V Česku se začíná rozvíjet marketplace, přijít mohou i další

čtvrtek, 22. října 2020, 08:55 Retail MediaGuru

Online tržiště jsou fenoménem dnešního e-commerce. V Česku ho začíná rozvíjet čím dál víc hráčů. Amazon k nám však v dohledné době nepřijde.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Marketplace neboli online tržiště se v poslední době na českém trhu nebývale rozvíjí. Do jeho rozvoje investují tuzemští velcí hráči, jakými jsou Alza.cza Mall.cz. Budovat ho však začíná i módní e-shop ZOOT nebo online lékárna Pilulka. Mezinárodní marketplace chce spustit srovnávač Heureka. A další budou přibývat, zaznělo na online konferenci The Future of E-Commerce, Innovations & Technology, kterou 20. října organizoval deník E15 z portfolia vydavatelství CNC. 

Online tržiště, tedy weby, kde lze možné dokončit objednávku, aniž by bylo nutné přejít kvůli tomu do jiného e-shopu, lze najít ve všech segmentech trhu, ať už se jedná o B2B, B2C, nebo C2C. Na poli, kdy si lidé prodávají mezi sebou, jsou již zavedené tuzemské značky jako Bazoš či zahraniční eBay nebo čínský Taobao. V rámci B2C jsou nejznámější americký Amazon, čínský Alibaba nebo indický Flipkart. „Segment B2B je zatím digitálně nejzaostalejší, ale i ten začíná růst. Amazon má svůj Amazon Business, zaměřuje se na to i Alibaba. V Česku se rozvíjí Obchodiště,“ uvedl ve svém příspěvku Tomáš Braverman, šéf Heureka Group. 

Podle Bravermana tvoří marketplace v současnosti 50 % globálního e-commerce. „Všude v Evropě mají marketplace vedoucí pozici, s výjimkou našeho regionu. Zde je teprve na začátku,“ popsal. Zatímco na francouzském, britském, německém, italském a španělském trhu dominuje Amazon, v Polsku je to tamní Allegro, v Rumunsku eMag. 

Český trh je oproti jiným specifický svou vysokou penetrací e-shopů, kterých je zde mezi 35 až 45 tisíci. Zároveň tady existují platformy nabízející jednoduché zřízení e-shopu, jako jsou Shoptet nebo Shopsys. S nástupem pandemie koronaviru a s ní spojená vládní nařízení však zesiluje tlak na vstup do online prostředí i pro ty kamenné retailery, kteří přes internet zatím neprodávali. A marketplace jim nabízí snadný a rychlý způsob. 

I z tohoto důvodu se velmi rychle rozvíjí marketplace Mall Partner, které podle posledních údajů tvoří již přes čtyři pětiny nabídky obchodu Mall, a také Alza dropshipment. Přes 1300 e-shopů je nyní zapojeno do online tržiště Heureky, která chce vybudovat mezinárodní marketplace propojující všech devět trhů, kde působí. 

Heureka chce přes mezinárodní marketplace propojit devět trhů

úterý 20. října 2020

„Do budoucna zde můžeme očekávat i další marketplace,“ předpověděl David Cikánek ze společnosti Expando, jež nabízí firmám napojení na marketplace, a to i na Amazon. Americký gigant však podle něj do Česka zatím nezavítá. „V polovině příštího roku by ale měl vstoupit do Polska, kde bude zajímavé sledovat jeho souboj s Allegrem. Navíc Amazon začne konečně mluvit i slovanským jazykem a něco od sousedů se dostane i k nám. Postupně tak bude prosakovat i do dalších trhů,“ dodal. 

Český trh musí počítat s rychlejší digitalizací. Zatímco nyní tvoří e-commerce 12% podíl na celkových tržbách v maloobchodě, Podle předpovědí ze začátku roku, které na základě průzkumu u 60 osobností maloobchodní scény sestavila společnost Shopsys, by to v roce 20205 mělo být již 20 %. Kvůli pandemii se však vývoj urychlí. „Covid-19 dopadl na e-commerce jako urychlovač. Pětinového podílu by měla dosáhnout o dva roky dříve,“ vysvětlil Lukáš Havlásek, CEO Shopsysu. 

Podle Havláska se bude tuzemský e-commerce trh postupně konsolidovat – největší hráči si ukrojí nejvíc, ti menší buď zaniknou, nebo budou živořit někde na okraji. Změnu přinesou i velcí kamenní hráči, kteří jsou pandemií nuceni k rychlejšímu vstupu na internet. „Důraz bude kladen na propojení obou světů – online i offline, tak aby zákazník nemusel řešit složitě reklamaci a další záležitosti,“ doplnil Havlásek. 

-stk-