V Česku se začíná rozvíjet marketplace, přijít mohou i další
Online tržiště jsou fenoménem dnešního e-commerce. V Česku ho začíná rozvíjet čím dál víc hráčů. Amazon k nám však v dohledné době nepřijde.
Marketplace neboli online tržiště se v poslední době na českém trhu nebývale rozvíjí. Do jeho rozvoje investují tuzemští velcí hráči, jakými jsou Alza.cza Mall.cz. Budovat ho však začíná i módní e-shop ZOOT nebo online lékárna Pilulka. Mezinárodní marketplace chce spustit srovnávač Heureka. A další budou přibývat, zaznělo na online konferenci The Future of E-Commerce, Innovations & Technology, kterou 20. října organizoval deník E15 z portfolia vydavatelství CNC.
Online tržiště, tedy weby, kde lze možné dokončit objednávku, aniž by bylo nutné přejít kvůli tomu do jiného e-shopu, lze najít ve všech segmentech trhu, ať už se jedná o B2B, B2C, nebo C2C. Na poli, kdy si lidé prodávají mezi sebou, jsou již zavedené tuzemské značky jako Bazoš či zahraniční eBay nebo čínský Taobao. V rámci B2C jsou nejznámější americký Amazon, čínský Alibaba nebo indický Flipkart. „Segment B2B je zatím digitálně nejzaostalejší, ale i ten začíná růst. Amazon má svůj Amazon Business, zaměřuje se na to i Alibaba. V Česku se rozvíjí Obchodiště,“ uvedl ve svém příspěvku Tomáš Braverman, šéf Heureka Group.
Podle Bravermana tvoří marketplace v současnosti 50 % globálního e-commerce. „Všude v Evropě mají marketplace vedoucí pozici, s výjimkou našeho regionu. Zde je teprve na začátku,“ popsal. Zatímco na francouzském, britském, německém, italském a španělském trhu dominuje Amazon, v Polsku je to tamní Allegro, v Rumunsku eMag.
Český trh je oproti jiným specifický svou vysokou penetrací e-shopů, kterých je zde mezi 35 až 45 tisíci. Zároveň tady existují platformy nabízející jednoduché zřízení e-shopu, jako jsou Shoptet nebo Shopsys. S nástupem pandemie koronaviru a s ní spojená vládní nařízení však zesiluje tlak na vstup do online prostředí i pro ty kamenné retailery, kteří přes internet zatím neprodávali. A marketplace jim nabízí snadný a rychlý způsob.
I z tohoto důvodu se velmi rychle rozvíjí marketplace Mall Partner, které podle posledních údajů tvoří již přes čtyři pětiny nabídky obchodu Mall, a také Alza dropshipment. Přes 1300 e-shopů je nyní zapojeno do online tržiště Heureky, která chce vybudovat mezinárodní marketplace propojující všech devět trhů, kde působí.
„Do budoucna zde můžeme očekávat i další marketplace,“ předpověděl David Cikánek ze společnosti Expando, jež nabízí firmám napojení na marketplace, a to i na Amazon. Americký gigant však podle něj do Česka zatím nezavítá. „V polovině příštího roku by ale měl vstoupit do Polska, kde bude zajímavé sledovat jeho souboj s Allegrem. Navíc Amazon začne konečně mluvit i slovanským jazykem a něco od sousedů se dostane i k nám. Postupně tak bude prosakovat i do dalších trhů,“ dodal.
Český trh musí počítat s rychlejší digitalizací. Zatímco nyní tvoří e-commerce 12% podíl na celkových tržbách v maloobchodě, Podle předpovědí ze začátku roku, které na základě průzkumu u 60 osobností maloobchodní scény sestavila společnost Shopsys, by to v roce 20205 mělo být již 20 %. Kvůli pandemii se však vývoj urychlí. „Covid-19 dopadl na e-commerce jako urychlovač. Pětinového podílu by měla dosáhnout o dva roky dříve,“ vysvětlil Lukáš Havlásek, CEO Shopsysu.
Podle Havláska se bude tuzemský e-commerce trh postupně konsolidovat – největší hráči si ukrojí nejvíc, ti menší buď zaniknou, nebo budou živořit někde na okraji. Změnu přinesou i velcí kamenní hráči, kteří jsou pandemií nuceni k rychlejšímu vstupu na internet. „Důraz bude kladen na propojení obou světů – online i offline, tak aby zákazník nemusel řešit složitě reklamaci a další záležitosti,“ doplnil Havlásek.
-stk-