořadu dne. Na webu ale rozjíždíme sekci Inspirace, kde máme různé outfity a také nově sdílíme fotografie z Instagramu. Do budoucna bychom se chtěli více soustředit i na video, což podle mě ZOOTu chybí.
Nevidím důvod, proč bychom nezvládli další trhy ve východní Evropě. Jsme nyní na Slovensku, postupně oživujeme aktivity v Rumunsku a přes letošními Vánocemi bychom rádi otevřeli i další trhy.
Jaké plány máte s vlastní obchodem Different, který by měl zůstat jako samostatná značka?
Different bude fungovat jako doposud, zůstane samostatně a bude se i nadále soustředit na zahraničí, kde nyní dělá 70 % svého obratu. Přesto ale se ZOOTem hledáme možné synergie. Nyní jsme například přestěhovali sklad Differentu k ZOOTu do Říčan, budeme společně řešit IT a připravovat společnou platformu pro oba dvě e-shopy. V plánu je i propojení marketingu a také nákupu, čímž bychom chtěli nakupovat ve větším množství a lépe. Zároveň není dogma, že obě dvě značky zůstanou samostatné napořád. Pokud uvidíme, že to nedává smysl, Different se začlení do ZOOTu.
Budete se díky zahraničním zkušenostem Differentu snažit i o expanzi se ZOOTem?
Určitě. Hned jak začneme být pevní v kramflecích doma, se pustíme dál. Nevidím důvod, proč bychom nezvládli další trhy ve východní Evropě. Jsme nyní na Slovensku, postupně oživujeme aktivity v Rumunsku a přes letošními Vánocemi bychom rádi otevřeli i další trhy.
Co dál plánujete?
Klíčovou strategickou iniciativou je postupný přerod z klasického e-shopu s oblečením na tzv. platformu, která umožňuje navíc skrze marketplace zapojit další značky, výrobce, rozšířit nabídku. To je prostě trend. Navíc tato platforma velmi dobře podpoří i menší, lokální firmy, designéry a návrháře. Umožní jim vlastně „outsourcing“ všeho toho, co je stojí strašně peněz, času a hlavně, co je tolik nebaví. Oni chtějí designovat a vyrábět hezké věci. A my za ně vyřešíme vše kolem marketingu, prodeje a expedice. My jsme si za ně prošli mnoha slepými uličkami a umíme prodávat online a tito často lokální designéři se teď snadno mohou dostat na oči našim 1,5 milionu zákazníků. Na to bude platforma ZOOT nejlepší a zároveň pro ně i výhodná.
Milan Polák, CEO Company New & zakladatel Different
V čele společnosti Company New, vlastnící ZOOT, stojí od června. Předtím působil přes dva měsíce jako její obchodní ředitel. E-shop Different založil se svou ženou Simonou v roce 2008.
Od svých 17 let se věnoval modelingu a pohyboval se v módním průmyslu. Vystudoval Fakultu elektrotechnickou v Plzni.